עברתם סיבוך בלידה? מי אשם ואיך מוכיחים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e0531fce-8620-4f84-b10c-c7a44eebeca5','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e0531fce-8620-4f84-b10c-c7a44eebeca5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

תהליך הלידה טומן בחובו שלבים רבים, כאשר לידה תקינה היא מנת חלקן של מרבית היולדות אשר מגיעות לבית החולים ומבצעות את התהליך בסיוע של אחיות מיילדות ורופאים. למרבה הצער, לא ניתן לצפות מראש את הסיבוכים הטבעיים העלולים להיווצר במהלך הלידה, אשר פעמים רבות מתרחשים בשל בריאות לקויה של העובר או חוסר תקינות גנטית שלו, כמו גם בעיות פיזיות של היולדת, בין אם קרו טרם הלידה או שחלתה במהלכה ממש. במקרים שבהם הלידה מסתבכת שלא בשל "רצון הטבע" אלא בעקבות מעשה, או אי-מעשה, של אחד מאנשי הצוות הרפואי – ייתכן וייגרם נזק לבריאותו של העובר או האם, שניתן יהיה להגדיר את הגורם לו כרשלנות רפואית. בכדי להוכיח בבית המשפט כי הנזק שנגרם לאם או לתינוקה הינו תוצאה של רשלנות, יש צורך בהיוועצות עם אנשי מקצוע מתחום המשפט והרפואה גם יחד.

BIGSTOCK

מהי ההגדרה של רשלנות רפואית?

מן הצוות הרפואי כולו, בכל הליך שהוא, מצופה לנהוג בשיקול דעת ולבחור לפעול לפי הדרך הסבירה שבה איש מקצוע היה נוהג. לעיתים, דווקא הימנעות מביצוע פעולה היא זו שעדיפה, מכאן שההגדרה של רשלנות רפואית בלידה יכולה להיות גם מעשה שנעשה בפועל וגם חוסר מעשה. בהינתן מצב שבו לאחד משני המעורבים בתהליך הלידה, משמע האם והתינוק, נגרם נזק פיזי כלשהוא שלאחד מאנשי הצוות הרפואי ישנה אחריות ישירה לכך שהוא נגרם, אז אפשר להגדיר זאת כרשלנות רפואית של אותו איש או אשת צוות. במקרים נדירים אך קיימים, גם נזקים נפשיים שנגרמו לאם במהלך הלידה שלטענתה נוצרו בגלל מי מהרופאים או המיילדות, יכולים להיקרא רשלנות רפואית במהלך לידה.

על סיבוכים העלולים להתרחש במהלך לידה

אישה המתקבלת לחדר לידה בבית החולים יכולה להגיע באחד מבין השלבים השונים של התהליך שלה, כאשר גם אצל אותה אישה ממש המגיעה ללדת בפעם השנייה או השלישית – יכול להיות שמדובר יהיה בשלב אחר לגמרי בהשוואה ללידות הקודמות שלה. יש הנכנסות לחדר לידה לאחר ירידת מים, יש שמוכנסות לשם ביצוע הליך זירוז לידה, יש שיולדות מייד עם כניסתן לחדר הלידה ועוד רבים המקרים.

על הצוות הרפואי לדעת להתמודד עם כל אחד ואחד מבין המצבים הללו ולתת מענה תמיכתי ורפואי מלא, בהתאם למצבה של היולדת וכן בהתאם לרצונה, במידת האפשר – לרבות מתן או אי מתן משככי כאבים כגון אפידורל. סיבוכי לידה כמו עיכוב יציאתו של העובר, יציאתו כשחבל הטבור כרוך סביב צווארו וסיבוכים אחרים, דורשים טיפול מהיר, יעיל ומדויק. חוסר מתן פתרונות מתאימים, עיכוב במתן טיפול או פעולות שגויות – יכולות להוביל למצב של אסון, כאשר המשמעויות עלולות להיות לעיתים גם בלתי הפיכות בהיבט הרפואי.

על התנהלות ההליך המשפטי בתיקי רשלנות רפואית

אין ספק כי התמודדות עם סיטואציה שבה העובר או היולדת נפגעו במהלך לידה, היא קשה כשלעצמה. הצורך להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הנסיבות של הלידה לבין הנזק שנוצר, גורם למועקה נפשית רבה בקרב המשפחה הכאובה. הייעוץ המשפטי במקרים שכאלה חייב להיות רגיש במיוחד, כאשר בני הזוג צריכים ליצור קשר של אמון עם עורך הדין המטפל במקרה שלהם ויודע להביע את כאבם בפני השופט. תפקידו של עורך הדין להוביל הליך משפטי לכדי הוכחה שהנזק לעובר או לאם, הוא תוצאה ישירה ואחריות של הצוות הרפואי בלידה. על הפרקליט המתמחה בייצוג מקרים של רשלנות רפואית, להתייעץ עם גורמים מומחים בענף הרפואה בכדי לקדם את הוכחת הקשר הישיר בין ההתנהלות בלידה לבין הנזק שנוצר, תוך שהוא מסתמך על חוות הדעת שלהם ומשתמש בכלים המשפטיים שבידיו ובמסמכים על מנת לבסס את הטענה שלו ולדאוג לפיצוי הולם עבור המשפחה.

המאמר נכתב בחסות עו"ד אהובה טיכו המתמחה ומתמקדת בתחום רשלנות רפואית ובייצוג תובעים נגד המערכות הרפואיות השונות.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה