כיפור בפתח: למי אסור ולמי מותר לצום

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3c94d6e1-b8ce-4ad5-9aaa-71f7d92b12ef','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('3c94d6e1-b8ce-4ad5-9aaa-71f7d92b12ef','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

למי מותר לצום ולמי ממש לא מומלץ, מה עושות נשים בהריון ומניקות ומה עושה מי שצריך ליטול תרופות? מדריך לקראת צום יום הכיפורים

מאות אנשים פונים מדי שנה לחדרי המיון בעקבות הצום. הדעות עדיין חלוקות אם צום הוא אכן בריא, אך כך או כך, אין ספק שחלק מהאנשים, במיוחד אלו החולים ומטופלים בתרופות או נשים בהריון - צריכים לנקוט משנה זהירות. 

האם חולי מחלות כרוניות יכולים לצום?

צום ממושך כמו זה של יום כיפור עלול להוות בעיה רפואית אצל מי שסובל ממחלות כרוניות כגון יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות ממאירות. 

לחולים עם מחלות אלו לא מומלץ לצום ביום כיפור ובכלל, מאחר שהצום עלול לגרום למצבים מסכני חיים עקב ירידה חדה בלחץ הדם, שינויים במשק המלחים בגוף, ירידה ברמת הסוכר בדם וגם הפרעות קצב לב או אירועים מוחיים. 

אני נוטל משתנים אבל בסך הכל בסדר. האם מותר לי לצום?

לחולים שנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות, במיוחד כשמדובר במשתנים, מומלץ לא להפסיק את הטיפול הקבוע, ללא אישור הרופא המטפל. בכל מקרה, אם הוחלט להשהות את הטיפול למשך 25 שעות הצום, יש להיוועץ ברופא המטפל כדי להתאים את שעות קבלת התרופות, ואת התזונה והשתייה לפני ואחרי. 

האם ניתן להפסיק טיפול אנטיביוטי בחג?

אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן. במקרים קלים יותר, כגון דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש את אישורו ללקיחת התרופות בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים. 

מהן ההמלצות לנוטלות גלולות למניעת הריון?

עבור מי שנוטלות גלולות להפסקת הריון אין כל בעיה: ניתן לקחת את הגלולה בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום כיפור. 

האם חולים שנוטלים תרופות פסיכיאטריות יכולים להפסיק למשך הצום?

לחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים. אם בכל זאת החלטתם להפסיק את הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי יש להתייעץ עם הרופא המטפל.  

האם יש חולים שיכולים לשמור על צום חלקי?

לחולים במחלות מעי דלקתיות מומלץ להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט. בנוסף, יש לשים לב לכך שיש ליטול תרופות מסוימות עם אוכל או שתייה ולכן מומלץ שלא לקחת החלטות על דעת עצמכם, ולהתייעץ עם הרופא בנוגע לכל כדור ספציפי - האם תוכלו לבלוע אותו כך סתם ללא נוזלים, או להיעזר בכוס נוזלים. 

ומה באשר לחולי סוכרת?

בעבר היה איסור מוחלט לצום בקרב חולים אלו, אבל בגלל שקיימים מספר סוגי סוכרת והטיפולים די מגוונים, כל חולה צריך להתייעץ עם הרופא המטפל שלו כדי שיתאים את הטיפול ויקבע אם הצום מותר ובאילו נסיבות. 

מה יכול לעשות מי שסובל ממיגרנה וכאבי הראש במהלך הצום?

הצום אכן גורם לכאבי ראש, בעיקר בשל ההתייבשות שגורמת להרחבת כלי דם בראש, בדומה למתרחש בהתקף מיגרנה. פרט לתרופות כמו אקמול, נורופן ואופטלגין, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש בתרופה ארקוקסיה. התרופה, המשמשת לטיפול בדלקות מפרקים, נמצאה יעילה גם למניעת כאבי ראש במהלך הצום. 

יש לשים לב לכך שחלק מהתכשירים דורשים נטילת הכדור על קיבה מלאה, מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. בנוסף, לחלק מהתכשירים יש חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת, הפותרות את הבעיה של הצורך באכילה. 

האם נשים בהריון יכולות לצום?

לנשים שנמצאות בהריון בר סיכון אסור לצום. נשים בריאות בדרך כלל יכולות לצום בזמן ההריון, אם הן לא סובלות מאנמיה (חוסר דם), חולשה או התייבשות, לאחר ייעוץ עם הגינקולוג המטפל. 

בכל מקרה שהאישה ההרה חשה סחרחורת או בחילה, הקאות, תחושת עילפון וחולשה כללית, יש להתחיל לשתות מיד נוזל ממותק בקצב של רבע כוס כל מספר דקות - עד חלוף התלונות. ככלל מומלץ לנשים בהריון שלא ללכת לבית הכנסת אלא להישאר בבית בחדר ממוזג. 

האם נשים מניקות יכולות לצום?

לא מומלץ שנשים שמניקות באופן מלא, ללא תוספת מזון לתינוקות, יצומו. עליהן לשתות לסירוגין לאורך כל יום כיפור מחשש שכמות החלב תקטן. אם האישה מניקה בשילוב מזון לתינוקות, אין איסור לצום אולם מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים. ובכל מקרה, כל אישה הרה חייבת להתייעץ עם הרופא בנוגע לצום.

*באדיבות אתר YNET

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה