13 מאכלים עשירים בנוגדי חמצון בריאים וחיוניים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f36a1f30-df64-4d70-96b7-87b930dc4054','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26635,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f36a1f30-df64-4d70-96b7-87b930dc4054','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26635,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

תכירו את 13 המזונות הבאים אשר מכילים את כמויות נוגדי החמצון הגבוהות ביותר שישמרו על גופכם צעיר ובריא. הובא מאתר: בא במייל/שי אליאב

נוגדי חמצון: מה, למה ואיך?
הרי לכם ניסוי מעניין להמחשת תפקידם של נוגדי החמצון: חצו תפוח עץ לשניים, מרחו מיץ תפוזים על בשר הפרי של חצי אחד מהתפוח, ואת השני השאירו כפי שהוא. בתוך זמן קצר תוכלו לראות שחצי התפוח שלא צופה במיץ מתחיל להשחים ואילו השני נשאר בהיר ויפה. הסיבה לכך היא שמיץ התפוזים מכיל ויטמין C ונוגדי חמצון אשר מגנים על התאים מתהליכי החמצון שמתרחשים במגע עם האוויר. נוגדי החמצון בולמים את שרשרת התגובות שמשחררת בגוף רדיקלים חופשיים, תרכובות ומולקולות בלתי יציבות שמשבשות את הפעילות התקינה של הגוף ופוגעות בתאים שלנו.

חשוב לציין שתגובות חמצון הן גם חלק חיוני מתפקוד התא והגוף, אך רק עד רמה מסוימת. רמה נמוכה של נוגדי חמצון בגוף, או פעילות של אנזימים אשר מעכבים את פעולתם, תפגע בתאים או תהרוס אותם. הזדקנות של כל היצורים החיים, כולל בני האדם, מתרחשת בין השאר בשל ההתקפה המתמדת של מחמצנים על מולקולות התא. לפיכך בהחלט ניתן להגיד שלנוגדי החמצון יש השפעה שמאריכה את חיי התא ולפיכך מאטה את ההזדקנות של גופנו.

הגוף שלנו מייצר תרכובות נוגדות חמצון מכמה סוגים בכוחות בעצמו, אבל אנחנו בהחלט יכולים לעזור לו ולהוסיף לתפריט היומי שלנו מאכלים עשירים בנוגדי חמצון מגוונים, שישמרו על מערכות הגוף שונות מפני הרדיקלים החופשיים שתוקפים אותם. ישנם תוספי מזון רבים שמתהדרים בתכולת נוגדי חמצון גבוהה, אבל מקורות מלאכותיים שכאלו עשויים לגרום יותר נזק מתועלת ולכן עדיף לצרוך נוגדי חמצון מ-13 המקורות הטבעיים הבאים, אשר יספקו לכם עוד שלל הטבות בריאותיות ורכיבים חיוניים.

1. ענבים כהים


כל סוגי הענבים, אבל במיוחד הענבים הכהים, עשירים בנוגדי חמצון שיכולים להגן עליכם מפני מחלות לב וסרטן. שתיים מהתרכובות המצויות בענבים, אנתוציאנין ופרואנטוכיאנידין, מועילות במיוחד להגנה על המערכת החיסונית בגוף ולחיזוקה. כמו כן, ענבים הם גם מקור מעולה לוויטמין C ולמינרל החיוני סלניום.

2. אוכמניות


בהחלט ייתכן שזהו המזון העשיר ביותר בנוגדי חמצון שניתן למצוא בטבע, אם כי הדעות בנושא עדיין חלוקות בקרב חוקרים ומומחי תזונה שונים. הפירות הכחולים עשירים במיוחד בנוגדי חמצון ובפוליפנולים, אשר הוכחו כמסוגלים להאריך את תוחלת החיים בכ-30% בשל יכולתם להגן על תאי הגוף, בנוסף ליכולתם להפחית את הסיכוי לחלות בסוכרת.

3. גוג'י ברי

פרי הגוג'י ברי הוא מזון על מרובה יתרונות שמכיל כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון וחומרים שהגוף שלנו לא יכול ליצר בכוחות עצמו. ככל שאנו מתבגרים הגוף שלנו מייצר פחות ופחות הורמון גדילה (HGH), ופרי הגוג'י הוא המזון היחיד המוכר לאדם שעוזר בגירוי בלוטות הגוף לייצור הורמון גדילה, גם בגילאים מתקדמים. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על פרי הפלא הבריא הזה.

4. שעועית

השעועית הפשוטה וסוגי קטניות דומים אחרים אולי לא עולים לכם לראש כשאתם חושבים על מזון בריא במיוחד, אבל תכולת נוגדי החמצון, הוויטמינים והמינרלים שבהם עשויים לסייע לכם בדרכים מפתיעות וחשובות. מומלץ לזכור שהשעועית היא דלה בשומן, עשירה בחלבון ומשביעה מאוד, כך שהיא תוספת מושלמת עבור כל משטר תזונתי בריא וחכם.

5. קקאו

מוצרי שוקולד אשר מכילים אחוז גבוה של מוצקי קקאו הם מקור מעולה וטעים במיוחד לנוגדי חמצון, אולם תהליך העיבוד התעשייתי של יצור השוקולד מוריד באופן ניכר את ערכם התזונתי של פולי הקקאו. אם יש לכם אפשרות לצרוך אותם בצורתם הטבעית, עדיף לעשות זאת, אך עדיין חשוב לזכור שצריכת כמות קטנה של שוקולד מריר מדי יום זו דרך מתוקה ויעילה להאט את הזדקנות הגוף.

6. ברוקולי


הופעתו של הברוקולי ברשימה הזאת לא צריכה להפתיע אף אחד, שכן יש לו מוניטין ידוע מאוד כמזון על בריא במיוחד. במנה של ברוקולי מאודה יש יותר ויטמין C מאשר בתפוז ויותר סידן מאשר בכוס חלב, ויתרון נוסף של הברוקולי הוא הסיבים התזונתיים שבו, הידועים בכך שהם נקשרים בצורה יוצאת דופן אל מיצי המרה ומסלקים אותם מהגוף.

7. שום

בתרופת הסבתא ותוספת התיבול הנפוצה והאהובה נעשה שימוש כבר לאורך שנים רבות ברפואה העממית של תרבויות רבות מרחבי העולם. חוקרים סבורים שהתרכובת האורגנית אליצין, שמצויה בשום ומקנה לו את טעמו הייחודי, היא אחד מנוגדי החמצון הטבעיים היעילים ביותר שמוכרים לאדם. למרות שבשום אין כמות יוצאת דופן של נוגדי חמצון מסוגים אחרים, כוחו של האליצין, בשילוב עם שאר החומרים המזינים שבשום, הופך אותו לאחד מהמזונות המומלצים ביותר לטיפול ברדיקלים החופשיים שבגוף.

8. תה ירוק

תה ירוק הוא כינוי כולל לסוגי תה שונים אשר עברו תהליך חמצון מועט מאוד בזמן העיבוד. כוס תה ירוק חמה וטעימה מכילה אנתוציאנין וגם פרו-אנתוציאנין, תרכובת דומה אשר מועילה במיוחד כנוגד חמצון שמגן על תאי וכלי הדם בגוף.

9. עגבניות

הליקופן, שבין היתר מספק לעגבנייה את צבעה האדום, הוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר במשפחת התרכובות הקרוטנואידיות. בשונה מוויטמינים ונוגדי חמצון אחרים, הליקופן מסיס בשמן ויעילותו גדלה כאשר הוא מחומם ומבושל, ולכן יש יתרונות רבים באכילת עגבנייה מבושלת ורטבי עגבניות שונים. צריכה קבועה של ליקופן קושרה לסיכון מופחת לחלות במחלות לב, כלי דם וסרטן (בעיקר סרטן הערמונית) וכן למניעת הזדקנות העור.

10. אגוזים

אגוזי מלך, פקאנים וסוגים נוספים של אגוזים הם מקור מעולה לכולסטרול בריא, כמויות קטנות של חלבונים וכמובן, אומגה 3. חשוב לזכור שצריכת כמות גדולה של אגוזים אינה מומלצת, כי למרות שהם עשירים בנוגדי חמצון ומינרלים, הם גם עשירים מאוד בקלוריות ובחומרים נוספים, שצריכה גדולה מדי מהן עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת.

11. תות שדה

כשאנו אוכלים תותים, לרוב אנו חושבים על טעמם המתוק ולא על יתרונותיהם הבריאותיים, אבל למרבה ההפתעה יש לא מעט כאלו. כוס תותי שדה חתוכים מכילה פי 1.4 יותר ויטמין C מהתצרוכת היומית המומלצת למבוגר. כמו כן אכילת תותים זו גם דרך מעולה להוסיף לתפריט היומי שלכם ושל ילדיכם כמויות נכבדות של אשלגן, ברזל, סידן ונוגדי חמצון מסוג אלאגיטאנינס (ellagitannins) ואנתוציאנין, מבלי לדאוג לגבי המשקל, שכן ב-100 גרם של תותי שדה יש רק 26 קלוריות.

12. זרעי פשתן

אנשים רבים קוראים להם "המזון הצמחי החזק ביותר בטבע", וקיימות מספיק ראיות שיכולות לאשש קביעה זו. זרעי הפשתן מכילים כמות גבוהה של רב שומן בלתי רווי, אומגה 3 ו-6, הם עשירים בסיבים תזונתיים ובגרעין עצמו יש חלבונים וויטמינים רבים (E, C, B,K). זרעי הפשתן הם מזון אנטי דלקתי עשיר בנוגדי חמצון המתאימים במיוחד לטיפול בבעיות במערכת העיכול והנשימה. לחצו כאן כדי ללמוד עוד מידע חשוב על זרעי הפשתן.

13. ביצים

רוב האנשים נוטים לקשר ביצים לכולסטרול גבוה ולסיכון מוגבר לסבול מבעיות בריאותיות שונות, אך האמת היא שבצריכה מתונה וחכמה, ביצים יכולות לעזור מאוד לגוף. טירוזין וטריפטופן, שתי חומצות אמינו חיוניות ונוגדי חמצון חשובים מאוד לגוף, מצויות בשפע בביצה. יש לזכור שהביצה מאבדת כמחצית מהערך התזונתי של החומרים הללו לאחר טיגון או בישול, אך עדיין מדובר בכמות נאה מאוד של תרכובות כימיות שישמרו עליכם צעירים ובריאים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה