הזיהום מעזה מתגבר אל עבר יישובי הדרום, חוף זיקים-הרחצה אסורה בהחלט

$(function(){setImageBanner('3d962279-f5dd-49e1-9873-9272f86d090a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

משרד הבריאות אסר אתמול בבוקר (יום ד) על המתרחצים להגיע לחוף זיקים ולחוף עד להודעה חדשה, עקב זיהום קשה במיי הים אשר מגיע מרצועת עזה. הזיהום נוצר בעקבות משבר החשמל ברצועה, שהוביל לקריסת מתקן השפכים ומי הביוב זורמים לישראל.
בחודש שעבר פנה ראש המועצה האזורית, חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, בבהילות למשרדי הממשלה והזהיר מפני הצפת מי שפכים מעזה אתמול, ההתראות התממשו. פרג'ון: "יש לפנות לבית המשפט בהאג נגד מדינות אירופה שהשתתפו בהקמת המט"ש בעזה והתחייבו להפעילו".


סרטון של ראש המועצה האזורית חוף אשקלון יאיר פרג'ון 


אתמול משעות הבוקר החלו לזרום שפכים מעזה לחוף זיקים ולאחד החופים באשקלון. בעקבות כך הורה משרד הבריאות לסגור את חוף זיקים לרחצה. החברה הכלכלית של מועצת חוף אשקלון , המפעילה את חוף זיקים וניצנים , הורתה למצילים לאסור על מתרחצים להיכנס למים. יצוין כי רק ביום חמישי האחרון הורה בית המשפט השלום באשקלון להשיב את ניהול חוף הרחצה מידי הזכיין הפרטי, שניהל את המקום, לידי המועצה. לפי שעה החברה הכלכלית לא גובה דמי כניסה או חניה בחופים.

כזכור, לפני כחודש התריע פרג'ון בפני משרדי ממשלה - משרד הביטחון והמשרד לאיכות הסביבה מפני מצוקה תברואתית המאיימת על יישובי עוטף עזה בשל צמצום אספקת החשמל לעזה. המחסור בחשמל גרם, בין היתר, לפעולה חלקית בלבד של מכון טיהור השפכים של בית חנון בצפון רצועת עזה ובשל כך החלו מי ביוב ושפכים גולמיים לזרום אל נחל חנון ומשם לנחל שיקמה הגובל ביישובי עוטף עזה. ראש המועצה פרג'ון הזהיר כי אם לא יימצא פתרון לבעיית השפכים מעזה, הם יזרמו לחופי הדרום ויזהמו את מימי החופים ואת אקוויפר החוף. פרג'ון הזהיר כי מי השפכים גם עלולים לגרום להתפרצות של קדחת הנילוס באזור.

כבר דיווחנו מספר פעמים ביישובניק נט , על בעיית השפכים של שכונות הרצועה אשר  זורמים דרך נחל חנון, ונאגרים בחולות של מושב נתיב העשרה ומזהמים את האזור ואת מי התהום. אחת לכמה ימים מגיעות ביוביות ישראליות ושואבות את השפכים.

זיהום חוף זיקים

לפני שבועיים התחדשה זרימת השפכים מעזה והם הגיעו לנחל חנון. בעקבות פנייתו של ראש מועצת חוף אשקלון הובטח כי באזור יותקן צינור סניקה כדי להתגבר על המפגע. עובדי האגף לאיכות הסביבה במועצת חוף אשקלון יצאו לשטח והקימו תלוליות עפר למניעת גלישת השפכים. במקביל גם נעשתה שאיבה של השפכים בעזרת ביובית, כדי למנוע את זיהום הקרקע. לצד אלה גם נעשתה הדברה במסגרת תכנית העבודה השנתית לאורך תוואי הנחל. גם כעת, בתחילת השבוע, נמשכו העבודות והצוותים פועלים להקטנת המפגע הסביבתי.

ממשלת ישראל ציינה כי תקים צינור חדש לקליטת מי שפכים של השכונות בצפון הרצועה, באזור מעבר ארז. משם יועברו השפכים לבריכות הביוב של קיבוץ ארז ואז למתקן טיהור השפכים של שער הנגב ושדרות.

פרג'ון התייחס לגלישת השפכים לחוף זיקים ואמר: "לדעתי, החמאס נוקט טקטיקה של 'מלחמת בוץ' נגד המדינה. אנו בארץ חייבים לחשוב על מגוון רעיונות על מנת להתמודד עם המגמה הזו של הזרמת שפכים גולמיים לים או לנחל חנון. אחת הדרכים שצריך לבחון זה לפנות לבית משפט בהאג נגד מדינות אירופה שהשתתפו בהקמת המט"ש בעזה והתחייבו להפעילו". לדברי פרג'ון, "המדינות אשר הזרימו כסף לעזה ללא בקרה, לא תעמוד להם הזכות להזרים ביוב ללא בקרה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה