משבר הביוב והסירחון ביישובי עוטף עזה

$(function(){setImageBanner('72cbbc0a-ee07-4f62-b379-d10340fe04f6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בחודשים האחרונים מוזרם ביוב גולמי ממתקן טיהור השפכים בבית חנון, שבצפון רצועת עזה, דרך אפיק נחל חנון. הביוב הגולמי זורם אל נחל שקמה ומזהם את כל מערכת אקוויפר החוף. ההשלכות חמורות מאוד ועלולות לפגוע בבריאות הציבור ובאיכות חיי התושבים בדרום, זאת עקב מפגעי תברואה ומטרדים סביבתיים ופגיעה במערכות אקולוגיות. ביישובי העוטף סובלים מסירחון כבד וחוששים שהמפגע התברואתי יוביל להתפרצות קדחת הנילוס.

כאלפיים מטרים מעוקבים של ביוב גולמי שמקורו ברצועת עזה הוזרמו מדי יום בחודש האחרון לתחומי מדינת ישראל,  בדוח מבקר המדינה אשר פורסם הליקויים העיקריים נוצרים בשל הפסקת אישור פרויקטים בוועדת המים המשותפת. כדי ליישם את התחייבויות ישראל והפלסטינים לטיפול בכל הנושאים הקשורים למים ולביוב, מאוגוסט 2010 ועדת המים המשותפת אינה מתכנסת לאישור פרויקטים.

וכעת משבר החשמל הקשה שפוקד את הרצועה משפיע מאוד  גם על חיי התושבים המתגוררים ביישובי עוטף עזה,וזאת בעקבות הפסקת פעילות של מתקני טיהור השפכים בעזה שגרמו לזרימת ביוב לאזור.

בעקבות הזרמת הביוב מנחל חנון ליישובים הסמוכים לגדר עולה מהמקום סירחון כבד, ובמועצת חוף אשקלון חוששים מהמפגע הסביבתי שעלול לגרום לסכנה בריאותית של ממש לתושבי האזור - ולהתפרצות של קדחת הנילוס.

לאחר התרעות חוזרות ונשנות, החלה ביום רביעי האחרון זרימת  שפכים מעזה לתחומיה של המועצה האזורית חוף אשקלון.  ראש מועצת חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, פנה לממשלה להתערב ולמנוע את המשך זרימת השפכים.  זרימת השפכים  אומר פרג'ון, יוצרת מוקדי דגירה ליתושים, בהיקף חסר תקדים. "נחל חנון מהווה מזה שנים מוקד להתפרצות קדחת הנילוס, המסכנת את בריאות הציבור. מעבר לבעיה הבריאותית המידית, זרימת הביוב באפיק הנחל, גורמת לזיהום הידרולוגי", אומר פרג'ון בפנייתו. פרג'ון פנה בבהילות  גם לוועדת הפנים של הכנסת, לשר להגנת הסביבה, לשר הביטחון ולשר התשתיות בבקשה כי ייתנו  דעתם למפגע הסביבתי תברואתי.

 

ב2016  הושבתה פעילות מתקן ההתפלה בחוף אשקלון מספר פעמים  עקב הזיהום האורגני  במי הים, שלפי החברה המפעילה את המתקן מקורו כפי הנראה ברצועת עזה. בממשלה לא פעלו כנגד ההזרמה  מהשטחים ולא פעלו על מנת לאשר קו חשמל ייעודי למכון טיהור השפכים הצפוני בעזה. רק לאחר חשיפת הנושא בתקשורת והתגברות העניין הציבורי החלה מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים לבחון פתרונות לבעיית החשמל של מכון טיהור השפכים ברצועת עזה.מדובר בתופעה החוזרת על עצמה מדי שנה: הביוב זורם באפיק נחל חנון, שמקורו בעיירה בית־חנון שבצפון הרצועה. משם, דרך נחל שקמה, זורמים השפכים אל מאגר 'שקמה' של חברת 'מקורות', שבו נאגמים המים ומוחדרים לבסוף אל אקוויפר החוף.

המצב חמור מאוד מפני שהזרמה של שפכים אלה יוצרת מוקדי דגירה ליתושים.

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, פנה לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולמספר גורמים נוספים וביקש את התערבותם כדי לפתור את בעייה החמורה  הנגרמת באזור היישובים הסמוכים לעוטף עזה.

בפנייה אל השר ליברמן, השר להגנת הסביבה זאב אלקין וליואב (פולי) מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ציין יאיר פרג'ון לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת למגר את התופעה ולמנוע הישנותה בעתיד "ברצוני להדגיש כי נחל חנון מהווה זה שנים מוקד להתפרצות קדחת הנילוס, אשר השפעתה מהווה איום אמיתי על בריאות הציבור, זרימת הביוב באפיק הנחל גורמת לזיהום הידרולוגי שאת תוצאותיו נחוש בעתיד הקרוב".

 

במשרד המבקר מציינים כי על הגורמים הממשלתיים, בהם המנהל האזרחי, מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים, רשות המים, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד החוץ לשתף פעולה ולתקן את הכשלים שנמצאו בביקורת. "נדרש תיאום ושיתוף בין כלל הגורמים", נכתב. "דוח ביקורת זה משקף תמונת מצב עגומה בכל הנוגע לפעילות הגורמים הממשלתיים והתנהלותם בנושא זיהומי מים בין ישראל ליהודה, לשומרון ולרצועת עזה. מדובר בסדרת כשלים וחסמים תפקודיים, מעורבות נמוכה של דרג מדיני בנושא ואי קבלת החלטות בסוגיות חשובות".

 

האגף לאיכות הסביבה במועצת חוף אשקלון כבר החל לטפל במפגע. עובדי האגף יצאו  לשטח והקימו תלוליות עפר למניעת גלישת השפכים. במקביל  גם התבצעו שאיבות בעזרת ביובית, כדי למנוע את זיהום הקרקע. לצד אלה גם נעשתה  הדברה במסגרת תכנית העבודה השנתית לאורך תוואי הנחל. גם כעת, בתחילת השבוע, העבודות לא פסקו בשטח והצוותים פועלים להקטנת המפגע הסביבתי.

הסיבה העיקרית לבעיה היא תפקוד חלקי בלבד של פעילות המט"ש בבית חנון שברצועת עזה שנפגעה בעקבות הקיצוצים בהזרמת החשמל לרצועה בשל מחלוקות פנימיות בין הרשות הפלסטינית לבין הנהגת חמאס השולטת בעזה. בשל כך נוצרת בעיה של גלישת שפכים המסכנים את יישובי עוטף עזה שבמועצת חוף אשקלון.

את המצב שנוצר תיאר פרג'ון כך: " אשר יגורנו בא לנו...לעזה, אנו דוחפים מים מתוקים .חמס ופת''ח  כל הזמן  רבים. כתודה ,מחזירים לנו  שפכים. זו מלחמה נטולת תחמושת ורובים. ועכשיו נותר לשאול את הממשלה, מה אתם מציעים?".

מועצה אזורית חוף אשקלון ממש חוששים

בעקבות המצב החמור, פנה ראש המועצה יאיר פרג'ון במכתב  לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולשר להגנת הסביבה זאב אלקין בדרישה להתערב ולפעול למען תיקון המצב הקיים לפני שהמפגע יהפוך למשבר סביבתי של ממש. "זה פתרון שהממשלה צריכה לתת לו תגובות במסגרת הקשרים שלנו עם אש"ף וחמאס", אמר פרג'ון. בינתיים, המועצה הפעילה בדחיפות ציוד לשאיבת מי הביוב וניקוזם - אבל המשאבות לא יעמדו בסופו של דבר בהתגברות זרם השפכים מעזה לישראל לאורך זמן.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה