$(function(){setImageBanner('d4056a80-0c2c-484e-b82f-38fde286eff8','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

כל אחד מאתנו הולך מדי פעם להופעות של זמר אהוב או להקה מועדפת. אז מה אתם אוהבים בעצם בהופעה? את השירים, את קולותיהם של הזמרים ואולי את הקצב? אך ללא ספק, אינכם יכולים להתעלם מהקלידים שיוצרים נוכחות בולטת במקום. אותם קלידים עברו היסטוריה ארוכה מהפסנתר האקוסטי ועד לכלי נגינה מודרניים יותר כמו הפסנתר החשמלי.

Pixabay

קלידים, קלידים בכל מקום

הקלידים ממלאים תפקיד חשוב ביצירת מוסיקה, ואף מוסיקאי המכבד את עצמו אינו יכול לוותר עליהם. כל מוסיקאי עושה את הבחירה שלו – אם להשתמש בקלידים הקלאסיים או לבחור בגרסה  מודרנית יותר שתאפשר לו גם להעביר את הקלידים ממקום למקום בקלות רבה יותר. חשוב לתת את הדעת לקלידים ולהבחין בין הסוגים השונים.

הפסנתר האקוסטי

הפסנתר הקלאסי המוכר לכולנו שכולל 88 קלידים. הפסנתר הראשון הומצא ב-1699 על ידי אוצר כלי הנגינה של משפחת מדיצ'י, ברתולומאיו כריסטופורי. החידוש העיקרי בכלי הנגינה הזה היה היכולת לשלוט בעוצמת הצלילים המופקים באמצעות לחיצה על הקלידים. היום נוהגים להבדיל בין שני סוגי פסנתר עיקריים: הפסנתר העומד שהמנגנון המכני שלו מותקן במאונך לרצפה, ופסנתר כנף שהמנגנון שלו מותקן במאוזן לקרקע.

פסנתר החשמלי

לפני שיוצר הפסנתר הדיגיטלי שכולנו מכירים היום, ייצרו את הפסנתר החשמלי. פסנתר זה מתחבר אל החשמל, הקלידים שלו רגישים יותר למגע וניתן ליצור באמצעותו צלילים בתדרים שונים. אך הפסנתר הזה היה עדיין מסורבל וכבד לנשיאה, בייחוד עבור זמרים שנדדו מהופעה אחת לאחרת. הדגם העיקרי של הפסנתר הזה הוא Fender Rhodes והצליל שלו מוערך על ידי רבים עד היום.

הפסנתר הדיגיטלי

הפסנתר הדיגיטלי נפוץ יותר היום, ויש המכנים אותו "פסנתר חשמלי". ואכן, בדומה לפסנתר החשמלי הוא פועל על חשמל, אך הוא משודרג יותר. הוא נוח לנשיאה ומנגנון הקלידים שלו קל יותר, כך שהוא מתאים יותר למתחילים, בייחוד אם מדובר בילדים. בניגוד לפסנתר האקוסטי שיש פעם בחצי שנה לפחות, הפסנתר הדיגיטלי אינו זקוק לתחזוקה מיוחדת. כמו כן, אם אתם מעוניינים לנגן בבית בין שתיים לארבע מבלי להפריע לשכנים, תוכלו פשוט לשים אוזניות.

אורגן

כלי נגינה שנועד במקור לחקות את צליליו של העוגב. האורגן החשמלי כולל מקלדת עם מספר קלידים מעט מצומצם של פסנתר והדגמים המקוריים כללו גם מערכת של דוושות לנגינת בס עם הרגליים, שמאפשרות ליווי עצמי במהלך נגינת מוסיקה קלה. כיום, קיימים ארגנים איכותיים ויקרים יותר שמסוגלים לייצר מגוון צלילים רחב. אלה האורגנים המקצועיים המשמשים את המוסיקאים בהופעות, וכולם כוללים גם חיבור MIDI או USB שמקל על התממשקות עם כלים נוספים ועבודת אולפן.

מקלדת שליטה

בניגוד לפסנתרים, מקלדת שליטה הן שקטות ואינן כוללות מנוע צליל פנימי, אלא שולחות פקודות למכשירים אחרים כך שניתן לנגן באמצעותה דרך תוכנות מחשב או סינטיסייזרים. מספר הקלידים של מקלדת השליטה משתנה. הדגמים הפשוטים ביותר כוללים 25 קלידים בלבד. מקלדות אלה זולות יותר ומתאימות למתחילים או עבור מי שאינו קלידן אך בכל זאת זקוק למקלדת בסיסית כדי לכתוב מנגינות, כמו יוצרים אלקטרוניים. מקלדת מתקדמת יותר של 49 קלידים מתאימה יותר לאולפנים ביתיים. גם היא אינה תופסת מקום רב אך מאפשרת גמישות רב יותר בזכות 2 האוקטבות הנוספות. אם אתם מעוניינים לקחת את מיומנות המקלדת שלכם לקצה, כדאי לבחור במקלדת של 88 קלידים, בדומה למספר הקלידים בפסנתר. מקלדת זו כבדה יותר וגדולה יותר, אך מאפשרת את רמת החופש המקסימלית בנגינה. מקלדת שליטה מהסוג הזה בדרך כלל נועדו להרגיש כמו כלי הנגינה וקלידנים מנוסים ירגישו עליהן בבית.

סינטיסייזרים

כלי נגינה שנועד לחקות כלי נגינה אחרים או להפיק צלילים ייחודיים משלו. הסינטיסייזרים מתחלקים לשני סוגים עיקריים – אנלוגיים ודיגיטליים. הסינטיסייזרים האנלוגיים הם הסינטיסייזרים הראשונים שהחלו להופיע בשוק, והם יוצרים את הצליל בעזרת מתח חשמלי. הסינטיסייזרים הדיגיטליים, לעומת זאת, מפיקים את הצלילים באמצעות מעבד הנקרא DSP.

איך בוחרים את הקלידים המתאימים?

לאחר שבחנו שורה ארוכה של סוגי קלידים, הגיע הרגע לעבור לשאלת השאלות – אז איך בעצם בוחרים את הקלידים המתאימים לי ביותר? אם אינכם מעוניינים בהוצאה כלכלית מיותרת, אלה כמה דברים שכדאי להביא בחשבון:

  • מהי המטרה שלכם – זוהי השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם: לשם מה מיועדים הקלידים? האם החלטתם לנסות ולשנות קריירה ולהתחיל ללמוד לנגן, או שאולי אתם בוחרים פסנתר לאחיין צעיר? האם השכנים שלכם מוכנים לקבל את העובדה שאתם עומדים להתאמן בנגינת פסנתר מהבוקר עד הערב? במצב זה, בתור התחלה מומלץ לקנות מכשיר אלקטרוני שיאפשר נגינה שקטה עם חיבור של אוזניות כמו מקלדת שליטה או פסנתר דיגיטלי במקרה ואין ברשותכם מחשב המכיל תוכנות הקלטה וכלי נגינה וירטואליים.
  • האם אתם מוכנים לתחזק את הפסנתר – כידוע, הפסנתר האקוסטי דורש כיוון מספר פעמים בשנה בשווי של מאות שקלים. פסנתר חשמלי אינו דורש תחזוקה מיוחדת, אך חשוף יותר לבעיות מגעים כתוצאה של חדירת אבק, מכות ומהמורות כתוצאה מניידות בדרכים ועוד - כך שאתם יכולים למצוא את עצמכם מגיעים אתו למעבדה לצורך תיקון לעתים קרובות. חשוב שתשקלו אילו מבין האפשרויות מתאימות לכם.
  • האם יש לכם מקום בבית – זו שאלה שחשוב לענות עליה. כי גם אם תקנו עכשיו פסנתר כנף מקצועי שיידחק אך בקושי בין הספה בסלון לפינת האוכל, אתם עלולים להתייאש ממנו ולמכור אותו עוד לפני שהתחלתם לנגן.

כמובן, בין אם אתם בוחרים בפסנתר חשמלי או סינטיסייזר ובין אם בפסנתר אקוסטי הקלסי, חשוב לקנות אותו מחברה מוכרת שתספק אחריות ושירות תיקונים במקרה הצורך.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה