הבוקר רשות מקרקרעי ישראל החלה בצו הריסה לסככות במושב שדה עוזיהו

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('fb5b78e4-f84c-49cf-b4ff-87d08fb1f6a2','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('fb5b78e4-f84c-49cf-b4ff-87d08fb1f6a2','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

החוקים שקידמה איילת שקד לריסון הבנייה הלא חוקית במגזר הלא יהודי מצליחים מעל למשוער גם במושבים של יהודים . הבוקר בוצע פינוי מבנים שהפך לעימות אלים כוחות משטרה ופקחים הגיעו היום (רביעי) למושב שדה עוזיהו , לממש את צווי ההריסה למבנים לא חוקים לבעלי המשקים שבמושב . שופלים וכלים כבדים עשו דרכם למשק של בני ג'אן תושב שדה עוזיהו במועצה האזורית באר טוביה , בליווי אבטחת שוטרים למימוש הצו. בני ג'אן " המנהל לא מוכן לאפשר לנו להחזיק סככות לאחסנה ונותן לנו לשלם קנסות מאוד גדולים ועכשיו באו והרסו לי כל מה שיש לי "

הסיבה לבהלה במושבים היא פשיטות תכופות של יחידת האכיפה הארצית לעבירות תכנון ובנייה, הכפופה למשרד האוצר - הפועלת מאז 1988 בעיקר במקרים שבהן הרשויות המקומיות מגלות אזלת יד בפיקוח ואכיפה. בראש היחידה עומד כיום אבי כהן. במשך עשרות שנים נמנעה היחידה מצעדי אכיפה משמעותיים במושבים ובקיבוצים אולם היום, יום אחרי הבחירות הגיעו פועלים של רשות מנהל מקרקעי ישראל לממש את צווי ההריסה שנתנה לבעלי המשקים במושב שדה עוזיהו . 

המשק שחווה הבוקר את ההרס הוא בבעלותו של בני ג'אן  תושב שדה עוזיהו, אשר בבעלותו שתי סככות שפעלו בעבר לשם חממת גידול והשניה שימשה כלול, בני רצה להסב את הסככות ולהתשמש בהם כרפת בעבור עגלים. 

לאחר שיצא החוק  בני קיבל צו הריסה וקנס על סך 2 מיליון שקלים, על מנת להסב את הסככה לרפת באישור מהמנהל . 

כשהגיעו הפועלים של רשות מקרקעי ישראל לביצוע הצו מלווים בכוחות משטרה התקוממו התושבים בהתנגדות . 

בני ג'אן סיפר למערכת יישובניק נט" הרסו לי את הסככות , בקשתי להסב את הסככות לרפת ובקשו ממני 2 מיליון שקלים  ורק אז יאשרו לי את ההסבה, ועכשיו הגיעו והרסו הכל , הנזק הוא עצום ". 

צפו בתיעוד לפני ההריסה, עימות אלים בין החקלאים לשוטרים שבמהלכו מוטחים גברים ונשים לרצפה באגרסיביות:

נוי מסיקה תושבת המושב סיפרה ליישובניק נט " מאז שיצא החוק אנחנו חיים בחרדה קיומית , אנשים מנסים להתפרנס כאן בכבוד , ולצערנו את אף אחד זה לא מעניין , כולנו פה קיבלנו צווי הריסה על סככות שקיימות כבר המון שנים , אנחנו בחוסר אונים".

תקנות החוק נכנסו לתוקף באפריל האחרון, ומאז מדווחים במושבים על ביקורים תכופים של יחידת האכיפה הארצית במושבים. עד כה האזורים שהגיעו אליהם ניתן למנות את מועצת גזר, המועצה האזורית ברנר, יישובי גדרות, מועצת גן רווה, חבל יבנה, מבואות חרמון, עמק יזרעאל ודרום השרון.

בעלי משקים מדווחים כי השיטה של היחידה היא להגיע בכוחות גדולים, עם עשרות פקחים ושוטרים, ולעתים אף עם מסוק, כדי לייצר הרתעה.

היחידה בוחנת את הבנייה בחלקת המגורים של כל נחלה וגם מחוץ לה, בחלקות שאמורות לשמש לחקלאות בלבד. בחלקות אלה מתגלים לא פעם מבנים חקלאיים לשעבר, כגון לולים ורפתות, שהשימוש שנעשה בהם כיום אינו חקלאי.

בעלי המשקים טוענים להתעמרות וליחס בלתי מידתי שהמדינה נוקטת נגדם. עם זאת, כולם מודים כי במשך שנים משקים רבים שהפסיקו להיות חקלאים פנו לשימושים אחרים בלתי חוקיים, בלי שהסדירו אותם ובלי שהמועצות האזוריות נקטו נגדם הליכים.

ההרס במשק ג'אן

רחל גלאם עו"ד, מספר 2 במפלגת צומת סיפרה " יום אחרי הבחירות כח בלתי סביר מגיע למושב  שדה עוזיהו ,מדובר באנשים שמתפרנסים בכבוד יום אחרי הבחירות הם באו דווקא לכאן ‏במלוא הכח כאילו מדובר במחבלים תקפו נשים וילדים ולא מאפשרים לאמבולנסים להכנס כאילו מדובר במחבלים. ההחלטה שלהם להכנס דווקא למושב ‏הזה ולא למושבים אחרים באה משום שזו סגירת חשבונות עם מי שהניף את המאבק בחוסר הצדק הזה לא ראינו כוחות כאלה נכנסים למושבים אחרים בגלל שאנחנו מיגזר חלש ללא כוח פוליטי קל מאוד להפגין  נגדנו המושבניקים"

מהמשטרה נמסר : "כוחות משטרה פועלים כעת באבטחת פעילות הריסת מבנים לא חוקיים ביישוב שדה עוזיהו  פעילות המבוצעת עפ"י צו בית משפט על ידי רשות מנהל מקרקעי ישראל.
בעקבות מימוש צו ביהמ"ש כאמור, החלו עשרות תושבי המקום להפר את הסדר תוך אלימות וזאת בניגוד לחוק. לוחמי יס"מ ומתפ"א במקום פועלים בנחישות להשלטת הסדר ומבצעים מעצרים ככל שנדרש, ועד כה נעצרו שני חשודים.
משטרת ישראל לא תאפשר לקומץ פורע חוק להפר סדר ולמנוע ביצוע החלטה שיפוטית בדרך שכזו"
מרשות מקרקעי ישראל מסרו : 
"מדובר על פינוי של שימושים חורגים רבים שהוקמו בניגוד לחוק במשק  בשדה עוזיהו. בין היתר הוקמו בניגוד לחוק-  נגרייה, מאפייה, ועוד מבנים בלתי חוקיים. הפינוי מתבצע על תחת ליווי ואבטחה של משטרת ישראל, מכוחו של פסק דין בהסכמה.  לצערנו הרב , גם לאחר שניתנה אורכה בת חודשיים לפינוי עצמי על ידי בעל הנחלה, הם לא פינו את השימושים החורגים באופן מלא ועל כן הגיעו  כוחות האכיפה בליווי ואבטחת משטרת ישראל להשלים את הפינוי".
 במהלך העימותים פונתה אישה אחת עם חבלת ראש לבית החולים אסותא באשדוד

צילומים : רחל גלאם

רגע אחרי ההריסה : 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה