מחווה מרגשת לניצולת שואה: שלוש תלמידות מבאר טוביה יצרו סרט דוקומנטרי ובכך שינו את חייה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('667978de-bbc1-40e0-817d-d9a9e5bb4d9b','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26435,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('667978de-bbc1-40e0-817d-d9a9e5bb4d9b','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26435,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

במסגרת לימודי מגמת תקשורת בתיכון האזורי באר טוביה, הפיקו שלוש בנות סרט דוקומנטרי קצר המתעד חייה של ניצולת שואה, אשר כל רצונה היה לגייס כסף לרכישת מכשירי שמיעה ותרופות, דרך מכירת ציוריה ונתקלה בקשיים.הסרט זוכה להצלחה ועולה לגמר בתחרות פסטיבל הסרטים בחיפה.

 בפרויקט גמר של מגמת תקשורת בתיכון אזורי באר טוביה, החליטו שלוש בנות  לצאת למסע וליצור סרט אשר ייצור מודעות וביקורת על חיי הקשישים בישראל.

הצעירות חיפשו במועצה האזורית ובסביבה,  אדם שבו הן יכלו לספר את סיפור חייו ובאותו משקל גם לסייע בעזרה. לאחר חיפושים הן נתקלו ברשת החברתית -פייסבוק, בהודעה של אישה בשם ג'ני, אשר פרסמה פוסט בו היא מבקשת עזרה בארגון תערוכה עבור מכירת ציוריה, בהודעה כתבה " אני מבקשת, אולי אתם מכירים אנשים שיכלים לעזור לי לפרסם את העבודה שאני מציירת.... החלום שלי שמשהו ירים את הכפפה בשבילי ויושיט לי יד כדי שאוכל לשרוד אפילו במעט..."

כששחר נטע ונועם נתקלו בקריאת מצוקה,  הן מחליטות שזו שליחותם ויוצרות קשר עם ג'ני המתגוררת בתל אביב, הן נפגשות איתה  ושומעות את סיפור חייה.

ג'ני רוזנשטיין 

 ג'ני רוזנשטיין בת 81 אוקראינית ילידת  צ'רנוביץ על גבול רומניה, היא ניצלות שואה ממחנה ריכוז מוגילב  פודולסק. במחנה  ג'ני  חוותה התעללות קשה ושם גם איבדה את בני משפחתה .. לאחר המלחמה עלתה לארץ והקימה משפחה.  עם מות בעלה נקלעה ג'ני למצוקה כלכלית קשה .

בשל מצבה הרפואי המדרדר, היא צריכה לרכוש מכשירי שמיעה בעלות 18,000 ש"ח ולכן החליטה לפנות לעמותות וגורמים שונים באוצר לקבלת עזרה, אך נענתה בסירוב.

ג'ני  לוקחת יוזמה על מנת לשרוד ומחליטה להתפרנס בכבוד, היא  בוחרת לצייר זיכרונות מחייה. למרות שחיה חיים קשים ציוריה מאוד שמחים וצבעוניים, היא מציירת את הרגעים המאושרים הזכורים לה בתור ילדה.

ובכך היא מחליטה שתתפרנס ממכירת הציורים , אך היא מתקשה למצוא מקום בו תציג את ציוריה וממשיכה לחיות בקשיי היום יום.  

בשנת 2016  בישראל, מצבם של הקשישים הוא קשה ,הזקנים לא נמצאים בתודעה הציבורית, שליש מהזקנים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני, זאת מכיוון שתשלומי הביטוח הלאומי , מספקים רק 22% מההכנסה הממוצעת של גמלאים ישראלים. רוב הקשישים הם אנשים אשר עברו את הגיל שבו הם יכולים לעבוד, ולכן הם  צריכים את עזרה של המדינה שתשמור אותם מעל קו העוני – ובישראל מערכת זו אכזבה אותם יותר מבכל מדינה אחרת.

המסע ליצירת הסרט 

במפגש עם הבנות ג'ני מספרת להן  שהיא לא מעוניינת בתרומות, היא מבקשת לקבל רק עבור התמורה על היצירות שלה, היא מציינת " אני רק רוצה כבוד ולחיות  בשקט..." היא מספרת להן שניסתה להתאבד פעמיים בשל מצבה הכלכלי, פעם אחת כשבעלה היה חולה ובפעם השניה כשנפטר.

הבנות  לא נשארות אדישות ומחליטות לקחת צעד אחד קדימה את הפרויקט ויוצאות עם ג'ני למסע חיפוש אחר גלריה בה היא תציג את ציוריה.

הן יוצרות סרט דוקומנטרי על ג'ני  ויוצאות למסע החיפוש, לאחר כמה ניסיונות מאכזבים הן פוגשות את  אלי אדרי הבעלים של גלריית "פחות מאלף" שמסכים לבוא ולראות את הציורים של ג'ני. במפגש בביתה, אלי מתרשם מציוריה ומג'ני ומתנדב להקים לה תערוכת מכירה ללא כל עלות, ובנוסף לוקח  גם מספר ציורים למסגור על חשבונו.

הבנות מלוות את ג'ני בהכנות לתערוכה ומפרסמות ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת אודות התערוכה.

תערוכת המכירה נבחרת להיפתח בערב יום השואה, המעניקה לכך רובד נוסף של משמעות בעבור ג'ני .

 

הצלחת התערוכה 

ג'ני הצליחה למכור מספר ציורים ולאסוף כ- 6000 ₪ גם הבנות נרתמות לגיוס הכספים ואוספות יחד  עם תלמידי השכבה 1400 ₪  ורוכשות אחד מציוריה של ג'ני, את  הציור הן בוחרות לתלות בחדר המגמה  לתקשורת בתיכון  האזורי באר טוביה.

את המסע המרגש  ליוו הבנות בצילום מקצועי  וערכו סרט בן 15 דקות שזיכה אותן בציון 100 בבחינת הבגרות, את הבנות ליווה צוות בית הספר בהם איילת לוי אחראית מגמה ועודד קסיירר מורה מגמת טלוויזיה.

 קטע קצר מתוך הסרט : 

הסרט עולה לגמר

הסרט  נשלח לאחרונה לתחרות סרטי תלמידים במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה. הוא התמודד במיונים מול כ100 סרטים נוספים מבתי ספר ברחבי הארץ ועלה להתמודדות בגמר שיערך בסוכות בחיפה.

שחר חן הבימאית שיתפה אותנו בתהליך יצירת הסרט" במהלך הפרויקט גילינו בדרך הקשה והכואבת את המציאות של הקשישים בישראל ושל ניצולי השואה. הבנו שמעבר להכנת הסרט יש לנו תפקיד, חשוב לנו שבני הנוער ידעו אייך הקשישים חיים, ועם אלו קשיים הם מתמודדים. בסרט בחרנו להעביר מסר , הקשישים רק רוצים לחיות בכבוד ולנו יש אפשרות לסייע.. "

מעבר לחוויה ולהצלחת הפרויקט חן מדגישה שהסיפוק הוא גדול מאוד בעצם העזרה והדלת שהצליחו לפתוח בעבור ג'ני.

בימים אלה נערכת תערוכה נוספת אשר בה ג'ני ממשיכה למכור את ציוריה התערוכה תסתיים ב3 לספטמבר  למי שמעוניין להגיע להתרשם מציוריה ולהכיר אישה מיוחדת  יוכל לפגוש את ג'ני, בגלריה בן עמי החשמל 12 תל אביב , לפרטים נוספים - 054-4613680 ג'ני. 

לצפייה בסרט המלא לחץ כאן קישור לסרט המלא

 

 

  

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה