היי, דרומה

$(function(){setImageBanner('2409be26-f8b9-4079-bad9-af5d4f701716','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

"מה אתם עושים שם?", זאת ככל הנראה השאלה שמורן ברנס ועמית גור, בוגרי מכללת ספיר, שמעו יותר מכל שאלה אחת, מאז שהחליטו לעבור לגור בעוטף עזה ולפתוח עסק משותף בשדרות. בין 'צבע אדום' אחד לאחר, תחת איום ביטחוני בלתי פוסק, בתוך מרקם ייחודי של פריפריה, קיבוצים, אקדמיה ואוכלוסייה רב-גונית, הם מצאו את התשובה. כך הפך "דרומה" לאחד ממשרדי הפרסום המובילים באזור הדרום
מאת : סהר מישר

עמית ומורן

"דרומה" זה סיפור אהבה. אהבה לעולם השיווק והתקשורת ולקסם של עוטף עזה. זה סיפור של שילוב מנצח, בין ידע ומקצועיות לאג'נדה חברתית ובין האקדמיה לקריירה שמגיעה אחריה. זה סיפור על חזון של שני סטודנטים שקיבלו את התואר וחלמו לטפח עסק משגשג, שיפריח את שממת התעסוקה השיווקית באזור, ייתן מענה לבעלי עסקים מקומיים ויביא את ה"מרכז" לפריפריה. בדיוק כך נולד משרד הפרסום והדיגיטל הראשון מסוגו בעוטף עזה.

היום, מונה המשרד צוות של מומחים ואוחז ברשימה מרשימה של לקוחות, החל מעסקים קטנים ועד לחברות גדולות, פרטיות או ציבוריות, מכל רחבי הארץ. בדיוק כך - הפך חלום למציאות.

הסיפור של "דרומה" מתחיל בתחילת 2015, כשמורן ברנס (33), במקור ממושב מעונה שבצפון, מסיים את לימודי התקשורת במכללת ספיר ומחליט להישאר להתגורר בשדרות. הוא מחפש להשתלב בעבודה במשרד פרסום באזור, אבל אחרי חיפושים ארוכים מגלה שאין אחד כזה. התגלית המפתיעה הזאת לא רק שלא עוצרת את ברנס בדרך למטרה, להפך, היא יוצרת אצלו רצון חדש, לפתוח משרד פרסום משלו - ובספטמבר של אותה שנה הוא מקים את "דרומה".

את עמית גור (30), שזמן קצר לאחר מכן הפך לשותף שלו לחזון ולעסק, הכיר ברנס כבר כשעבדו זה לצד זה באגודת הסטודנטים, מורן כיו"ר האגודה ועמית כראש מדור ספורט בארגון.
גור,  בוגר תואר בשיווק טכנולוגי, במקור ממושב כפר קיש שבצפון, מתגורר היום בקיבוץ מפלסים. "כבר אז הבנו שאנחנו עובדים מעולה יחד", מספר ברנס. "לאחר סיום הלימודים והתפקידים שלנו באגודת הסטודנטים, עמית השתלב בתעשייה הביטחונית ואני הקמתי את 'דרומה'. לאורך כל הזמן שמרנו על קשר והשתעשענו ברעיון שיום יבוא והוא יצטרף אלינו, עד שבאמת נוצרה הזדמנות כזאת".

החיבור בין ברנס לגור, מסבירים השניים, הוא בדיוק מה ש"דרומה" היה צריך כדי להפוך מחזון למציאות. "אני מביא את הכלים ואת הידע שצברתי במסגרת התואר בתקשורת, עמית מביא את הכלים ואת הידע שלו מהתואר בשיווק וכך אנחנו יוצרים את החבילה המושלמת עבור הלקוחות שלנו", אומר ברנס.

חיבור מושלם נוסף שהופך את "דרומה" לאחד ממשרדי הפרסום המובילים בדרום, הוא ללא ספק החיבור של ברנס ושל גור לדרום בכלל וליישובי עוטף עזה בפרט. שניהם, כאמור, הגיעו לשם מהצפון בעקבות הלימודים, ונשארו בגלל האהבה. הבחירה להקים ולהפעיל את המשרד שלהם משדרות, ההכרות העמוקה שלהם עם האזור, הקשר החם עם מכללת ספיר ותחושת השליחות שמלווה את העשייה שלהם – כל אלה מתנקזים לבסוף לערך מוסף יקר ערך שמעניק המשרד, הן ללקוחות המקומיים שלו והן לצוות העובדים שלו.

העובדים כולם, אגב, מתגוררים באזור עוטף עזה, ורוב שיתופי הפעולה המקצועיים של המשרד מתבצעים בעיקר עם עסקים מקומיים. "רוב העובדים שלנו נשארו בדרום בשל העובדה שהצליחו למצוא פה עבודה", מספר ברנס. "אני מכיר לא מעט סטודנטים שעברו לכאן בעקבות הלימודים והתאהבו בדרום, כמונו, אבל נאלצו לעבור למרכז כי רק שם הם מצאו עבודה בתחומם".

"דרומה" גם מאפשר לסטודנטים ממכללת ספיר ומאוניברסיטת בן גוריון להשתלב בתכנית התמחות המוכרת על ידי המועצה להשכלה גבוהה, כבר במהלך הלימודים. "אנחנו זוכרים היטב מה זה להיות סטודנטים וכמה קשה להשתלב בעבודה בתחום שלך תוך כדי הלימודים, או לסיים תואר ולהתחיל לחפש את עצמך", אומר ברנס. "במסגרת תכנית ההתמחות, אנחנו מתחייבים להקנות לסטודנטים כלים מקצועיים ולרכוש כמו שיותר כישורים ויכולות, והסטודנטים מקבלים נקודות זכות עבור תקופת ההתמחות. מעבר לזה, בזכות הקרבה הגאוגרפית שלנו למכללה והפינה החמה שיש לנו בלב בשבילה, אנחנו נותנים הזדמנות לבוגרים מ'ספיר' שרלוונטיים עבורנו להשתלב בעבודה אצלנו".

פורצים גבולות

"דרומה", כאמור, מתמחים בתחום הדיגיטל בכלל והרשתות החברתיות בפרט. בפועל, הם מתרגמים אסטרטגיה שיווקית של עסק לכלי דיגיטלי, בין אם זה פייסבוק, אינסטגרם או גוגל, ומנגישים את המסרים בצורה הטובה ביותר בפלטפורמות השונות. בין היתר עובדים "דרומה" עם עסקים מקומיים קטנים, חברות פרטיות וגופים ממשלתיים, ובתקופת הבחירות המקומיות אף ניהלו קמפיינים פוליטיים של מתמודדים והביאו הצלחה מרשימה בתוצאות כאשר שניים מהמתמודדים שליוו ניצחו במערכת הבחירות.
בתחילה, כיוונו ברנס וגור לעסקים מעוטף עזה בלבד, אך לא לקח זמן רב עד שהגבולות נפרצו והם התחילו לעבוד עם לקוחות מכל רחבי הארץ.

"לפני שהקמנו את 'דרומה', עסקים מקומיים שהבינו את כוחו של העולם הדיגיטלי עבדו בעיקר עם חברות פרסום מאזור המרכז", מספר ברנס. "בעיניי, החברות האלה לא מספיק מחוברות ומבינות מה הצרכים של העסקים כאן. יש באזור הזה כל כך הרבה אתגרים, בין אם אלה אתגרים ביטחוניים או אתגרים שנובעים מהמורכבות של האוכלוסיות המגוונות. אלה דברים שחייבים לדעת להתמודד איתם כדי לספק ללקוח את המענה הטוב ביותר. בתחילת הדרך, אימצנו את היתרון העצום שהעניקה לנו ההכרות העמוקה עם האזור ופנינו לעסקים בשדרות והסביבה בלבד, אבל מהר מאוד הבנו שאנחנו יכולים וצריכים לפרוץ גבולות. זה מה שכל כך יפה בעולם הדיגיטל, הוא יכול להתפרש למרחקים. למסקנה הזאת הגענו בצורה ההפוכה – לא כיוונו לעסקים מהדרום הרחוק או מהמרכז, אבל מבחינתם זה בהחלט היה רלוונטי, והמרחק הגיאוגרפי לא היווה גבול. אנחנו אמנם לא מעסיקים עשרות או מאות עובדים, ולמרות זאת ודווקא בגלל זה, אנחנו יכולים להתחרות עם ה'גדולים'. השירות והמענה המקצועי שלנו לא פחות טובים והמחירים שאנחנו יכולים להציע בהחלט נותנים תחרות למשרדים מוכרים מאזור המרכז".

ב"דרומה" מציעים מגוון של שירותים בתחום הדיגיטל, החל מניהול קמפיינים, דרך ליווי וייעוץ שיווקי, יצירת תוכן ועד בנייה של אתר אינטרנט – לפי צרכי הלקוח. "בשלב הראשון אנחנו עורכים מפגש אפיון ולמידה, שבו אנחנו שואלים את הלקוח שאלות, מקבלים ממנו את החומרים הנדרשים, לומדים על המוצר שלו ומבינים מה הוא מבקש לשים בחזית העסק שלו", מסביר גור. "בשלב הבא אנחנו מגדירים את יעדי הפרסום: כמה לידים הוא רוצה להביא לעסק, מה ייחשב בעיניו כהצלחה, מה התקציב ועוד. אז אנחנו עורכים חשיבה כצוות, כל אחד בתחומו, כדי לחבר הכל לכדי תוצר חזותי אחד, שכולל את יצירת התוכן, הכתיבה, העיצוב הגרפי וכדומה. אנחנו מאשרים את התכנית מול הלקוח ומריצים את הקמפיין. תוך כדי הקמפיין אנחנו עורכים את השלב האנליטי ומציגים ללקוח את התוצאות בזמן אמת".

השלב המשמעותי ביותר בתהליך מבחינת "דרומה", הוא דווקא השלב הראשוני, בו הם מגדירים את צרכי הלקוח. "אנחנו מקפידים, לפני הכל, על השאלה מהי המהות", מסביר גור. "הרבה לקוחות לא תמיד יודעים לומר בבירור מה הצורך שלהם. הרבה פעמים הם מדברים איתנו על דבר אחד, כי זה מה שהם מכירים, אבל מה שהם צריכים באמת הוא דבר אחר לגמרי. אנחנו מציגים ללקוח את הצורך שלו, כלומר, יש לנו את היכולות והכישורים כדי גם לייעץ ולא לבצע. אם למשל, לקוח פונה ומבקש מאיתנו לנהל את עמוד הפייסבוק שלו ולהעלות שלושה פוסטים בשבוע, אנחנו קודם כל חייבים לברר מה הוא מבקש להשיג בכך.

יכול להיות שהפוסטים האלה יראו לעולם שהוא קיים ואפילו יחשפו אנשים למוצר שלו, אבל לא בטוח שהם יגדילו את כמות הלקוחות שלו. כדי לתת לו את המענה המתאים ביותר לצורך שלו, אנחנו חייבים לפני הכל, להגדיר בצורה ברורה את המטרות ולבחור במה להתמקד".

אחד הלקוחות הגדולים של "דרומה" הוא "מעוף", מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, כאשר המשרד עובד מול כל סניפי הדרום, מאשדוד ועד אילת. "האתגר והסיפוק, במקרה של 'מעוף', הם כפולים", מסביר גור. "גם כי עסקים שאנחנו מכירים בזכות העבודה המשותפת שלנו איתם מגיעים דרכנו ל'מעוף' ומצליחים להתקדם ולצמוח הודות לסיוע שהם מקבלים מהם, ובכלל, הרבה עסקים קטנים וגדולים מגלים את 'מעוף' בזכות הקמפיינים שלנו, ואנחנו מרגישים כמה העבודה שלנו משמעותית. את אותו סיפוק אנחנו מרגישים עם לקוחות נוספים, כמו למשל חברת התיירות הארצית 'חאן השיירות', שהודות לקמפיין שלנו איתה המון אנשים ברחבי הארץ נחשפים אליה ויוצאים לטייל וליהנות בארץ.   

ציונות מעשית

אחת השאלות שברנס וגור שומעים יותר מכל היא "מה אתם עושים שם?", ואי אפשר לומר שהעובדה הזאת מפתיעה. אחרי הכל, הם בחרו לחיות ולנהל את העסק שלהם מהאזור הרגיש ביותר בארץ מבחינה ביטחונית בשנים האחרונות. במקום להשיב במילים, הם מעדיפים להשיב למשפחות ולחברים שלהם מהצפון הרחוק, שלא תמיד מצליחים להבין את ההחלטה השנויה במחלוקת שלקחו, במעשה אחד – ומזמינים אותם לבקר במקום שבו הם חיים ועובדים. "כל מי שמגיע לכאן, מכיר את המקום וסופג את האווירה, בסוף מצליח להבין למה אנחנו כאן", אומר גור. "יש פה משהו שלא קיים באף מקום אחר בארץ.

גם אני מגיע מאזור כפרי, ואין מה להשוות ברמת הקהילתיות, האחווה ההדדית והאירועים החברתיים שיש פה. אולי זה דווקא המצב הבטחוני, אולי אלה האוכלוסייה והאנשים, החיבור בין המכללה לאזור והשילוב בין הקיבוצים לשדרות, שיוצרים מרקם מאוד נדיר מסוגו בארץ".

"גם אני גדלתי באזור של קו עימות עם לבנון", מוסיף ברנס. "זאת אמנם סיטואציה אחרת ומורכבת יותר, אבל אנחנו יודעים מה אנחנו צריכים לעשות כדי להתמודד עם המציאות הזאת. בתקופה של אירועים ביטחוניים אנחנו משתדלים לעבוד מאזורים ממוגנים, ואם צריך, עובדים מהבית. מעבר לכך, חוץ מהעבודה השוטפת שלנו, אנחנו מריצים גם לא מעט קמפיינים חברתיים בנושאים שמטרידים אותנו. בעבר עבדנו על קמפיין כזה בנושא תאונות דרכים, לפני מספר חודשים יצאנו בקמפיין בנושא עפיפוני ובלוני התבערה בדרום. גם כתושבי העוטף וגם כמי שיש להם את הכלים להשפיע על השיח, אנחנו הרבה פעמים בוחרים להיות אקטיביסטיים ולנצל את היכולות שלנו כדי להעביר מסרים, להעלות מודעות ובעיקר לשקף למי שלא חי כאן את הסיטואציה המורכבת הזאת".

ומה השאיפות לעתיד? "אנחנו לא רואים במעבר לאזור המרכז התקדמות. התקדמות מבחינתנו היא דווקא שלקוחות מאזור המרכז יעבדו איתנו", אומר גור. "אם כבר, אנחנו חושבים על לפתוח שלוחה בצפון ולקרוא לה 'צפונה'", מוסיף ברנס. "אנחנו אוהבים את היתרונות שהעבודה כאן מעניקה לנו. אין לנו פקקים ולחץ ובלאגן, אלא איכות חיים מאוד גבוהה. אנחנו מכתיבים את קצב העבודה שלנו ולא נמצאים במרוץ שלא נגמר. מבחינתנו, תוך כדי עשייה עסקית, אנחנו מצליחים לעשות גם לא מעט מעשים טובים, לתרום לפיתוח הכלכלה באזור, לקדם קמפיינים חברתיים ולחיות פה, וזאת ללא ספק הגשמה ציונית".

 

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה