הבוררים הצהירו: הרב הכריזמטי מהדרום שהטיף לצניעות והפרדה קיים קשר פסול עם אישה נשואה

$(function(){setImageBanner('8a8fa92e-e315-4d1f-a6fd-331d660d35ec','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

כנגד הרב השמרן והמטיף הכריזמטי שמואל טל הצטברו עדויות כי ניהל קשרים לא ראויים עם נשים נשואות, תוך שהוא מנצל פניות שלהן אליו לייעוץ זוגי על מנת להפריד אותן מבעליהן . בית הדין לבוררות קבע כי הוא שכנע אישה נשואה שבאה להתייעץ איתו להתגרש מבעלה למענו (למרות שהוא נשוי בעצמו) ולעזוב את משפחתה וכך היא עשתה.
למרות הממצאים - הרבנים והדיינים הבוררים פסקו כי הוא ימשיך לעמוד בראש מוסדות "תורת החיים" - ומנגד רק "להימנע ממתן עצות בענייני משפחה, זוגיות ולהיפגש עם נשים או לקבלן לייעוץ,

הרב טל בישיבת גוש קטיף

הרב שמואל טל נחשב לאחד הכוחות הצעירים העולים בציונות הדתית. הוא עמד בראש ישיבת "תורת החיים" בנווה דקלים שבגוש קטיף, ובלט כמנהיג סוחף וכריזמטי של הקהילה.

שמואל טל ידוע בגישתו המחמירה בהלכות צניעות, והוא דוגל בהפרדה מרבית בין גברים לנשים בקהילתו ובמוסדותיו. מעת לעת נשמעות טענות ועדויות המשווים להם מאפיינים של כת.

כנגד הרב הכריזמטי אשר נחשב לדמות דתית משפיעה באזור הדרום, בעוטף עזה, נאספו עדויות על קשר אסור שקיים עם אישה נשואה והשפיע עליה להתגרש מבעלה למענו, תוך ניצול מעמדו והבטחות שווא שנתן לה.

בעקבות עדויות על הקשר האסור ודרישה של הציבור להרחיקו מראשות הישיבה – התקיימה בוררות בעינינו. בית הדין הבורר השתכנע כי יש אמת בטענות נגד הרב שמואל טל, אך הדגיש כי לא היה קשר גופני.

הדיינים קבעו כי עליו להימנע מהנהגה ציבורית, ואסרו עליו לייעץ בעניינים אישיים לנשים או להיפגש עמן, אך התירו לו להמשיך בתפקידו ולהמשיך וללמד תורה.

הסיפר המלא:

נגד הרב שמואל טל שנחשב לדמות מאוד כריזמטית ומשפיעה, שראש מוסדות וקהילת "תורת החיים" ביישוב יד בנימין, הועלו בשבועות האחרונים טענות מבית ולפיהן ניהל במשך תקופה ארוכה קשר אישי עמוק עם מ', אישה נשואה שביקשה להתייעץ עמו, שבשיאו אף הצליח לשכנע אותה להתגרש מבעלה למענו. לאחר שעזבה את משפחתה, נטען הוא הפר את הבטחתו להינשא לה – והיא חזרה והתחתנה עם בן זוגה הראשון.

בהמשך תבעה אותו בפני הרב אשר וייס, דיין מוכר ומוערך בציבור הדתי והחרדי, והרב טל הסכים לפצותה כספית.

כשהסיפור החל לצאת לאור, נפתחו  עדויות ושמועות נוספות על קשרים שקיים עם נשים נשואות נוספות  שביקשו את עצתו וכן על התכתבויות עמן ועל חומרים פורנוגרפיים מפלילים שנמצאו כביכול במחשבו האישי.

החלטתו של טל לפצות את מ', היוותה הודאה מצדו על הקשר הפסול ביניהם והפגיעה בה.

על רקע התגברות השמועות והפרסומים בעניינו של טל, פרסם הרב אליהו גילוי דעת שבו חשף בפני הציבור את פרטי הפרשה הידועים לו ואת מסקנותיו. "הוא לא יכול להיות ראש ישיבה", סיכם. "אני לא ממליץ לשום אדם ללמוד ממנו שום הלכה ושום עצה. אני לא ממליץ ללמוד לא בישיבה ולא במדרשה או בבית ספר לייעוץ שלו".

הרב אליהו, טען כי הרב שמואל טל ניהל קשרים לא ראויים עם נשים נשואות, תוך שהוא מנצל פניות שלהן אליו לייעוץ זוגי על מנת להפריד אותן מבעליהן. בטיוטה ובה עיקרי דבריו, מזהיר הרב אליהו מפני טל שמונחה על ידי "הבלבול שנקרא רוח הקודש".

בתוך "תורת החיים", דרשו את הדחתו מראשות המוסדות והקהילה.

בסביבת הרב טל טענו: "גורמים אינטרסנטיים מפיצים שמועות שקריות"

בהסכמת הצדדים, הקים הדיין וייס בית דין מיוחד שישמש כבורר בין חברי הקהילה לרב.

הרומן, ההסתבכות ו"רוח הקודש": הרב אליהו מזהיר מהרב שמואל טל

ההחלטה של בית הדין הבורר:

בית הדין הרבני, בפסק הבוררות שלו, ניקה חלקית את טל מהטענות והשמועות נגדו, וקובע כי ימשיך לעמוד בראש מוסדות "תורת החיים" - בכפוף לשורה של הגבלות.

הדיינים והרבנים כתבו בפרק העובדתי של המסמך באופן חד ונחרץ כי "ברור שהקשר בין הרב טל ובן גברת מ', שהתבטא בשיחות רבות ותכתובת ענפה בעודה אשת איש, היה פסול ביסודו, ובוודאי קל וחומר שהיה אסור לרב ומנהיג רוחני בישראל".

הם הבהירו כי למרות ההסכמה ושיתוף הפעולה מצד האישה, "עליו ורק עליו רובצת כובד האחריות בעניין זה".

עם זאת הדגישו חברי בית הדין כי "ממה שעלה בידינו לברר, בין מתוך העדויות ובין מתוך החומר שבמחשב... עולה בבירור כי מעולם לא נגע הרב טל אף לא באצבע קטנה באישה מלבד אשתו, ואף לא עלתה טענה כזו". בנוסף ציינו כי "הרב טל הביע בפנינו חרטה עמוקה... ולדבריו, חזר בתשובה שלמה עוד קודם שנודעו הדברים". בהקשר זה העירו: "אין אנו בוחנים כליות ולב".

 לאור זאת, קבעו הדיינים בנוגע לטל כי "זכותו להמשיך בעבודת הקודש, להגדיל תורה ולהאדירה... מכורח תפקידו בראשות הישיבה והקהילה וכמייסדה". הם הדגישו כי עליו להתרכז ב"הרבצת תורה וביראת שמים בלבד ולא בהנהגה ציבורית", ומנגד "להימנע ממתן עצות בענייני משפחה, זוגיות, רפואה וכל כיוצא בזה". הרבנים הבוררים אסרו עליו להיפגש עם נשים או לקבלן לייעוץ, ועל אף שהתחייב על כך בעצמו התעקשו לתת לדברים תוקף של פסק דין. "כך יאה וכך נאה", הסבירו.

לא רוח קודש אלא רוח שטות

באשר לשמועות הנוספות בעניינו של הרב שמואל טל, כתבו הדיינים כי מעדויות שנשמעו ומהחומר שנבדק במחשב וביומנו האישי "לא נמצאו סימוכין" לקשרים פסולים עם נשים אחרות מלבד מ'.

על "רוח הקודש" שכביכול הדריכה את הרב טל בנושאים שונים ובהנהגת קהילתו, כתבו הרבנים כי זו "הייתה בעוכריו". עוד הוסיפו: "לא רוח הקודש זו, אלא רוח שטות של הבל ורעות רוח, שכמעט הביאה אותו אל עבר פי פחת".

 עם זאת הם ציינו כי כבר לפני יותר משנה הביע הרב טל חרטה על הסתמכותו עליה, וקיבל על עצמו "לא לשעות יותר לקולות ולרוחות".

בפסק הבוררות נקבע: "עליו להודיע בשער בת רבים, ובאמת ובתמים, בעל-פה ובכתב, שכל הישענות על רוח הקודש – בטעות יסודה, ולחדול לחלוטין מדרך זו".

הרב (משום מה) חוגג את ניצחנו:

למרות שבית הדין הציג את מעשיו כפסולים ואת רוח הקודש שלו כרוח שטות, , הרב טל ותומכיו מיהרו לחגוג ניצחון שכביכול מטהר אותו לחלוטין ומשאיר את הפרשה מאחוריו.

וכך הגיב הרב:

"אני רוצה להודות לקב"ה שהוציא את האמת לאור ושנתן לי בחסדיו כוחות לעמוד בכל התקופה הכל כך קשה שעברנו... התקופה הזו פגעה לא רק בי ובמשפחתי אלא בכל תלמידי המוסדות ובוגריה. אני מודה לבית הדין המיוחד שעל אף הלחצים שהופעלו עליו, פעל ביושרה תורנית ומקצועית והשקיע זמן רב מאוד ומאמצים רבים בבירור האמת. אני מודה גם לרבנים שחיזקו את בית הדין".

כעת, משהגיע בית הדין המיוחד למסקנה ברורה כי אני יכול להמשיך בהנהגת מוסדות 'תורת החיים', אני קורא לכולם להימנע מרכילויות ולשון הרע והוצאות שם רע, ולתת לי, למשפחתי ולתלמידיי לאחות את הקרעים ולהתמקד בלימודה של תורה ובחיזוק המוסדות, ונשתדל כולנו בע"ה להרבות אהבה ואחווה ושלום ורעות".

הרב שהתנתק מהמדינה ומחמיר בהלכות צניעות והפרדה מנשים

 עמד בראש ישיבת "תורת החיים" בנווה דקלים שבגוש קטיף, ובלט כמנהיג סוחף וכריזמטי של הקהילה סביבה. טל היה מזוהה גם כאחד החלוצים של לימוד החסידות והפצת רוחה ותורתה בציבור הדתי-לאומי.

לקראת ההתנתקות מחבל עזה הוביל קו תקיף המתנגד לכל שיתוף פעולה עם מוסדות המדינה לקראת הנסיגה, אך בדיעבד התברר כי במקביל לכך ניהל כל העת משא ומתן עם צה"ל והממשלה לפינוי מוסכם, ללא התנגדות, תמורת פיצוי נדיב לו ולמוסדותיו, שהשתקעו בחסות ובמימון המדינה על שטחים עצומים ויקרים ביישוב יד בנימין, בתחומי המועצה האזורית נחל שורק. לאחר מכן טען כי איבד בהתנתקות את אמונתו המייחסת משמעות דתית למדינת ישראל, ובעקבות כך הפסיק לציין את יום העצמאות והתקרב לתפיסת העולם החרדית.

מאז חי הרב טל עם קהילתו במשכנה החדש, ועומד בראש רשת מוסדות "תורת החיים", הכוללת, בין היתר, בתי ספר, ישיבות לבנים, מדרשות לבנות ומכללות להכשרת מטפלים וללימוד "קולנוע יהודי". טל ידוע בגישתו המחמירה בהלכות צניעות, והוא דוגל בהפרדה מרבית בין גברים לנשים בקהילתו ובמוסדותיו. מעת לעת נשמעות טענות ועדויות המשווים להם מאפיינים של כת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה