הוצאת דיבה באפליקצית ווטס-אפ

$(function(){setImageBanner('a2be4a9c-cbe6-42b5-a894-b03e9817f85e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

קשה לדמיין אזרח או תושב ישראלי שלא מכיר את האפליקציה שהשתלטה על העולם, ולכל הפחות על הארץ: Whatsapp. מדובר באפליקציה ששנתה את התקשורת הבין-אישית לחלוטין. מצד אחד, מדובר בהודעות פרטיות בין שני אנשים – SMS לכל דבר ועניין - שכביכול אינן קשורות להוצאת דיבה הדורשת פרסום בפומבי. מן העבר השני, האפליקציה מאפשרת לפתוח ולנהל קבוצות שיחה עם כמות אנשים אדירה. כך, כל אחד יכול למעשה לייצר לעצמו במה ולהגיד כל דבר שעולה על רוחו, אפילו ללא צורך במגפון; אין כל הגבלה ואין כל פיקוח.

חשוב להדגיש ולחדד, כי כדי לקיים את יסודות העוולה האזרחית לפי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק" או "חוק איסור לשון הרע") אין צורך בפרסום רחב-היקף, ודי בפרסום תוכן פוגעני לאדם אחד זולת האדם אשר נפגע מן הפרסום; כך קובע סעיף 2 לחוק איסור לשון הרע.

 

לפי הדברים שנאמרו עד-כה, אין ספק שהודעת ווטס-אפ יכולה להוות הוצאת דיבה, בין אם הודעה פרטית ובין אם הודעה בקבוצה. לעניין ההודעות בקבוצה, אין טעם להכביר במילים, שכן הדבר דומה יחסית לפרסום בפייסבוק או במייל, לגביו אין מחלוקת כלל וברור שישנה אפשרות להגיש תביעת דיבה. אך ביחס להודעה אישית, יש לאבחן בין שתי קבוצות מקרים אופייניות. לצורך ההמחשה נשתמש בשלוש דמויות דמיוניות: ראובן, שמעון ולאה.

 

  • בקבוצת המקרים הראשונה: ראובן ושמעון מתכתבים בווטס-אפ, וכל תוכן השיחה נוגע אליהם ואליהם בלבד. מה הכוונה? פשוט מאוד, תוכן השיחה ברור לחלוטין, ואין ספק כי היא נוגעת אליהם ואליהם בלבד; לא ריכולים על צדדים שלישיים, ולא הכפשות של מי שאינו נוכח. במצב דברים כזה, ראובן יכול להגיד לשמעון הכל; להעליב אותו, לקלל אותו – הכל. לא משנה עד כמה הדברים חמורים, בכל מקרה הם לא יכולים להוות עילה לתביעת דיבה, משום שאינם מקיימים את יסוד הפרסום. כמובן ששלילת עילת התביעה אינה אומרת שמותר לאמור הכל, אלא רק אומרת כי לא ניתן יהיה לתבוע על כך לפי חוק איסור לשון הרע.

 

  • בקבוצת המקרים השנייה: ראובן ושמעון מתכתבים בווטס-אפ, אלא שהפעם תוכן השיחה בינם נוגע לאדם נוסף – לאה. הכוונה היא כי בשיחה בין ראובן לשמעון, הם (או כל אחד מהם) מתבטאים בנוגע ללאה. אם כך הדבר, המדובר במצב שונה לגמרי. ומדוע? משום שאם לאה תדע שכך ראובן ושמעון התבטאו כלפיה, היא תבין שכל אחד מהם יכול להיות "אדם זולת הנפגע"; הרי היא הנפגעת ובמידה שהדברים שנכתבו אודותיה מהווים "לשון הרע" כהגדרתה בחוק, תתגבש ללאה עילה להגשת תביעת דיבה כנגד מי מהם שכתב דברים בגנותה.

 

לסיכום הדברים, ווטס-אפ (או ווצאפ) בדומה לרשתות חברתיות, היא שדה תקשורת חדש ועדכני; התקשרות הבין-אישית השתנתה מן הקצה אל הקצה. כיום, העולם נע מכיוון של תקשורת מילולית, ישירה ולא בהכרח מתועדת, אל עבר תקשורת דיגיטלית ומתועדת הנשמרת לדיראון עולם.

כאשר משהו מוציא דיבתך רעה, ניתן להגיש תביעת דיבה עד סך 140,000 ש"ח (ללא הוכחת נזק). סכום הפיצוי אינו קבוע וישנם משתנים שמשפיעים עליו באופן ישיר: תפוצת הפרסומים, היסוד הנפשי של המפרסם, מעמד הניזוק בקהילה והנזקים העתידיים שהוא עלול לסבול. כל אלו, קריטיים בעבור בית-המשפט בקובעו את סכום הפיצוי. אך המעניין הוא שכיום עילת התביעה מתגבשת בסיטואציות שאיש לא היה מצפה – לפני שלושה עשורים – שהיא עשויה להתגבש.

 

על כן, במידה שנפגעת מהוצאת דיבה או שהוגשה כנגדך תביעת דיבה, מומלץ להיוועץ בעורך-דין מומחה לדיני לשון הרע, אשר בקיא ברזי הטכנולוגיה המודרנית ומעודכן בדרך בה המשפט עוקב אחר הטכנולוגיה ומתפתח – בתקווה - בהתאם.

 

בן קרפל משרד עורכי-דין מומחה לדיני לשון הרע, וזהו העיסוק המרכזי של המשרד. לצוות המשרד ניסיון רב בייצוג תובעים ונתבעים והצלחות מוכחות בכל בתי-המשפט בארץ.

לקוחות המשרד זוכים לליווי צמוד, אישי, דיסקרטי יעיל ומהיר תוך תכנון אסטרטגיה משפטית באופן פרטני בכל תיק ותיק. אנו רואים בכל לקוח עולם ומלואו ומייצגים אותו ברגישות וללא פשרות עד השגת התוצאה הטובה ביותר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה