ראש הממשלה הוביל הפסקת אש מול עזה - בניגוד לדעת השרים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('d152d2e3-9772-4ea7-829e-25da46c5eccf','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('d152d2e3-9772-4ea7-829e-25da46c5eccf','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

מי שציפה שהפעם צה"ל יגיב בעצמה ובתנאי שהדרג המדיני לא יפריע לו ("תנו לצה"ל לנצח"), יהיה מבולבל - מסתבר שהמסר עכשיו הוא - "תנו לצה"ל להסכים להפסקת אש"... מסתבר שהרמטכ"ל ויתר ראשי מערכת הביטחון תמכו בבקשת המצרים לנצור את האש ולתת עוד סיכוי לתהליך ההסדרה שראש הממשלה עצמו מוביל את המגעים להסדרה ודבק במסר - "שקט יענה בשקט". שר בכיר בהתבטאות קשה - "ראש הממשלה כלא אותנו בקבינט כדי לקדם את הפסקת האש".
ליברמן ובנט הודיעו שהם נגד

ישיבת הקבינט הביטחוני

ארבעה גורמים פעלו ביממה האחרונה לתווך בין ישראל לבין חמאס - מצרים, האו"ם, נורבגיה ושוויץ. אולם המסרים שיצאו מישראל – מתעלמים מניסיונות התיווך. נראה שראש הממשלה עצמו ניהל את המגעים מבלי לדווח לחבריו לקבינט.

שר בכיר בקבינט תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולשכתו, וכינה אותה "מזעזעת".

"ראש הממשלה דורש בכל ישיבת קבינט מהשרים לשמור על סודיות ולא לדבר בתקשורת על תוכן הישיבות בשל רגישות הדברים והנה, היום לא מסתיימת הישיבה ולשכתו מוציאה לעיתונאים מסוימים תדרוך כאילו כל השרים הצביעו בעד ההצעה שלו להפסקת אש. זהו תדרוך שקרי, שכן בקבינט כלל לא התקיימה הצבעה. השרים ליברמן, בנט, שקד ואלקין התנגדו לעמדתו ואם הייתה מתקיימת הצבעה יתכן מאוד שאחרים היו מצטרפים אליהם ולראש הממשלה לא היה רוב.

נראה כי  בזמן שהשרים מקיימים את הישיבה ראש הממשלה קיים מאחורי גבם מגעים להפסקת אש שסוכמה בעוד הדיון מתקיים. למעשה ראש הממשלה כלא אותנו בקבינט כדי לקדם את המהלך. זו לא הפעם הראשונה שהוא נוהג כך אך היום זה הגיע לשיא. זו התנהלות מזעזעת"- כך אומר בזעם השר הבכיר.

המסרים מעזה:
בכלי התקשורת הערבים וברשתות וסוכנויות הידיעות הפלשתיניות דווח היום שכביכול הושגה הבנה בין המצרים לפלגים הפלשתיניים בעזה על הפסקת אש.

בנוסף, בהודעת חדר המצב המשותף של הפלגים בעזה נמסר כי הרגיעה הושגה הודות למאמצים המצריים, והפלסטינים ידבקו בה - כל עוד ידבק בה גם "האויב הציוני".

מוקדם יותר היום אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה כי "אם ישראל תפסיק את תוקפנותה - ניתן יהיה לשוב להבנות הפסקת האש".

המסרים הרשמיים מישראל:
בתגובה להודעה של החמאס, אמר גורם מדיני בישראל - "ישראל השיבה למתווכים שהצעדים בשטח הם שייקבעו".

בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה למשך שש שעות, השרים שמעו סקירות מגורמי הביטחון ודנו בתרחישים העתידיים. בתום הישיבה, שבה השתתפו הרמטכ"ל גי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המוסד יוסי כהן, הנחה הקבינט את צה"ל להמשיך בפעולותיו "ככל שיידרש". אך זהו המסר הרשמי. בפועל הדיווחים שיצאו היו שצה"ל וראש הממשלה ממליצים להענות לבקשות לנצור את האש ולנסות לשוב להסדרה מדינית.

על פי דיווחים (לא רשמיים) ממשרד ראש הממשלה לתקשורת - כל שרי הקבינט - כולל שר החינוך נפתלי בנט ושר הביטחון אביגדור ליברמן - תמכו בעמדת ראש הממשלה והמלצת ראשי מערכת הביטחון שיש להיענות להצעה המצרית ולתת עוד הזדמנות למאמצי ההסדרה.  
המסר שהועבר לתקשורת - ראשי מערכת הביטחון הציגו בדיון הקבינט המלצה אחת: שיש לשאוף לחזור לרגיעה,  שכן הסבב האחרון החל בעקבות הצורך של חמאס להגיב על הפעולה המודיעינית הישראלית שנחשפה, ואחרי שספגו מכה קשה בתקיפות צה"ל אמש, ביקשו לחזור להפסקת אש.
כל השרים הסכימו שיש לקבל את המלצת גופי הביטחון תוך שמירה על חופש הפעולה של צה"ל.

ליברמן ובנט מכחישים:
למרות המסר שעבר לתקשורת, איווט  ליברמן אמר כי ההודעה על תמיכתו בעצירת התקיפות היא "פייק ניוז". מקורבים לליברמן אומרים - בדיון הקבינט הוא הציג את אותה עמדה שהציג בדיונים האחרונים בנושא עזה, שיש להנחית מכה חזקה על החמאס ושהוא לא הסכים לעמדת מערכת הביטחון שיש לקבל את ההצעה המצרית ולחזור להפסקת אש.

גם מלשכתו של בנט נמסר: "הדיווחים האחרונים כאילו השר בנט תומך בהפסקת ההתקפות כנגד חמאס הם שקר מוחלט. השר בנט הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תכניתו לגבי עזה".

המסר מצה"ל - מוכנים להתקפה קשה - מסכימים להסדרה:
צה"ל נערך באמצעות בנק מטרות רחב ומשמעותי לתקיפת יעדי טרור ברחבי רצועת עזה בקרקע, באוויר ומהים. אך אם המתווך המצרי יקדים את בואו ויגיע היום כדי לקדם את הפסקת האש, ייתכן מאוד כי התקפות רחבות שתוכננו על רצועת עזה - יידחו.

קצין בכיר בחיל האוויר אמר בנושא:  "אנחנו עסוקים כרגע בתכנון המהלכים הבאים. מצד אחד יכולים להירגע, אבל גם להאיץ. אנחנו ערוכים באופן מאוד חזק בהגנה ובהתקפה. מטוסי חיל האוויר חמושים. יש הרבה מטוסי מעל רצועת עזה. מוכנים להנחיות הרמטכ"ל".

מבולבלים? גם אנחנו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה