$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('003696f8-2e47-49ec-b97a-40dcd5ce9f50','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26576,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('003696f8-2e47-49ec-b97a-40dcd5ce9f50','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26576,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

הרצאת חובה לכל הורה שעוזר להבין את עולם התוכן של ילדינו.

ביום ראשון 22.11.15 תתקיים הרצאתו של האנתרופולג  הד"ר תמיר לאון.

בשנים האחרונות חלו שינויים ניכרים בתרבות הילדים, הנוער והצעירים שעיקרה מעבר של תרבות הפנאי אל שהות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, סלולארי, קונסולות משחק...).

למעבר זה השלכות משמעותיות על הדרך בה ילדים מתקשרים בינם לבין עצמם ובינם לבין המבוגרים, על היחסים בתוך המשפחה, תחושת השייכות ואפילו על הדרך בה הם חווים רגשות.

ההתמכרות הקשה ביותר של בני נוער בימינו הנה ההתמכרות למסכים: מסכי מחשב, מסכי טלוויזיה, מסכי טלפונים ניידים ומסכים של משחקי מחשב. יתרה מכך - זמן הצפייה של נער ממוצע במסכים ביום אחד, עולה (בהרבה) על הזמן הכולל של כל הפעילויות האחרות שלו. גם כשיש להם הזדמנות לאיטראקציה חברתית הם מפספסים אותה ונשארים תקועים מול המסך הפרטי שלהם.

לחשיפה מוגברת למסכים יש השפעה על: שבירת הקבוצה החברתית ועידוד אינדיבידואליות

מיידיות ותרבות של "כאן ועכשיו" ללא יכולת לדחיית סיפוקים, שטחיות, פאסיביות, חוסר גבולות, קושי בריכוז ונתקים (למשל נתק בהקשבה שנוצר עקב קבלה או משלוח של SMS במהלך שיעור או הרצאה) וחוסר הבנת המשוואה לפיה להתנהגות יש תוצאות. בעידן הפייסבוק יש לכל אחד מאות חברים וירטואליים אך מעט מאוד חברים אמיתיים. בני הנוער בונים את התדמית שלהם מול המסך ויש פער מאוד גדול בין "חייהם האפורים" לבין גיבורי המסך שלהם (יפים, רזים, תחמנים, בוגדים ונוצצים)

התכנים העוברים במסכים מעודדים: אלימות, תככנות, האדרת החיצוניות והעדר ערכים.

למדנו שה'סלבס' שרואים בני הנוער הם יצירי פנטזיה מבחינה חיצונית ונעדרי כל עומק. הם רואים עולם מנוכר, אלים, מדגיש חיצוניות ומבחינתם הוא מאוד מאיים.

בני נוער שותים אלכוהול לא מתוך שעמום אלא מתוך חוסר יכולת לדבר ללא שתייה. בעידן המסכים והמסרים המיידיים, אבדה לרבים מהם היכולת לתקשר זה עם זה. הם אצורים בדרך כלל והשתייה משחררת אותם.

החשיפה למסכים מייצרת תפיסת מציאות מעוותת אצל בני נוער אשר מובילה לשיח אלים ומנוכר. כדי לשנות את תפיסת המציאות הזו, צריך לתווך בין בני הנוער לבין המסכים.

 קיימת חשיבות עצומה לעשייה משותפת ושפה משותפת של כל המבוגרים המקיפים את הנוער: הורים, אנשי חינוך, קהילה. לא די בלהיות הורים מעורבים, עלינו גם להיות מתואמים עם הורים אחרים, עם מורים ועם מבוגרים משמעותיים נוספים בחיי ילדינו. תמיד היה פער בין הורים וילדים אבל כשהצטרף לזה הפער התרבותי הרב דורי, התקדמות טכנולוגית אדירה והאפשרות בכל זמן נתון להיות מחובר און ליין, גדל הפער עוד ועוד.

הפיתוח הטכנולוגי המואץ גרם לבדידות של הנוער, אין להם קבוצות השתייכות (משחקים בשכונה, פעילות תנועת נוער) והם חיים במקטעים וקשה להם לחוות את האירועים באותו הרגע (כולם מדווחים איפה הם, מתייגים, מסמסים ומצלמים).

אז מה אפשר לעשות? עקרונות בהתמודדות יעילה:

כוחה של קבוצת הילדים ובני הנוער. כל ילד ונער מתבגר רוצה לבנות לעצמו זהות מתוך השתייכות לקבוצה. עלינו לעודד קבוצות חיוביות ולמנוע קבוצות שליליות (דוגמת קבוצת ילדים שמתאגדים סביב התעללות מינית בנערה אחת). ההורים חייבים לספק לילד השתייכות לקבוצות חיוביות: חוגים, תנועת נוער, טיולים, פעולות התנדבות וכו'

* כוחה של קבוצת ההורים. התאגדות של הורים להסכמה משותפת על ערכים חינוכיים ובנייה של דרכי פעולה. קבוצות אלה תוכלנה לסייע להורה הבודד בהתמודד מול ילדו בלחץ המוכר "אבל לכולם מרשים". על ההורים לייצר ערכים שיש להם שם כמו: יושר, עזרה לזולת, אהבת חיות. על ההורים לתת דוגמא אישית ולהתנתק מהמסך שלהם. כשהורה מדבר עם ילדו והוא מכבה את המסך שלו הוא משדר לילד שהוא רק בשבילו והשיחה חשובה לו.. בחופש הגדול שהוא זמן המועד לפורענות, שבו אין סדר יום ואין עוגן, חשוב שההורים ידאגו לתעסוקה חיובית, להקפיד על ארוחות ערב משפחתיות ובעיקר לשאול אותם מה הם עושים ולעזור להם לתכנן את הזמן הפנוי שלהם בצורה נכונה ויעילה.

* הקמת סיירת הורים עירונית. בני הנוער צמאים לדבר עם המבוגרים בגובה העיניים וקל יותר לעשות זאת בטריטוריה שלהם (בגנים הציבוריים בלילות...). הסיירות מאפשרות להורים לדבר עם בני הנוער ולהציב להם גבולות מחד ולפעול ביחד כקבוצת הורים מאידך. פעילות משותפת זו היא הסיכוי לחולל שינוי!

מנהיגות תלמידים - טיפוח מוקדי שליטה פנימיים באמצעות פיתוח מנגנונים למנהיגות עצמית ותיעול להתנהלות משמעותית.

אלימות מתרחשת במועדונים לפני או אחרי הבילוי כי במועדון השמירה מאוד קפדנית. לפי דבריו של תמיר ליאון רמת השיכרות ברחובות ירדה בעקבות חוק "השפיכה המוקדמת" שמתיר לשוטר שרואה נערים ששותים להחרים להם את השתיה ולשפוך אותה.

תמיר ממשיך ומייעץ להורים כמה טיפים בעניין היציאה למועדונים:

לא להרשות לנערים/ות לצאת למועדונים לפני גיל 61.

להקפיד שיצאו בחבורות ולא לבד.

לא להרשות לבנות "ללכת לישון אצל חברה" אחרי הבילוי אלא לדרוש שתגיע הביתה.

הורים צריכים להיות מתואמים ולדאוג שילדיהם יתמכו ויהיו אחד עם השני.

להגדיר שעת חזרה מדוייקת. השעון במועדון מחזיר אותם למציאות ולא מאפשר להם להיסחף.

הרצאת חובה לכל הורה באשר הוא המאפשרת להורים ההצצה לעולמם של ילדם

 

ההרצאה תתקיים  בשעה 20:00 בישיבה התיכונית בית יששכר באר גנים. מועצה אזורית חוף אשקלון.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה