כיצד מגישים תביעה לנכות כללית מול ביטוח לאומי?

$(function(){setImageBanner('7116d16a-e5f1-4ce7-a147-acd82a36fa1a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

נכות כללית היא נכות המוגדרת כליקוי שכלי, נפשי או גופני אשר נגרם כתוצאה מתאונה, ממחלה או ממום מולד, ואשר עקב הליקוי, החולה אינו יכול להשתלב בשוק העבודה ולהשתכר בכבוד. קצבת נכות כללית משולמת לאדם שכושר העבודה שלו הצטצמם ב-50% לפחות עקב מצבו, ושנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות. על מנת לקבל זכאות לקצבת נכות, יש להגיש תביעה לקצבה במוסד לביטוח לאומי. לפניכם מדריך קצר שיסייע לכם בעניין.

shutterstoock

מהם התנאים הכלליים להגשת תביעה לקצבת נכות כללית?

על מנת לקבל זכאות לקצבת נכות כללית, יש לעמוד במספר תנאים:

  • תושבות – יש להיות תושב ישראל.
  • גיל – על גיל המבקש להיות מעל 18 ועד לגיל הפרישה. במקרים יוצאי דופן, ניתן יהיה להגיש את התביעה גם מגיל 16.
  • הכנסות מעבודה – הזכאים לקבצה הם חולים שאינם עובדים או שגובה הכנסתם נמוך מ-60% מהשכר הממוצע במשק.
  • דרגת אי כושר – דרגת אי כושר היא פרמטר הנקבע על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, ומסמן את מידת היכולת של החולה לעבוד. הקצבה תינתן לחולה שהיכולת שלו לעבוד ירדה ב-50% לכל הפחות (כלומר, אי כושר של 50% ומעלה).
  • נכות רפואית – שיעור הנכות הרפואית נקבע גם הוא על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. חולים הזכאים לקצבה הם חולים שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 60% לכל הפחות.

 

כיצד מגישים תביעה לקצבת נכות מול ביטוח לאומי?

להגשת התביעה מספר שלבים עיקריים:

  • הכנות – ובכלל זה איסוף של כל הבדיקות והמסמכים הרלוונטיים לתביעה, לרבות מסמכים רפואיים.
  • הגשת התביעה במוסד לביטוח לאומי – ניתן להגיש תביעה באופן רגיל, או לחילופין, במסלול מהיר המיועד למקרים מיוחדים, כמו למשל מקרים של חולי ALS, חולים במחלות קשות או זיהומיות, חולים הסובלים מחוסר תפקוד מלא בשתי גפיים ועוד. התביעה מוגשת באמצעות טופס, אליו יש לצרף מסמכים רפואיים המעידים על מצבו הרפואי של החולה. כמו כן, יש לצרף לתביעה 15 תלושי שכר אחרונים (במידה וקיימים), פירוט דמי מחלה ב-15 החודשים הקודמים לתביעה וכל אישור אחר שבאמצעותו ניתן ללמוד על אובדן כושר עבודה של המבקש או מצבו הכלכלי.
  • זימון לוועדה רפואית – לאחר הגשת התביעה, הביטוח הלאומי יזמן את המבקש לוועדה מטעמו, שמטרתה לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית המגיעים לחולה.
  • קביעת דרגת אי כושר – התשובה לדרגת אי הכושר תתקבל בדואר.
  • קבלת קצבה בהתאם לדרגת אי הכושר.

 

אל תוותרו על הזכויות שמגיעות לכם

תהליך התביעה לקצבת נכות כללית אל מול הביטוח הלאומי עשוי להיות מייגע, אך עם זאת, מדובר בבירוקרטיה שניתן לצלוח. אם אתם סובלים מליקוי המונע מכם לקחת חלק בשוק העבודה, חשוב שתגישו תביעה לקצבה, אשר תסייע לכם לחיות בכבוד. בכל מקרה של קושי או חסם בדרך, ניתן להיעזר בשירותיהן של חברות למימוש זכויות רפואיות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה