האם שי חרמש מכפר עזה יצליח לסייע בשיקום עין גדי מנזקי הבולענים?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7d7513c7-bcd7-479f-a19e-d2c797700c9a','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('7d7513c7-bcd7-479f-a19e-d2c797700c9a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

הח"כ לשעבר מונה לנציג החדש של התנועה הקיבוצית לטיפול בנזקים הכלכליים שנגרמים כתוצאה מהמפגע הסביבתי. הוא מקווה שהפעילות מול הפוליטיקאים תניב הכרה בפגיעה הקשה, ומאמין שהקיבוץ יוכל "לעלות על דרך המלך" כהגדרתו

שי חרמש (כפר עזה), לשעבר ראש המועצה האזורית שער הנגב וחבר כנסת מטעם סיעת קדימה, גויס לאחרונה על ידי התנועה הקיבוצית כפרויקטור לענייני קיבוץ עין גדי. חרמש מבצע את התפקיד בשכר כפעיל של התנועה.

ברור שלעין גדי נגרם הנזק הגדול מכולם. מכת הבולענים, צילום: עמית שאבי

בשנים האחרונות נקלע הקיבוץ הוותיק הסמוך לים המלח לקשיים כלכליים עקב מכת הבולענים באזור, שפגעה ברוב מקורות ההכנסה שלו ולא אִפשרה פיתוח אמצעי ייצור חדשים.

בעקבות זאת נוצר גם קושי ביכולת לקלוט משפחות צעירות לקיבוץ, והוא נשאר עם כמאתיים חברים שגילם הממוצע גבוה. הגדרת התפקיד של חרמש הייתה בתחילה קשר עם גורמי שלטון.

"מהר מאוד גיליתי שלנושא זה הם ממש לא זקוקים לי", מספר חרמש. "יש לקיבוץ יו"ר עסקי מוצלח מאוד, יריב קיטה, והוא נעזר בעבודה מול הממשלה בראש המועצה האזורית תמר דב ליטבינוף, אף הוא חבר עין גדי, ובח"כ איתן ברושי, שהוביל בשבוע שעבר דיון בוועדת הכספים על הטבות המס לתושבי האזור ועל עזרה לעין גדי".

חרמש עוד זוכר מתקופת כהונתו בכנסת כי לפני כשבע שנים כבר עלה נושא שיקום אזור ים המלח והיישובים שלידו לדיון ממשלתי, ואף הוקצב לכך סכום של 470 מיליון שקלים. חלקו כבר הוצא, וחלקו האחר - לאחר שיאושר נייר מחליטים במשרד ראש הממשלה בשבוע הקרוב.

"כשביקשתי את החומר בעין גדי, ראיתי שזה הסכום שעליו מדובר גם כיום", אומר חרמש, "והייתי פסימי מאוד. קודם כול, הסכום הזה אינו יכול לפתור את בעיית הבולענים, שמספרם כבר עומד על 5,800.

"שנית, מתוך הסכום הזה כבר נתנו לחברת נתיבי ישראל 200 מיליון שקלים לשיקום הכבישים, ועוד כמה מיליונים נתנו לרשות הטבע והגנים, למכון לגיאולוגיה, לצילומי לוויין של הבולענים, לפיצוי קיבוץ מצפה שלם על אובדן חוף מינרל שהפעיל הקיבוץ, כך שלשיקום כלכלת עין גדי בצורה יסודית ולצמיחה הדמוגרפית שלו כבר לא נשאר הרבה כסף.

"ברור לכולם שלקיבוץ עין גדי נגרם הנזק הגדול מכולם, ועד היום הוא לא קיבל פיצוי על כל הנזקים שנגרמו לו וסיוע שיאפשר שיקום כלכלי".

אף פעם לא חוזר לתפקיד שהיה בו. חרמש, צילום: אלכס קולומויסקי

חרמש מקווה שפעילותם של קיטה ושל ליטבינוף מול משרדי הממשלה, נשיא המדינה וחברי הכנסת בוועדת הכספים, תניב הכרה במצבו המיוחד של עין גדי, וזו תתורגם לתקציבים שימנעו קריסה כלכלית וחברתית של הקיבוץ. התרומה שלו, הוא אומר, היא בהמלצה לפתוח אפיק מקביל שבו תירתם התנועה הקיבוצית לעזרת הקיבוץ הנמצא במצוקה.

"לאחרונה נפגשנו עם אגף משק וכלכלה של התנועה", מציין חרמש. "בפגישה השתתפו גם מזכ"ל התנועה ניר מאיר והיועץ המשפטי עו"ד מיכי דרורי.

"האגף קיבל עליו לסייע לעין גדי בשלושה תחומים: הראשון, השלמת המשבצת הקרקעית החקלאית על ידי הוספת קרקעות חקלאיות באזור הנגב ודאגה למכסת מים להשקיית הקרקעות האלו. השני, קבלת מכסת חלב במסגרת הקצאת המכסות למשק השיתופי במועצת החלב וכניסה לשותפות ברפת קיבוצית קיימת. והשלישי, סיוע בהקמת שדה פוטו־וולטאי של הקיבוץ".

זה מה שיפתור את הבעיה של עין גדי?

"אני מאמין שאם זה יתממש במקביל לסיוע ממשלתי, תיווצר לעין גדי הכנסה מתמשכת לאורך זמן, והיא תפצה על אובדן נכסים כלכליים משמעותיים מאוד. במקביל, אנשי עין גדי - בסיועו של ראש המועצה דב ליטבינוף - הצליחו להכניס שינוי משמעותי בטיוטת נייר המחליטים בנושא הצמיחה הדמוגרפית.

"הם קיבלו הסכמה של הממשלה לסבסוד עמוק מאוד בפיתוח מגרשים לבנייה בקיבוץ, ולבקשתנו תסייע התנועה הקיבוצית מול משרד השיכון לגייס מקבץ קראווילות שישמשו למגורים של נקלטים בתקופת הביניים, עד לסיום בניית בתי הקבע שלהם בקיבוץ.

"אני מאמין שאם התנועה הקיבוצית תצליח לסייע לעין גדי בכל מה שמתוכנן, הקיבוץ יוכל לעלות על דרך המלך הן בתחום הכלכלי והן בתחום החברתי".

ובעניין אחר, כמו כל תושבי שער הנגב, חרמש שמע לאחרונה את הודעתו של ראש המועצה, אלון שוסטר, שהיה בעבר סגנו של חרמש, כי החליט לא להתמודד על תקופת כהונה נוספת.

"כשהוא אמר לי את זה, בירכתי אותו", אומר חרמש. "החוכמה היא לדעת לפרוש כשכולם מצטערים שאתה הולך, ולא להגיע למצב שרק אתה מצטער על זה. שוסטר עשה דברים נהדרים כראש מועצה, ובתקופתו צמחה המועצה מ־5,000 תושבים ל־8,000. אני פרשתי אחרי 15 שנים בראשות המועצה, ועכשיו הוא פורש אחרי תקופה דומה כך שהמסורת נשמרת".

לא בא לך לחזור לתפקיד?

"לא. יש לי עיקרון בחיים שלפיו אני אף פעם לא חוזר לתפקיד שהייתי בו. אני בן 73 ונהנה להיות פנסיונר עסוק".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה