דיון חשוב בכנסת על הטרור החקלאי

$(function(){setImageBanner('8eea29d2-3f7a-45ae-89b2-afec66e8fcd9','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

החקלאים ונציגי תנועות ההתיישבות התכנסו יחד עם אנשי המשטרה לוועדה לביקורת המדינה כדי לדון בדוח המבקר, כנגד הפשיעה החקלאית המתפשטת מיום ליום ברחבי הארץ והמסקנה שקיבלו "הציון שאנחנו יכולים לתת לממשלה על טיפול בטרור החקלאי ומניעתו הוא נכשל."

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), קיימה היום (ה') דיון בנושא שמטריד את החקלאים במגזר ההתיישבותי בחודשים האחרונים – הפשיעה החקלאית זאת בעקבות דוח המבקר שחובר בעניין.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) יוצאים ביוזמת חקיקה משותפת  הצעת חוק לפיצוי חקלאים בשל "אסונות מעשי ידי אדם" לרבות גניבות ציוד ותוצרת חקלאית. הצעת החוק, אשר נוסחה בשנת 2007 על ידי ח"כ משה כחלון, היום שר האוצר, וח"כ לשעבר שי חרמש, יו"ר השדולה החקלאית דאז, תאפשר אספקת ביטוח מפני גניבות ציוד ותוצרת חקלאיים באמצעות קרן לביטוח נזקי טבע בחלקאות (קנ"ט) אשר משמשת את המדינה למתן ביטוח מפני אסונות טבע בחקלאות.

דוברות משטרה

במהלך הדיונים הציגה המשטרה נתונים המעידים על ירידה במספר מקרי הפשיעה החקלאית, אך גורמי ביטחון במרחב הכפרי והחקלאים עצמם הסבירו כי המקור לכך הוא ירידה בדיווח שנובעת מחוסר האמון שלהם במשטרה. נוסף על כך הושמעה ביקורת מצד החקלאים, על כך שמקרי הפשיעה נספרים ללא התייחסות להיקף הנזק או לחומרת האירועים.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, התייחס בדיון לעניין ההרתעה ואמר כי "אין התמודדות מערכתית. השטח החקלאי פרוץ ופתוח לגניבות חקלאיות ולטרור חקלאי״.

וילן התייחס גם לביטוח לחקלאים בזמן גניבות. ״המצב היום הוא שחלק גדול מהנושאים בחקלאות לא מבוטחים בגלל הפשיעה החקלאית", הוא הבהיר, "קנט מוכנה לבטח בסכום של 50 עד 60 מיליון שקלים. ארה"ב תומכת בביטוחים חקלאיים. לצערי אצלנו זה רק בשליש. וגם לא מדובר בנושאים של פשיעה חקלאית".

מנהל מחלקת החקלאות בתנועה הקיבוצית, חיים חבלין, הוסיף כי ״ממשלת ישראל נכשלה בטיפולה בפשיעה החקלאית, וזו תוצאה ישירה של ההתייחסות לחקלאות ולחקלאים. מקומם לראות את הפוליטיקאים מדברים גבוהה גבוהה בצורך למגר את הפשיעה החקלאית מחד, ומאידך נערי האוצר ממשיכים להתעלל בחקלאים, ואפילו סכום זעום של 60 מיליון שקלים שיאפשרו לבטח נגד הטרור הנפשע הם אינם מוכנים להקצות״.

ח"כ איתן ברושי (העבודה), שנכח גם הוא בדיון, קיים לפני מספר ימים פגישה כיו"ר השדולה החקלאית בכנסת עם שר האוצר משה כחלון. לדברי ברושי, כחלון התחייב לפעול למען הסדרת נושא הביטוח כנגד סכנות הטרור החקלאי.

יוזמתו של ח"כ ברושי לפיה הקרן לנזקי טבע תספק ביטוח לחקלאים, מחייבת העברת 60 מיליון שקלים לחשבונה. בפגישה הביע השר נכונות לסייע בתחום מתוך "הכרה בחשיבות החקלאות וההתיישבות במרחב הכפרי".

דוברות משטרה

במהלך הדיון הבוקר הוסיף ברושי כי "על פי דו"ח המבקר, הציון שאנחנו יכולים לתת לממשלה על טיפול בטרור החקלאי ומניעתו הוא נכשל. התופעה לא הייתה מתקיימת באינטנסיביות כזאת במקומות אחרים או בצורות חיים אחרות. הטרור החקלאי הוא הכבדה קשה על החקלאות ומסכן את קיומה.

"הטרור החקלאי לצערנו משיג את מטרותיו של מכירת משקים ושל נסיגה מאדמות. זהו איום אסטרטגי על ההתיישבות ועל המדינה ויש לטפל בו ברצינות רבה יותר".

החקלאים חסרי אונים חייבים לתת מענה

דברי הסביר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות עומדים החקלאים חסרי אונים אל מול מכת הגניבות של ציוד ותוצרת חקלאית. גניבות החוזרות ונשנות גורמות נזק כלכלי אדיר לחקלאי ועלולות למוטט משק חקלאי שלם. עקב מימדי התופעה מסרבות חברות הביטוח לבטח ציוד ותוצרת חקלאית. במקביל, נדמה כי משטרת ישראל ויתרה על האכיפה בנושא והשאירה את החקלאים בשטח לבדם".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), אמר בדיון כי "הטרור החקלאי שמגיע מהרשות הפלשתינאית יהפוך לציר טרור אם הממשלה לא תטפל בו בהקדם. אני מלווה כבר שנתיים וחצי את החקלאים בתופעה שמאיימת על פרנסתם, ורואה איך אוזלת היד וסגירת תיקים שיטתית על ידי המשטרה רק מחזקת את העבריינים שהפכו לכנופיות מקצועיות.

"חייבים להכין תכנית ממשלתית שתגדיל את היקף כוח האדם ביחידת הפיצו"ח ובמג"ב ותמנה פרקליטים בצפון ובדרום שיתמקצעו בטרור החקלאי, וכך ההרתעה והאכיפה יתגברו".

יו״ר אגף המשק של תנועת המושבים, פלג אוריון, קרא לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, למפכ"ל המשטרה ולמפקד מג"ב לפעול לאור הממצאים בדו"ח מבקר המדינה, "וליישם בשטח את הצעדים הנדרשים כדי להגביר את האכיפה ולמגר את הטרור בשטחים החקלאיים".

מזכ״ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, סיכם ואמר: ״התנהלותה של המדינה בכל הנוגע לפשיעה החקלאית היא לא פחות מפיגוע, ומזכירה שהפשיעה הכלכלית אינה מוגבלת רק לספר ולגבולות אלא מתרחשת מידי יום בתוך הארץ."

"מקריאת דו"ח מבקר המדינה בעניין התמודדות המשטרה עולה כי המדינה הפקירה את המגזר החקלאי. על פי הדו"ח אין הרתעה ואין אכיפה בכלל. המשטרה לא קיימת בשטח ואמון החקלאים בה שואף לאפס״.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה