המאבק של צאלה הצליח: יגדל מספר הרכבות המהירות מהדרום

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('afd61b6f-18c9-4b2a-a2a5-20a951d2f431','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('afd61b6f-18c9-4b2a-a2a5-20a951d2f431','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

מועמדת בזיקים הובילה נגד רכבת ישראל מאבק ציבורי שנחשף בידיעות הקיבוץ, וכעת קיבלה עם תושבי האזור את הבשורה כי החל מאמצע החודש צפויים חייהם להיות קלים יותר

צאלה פינטו (34) היא מועמדת לחברות בזיקים, שעברה לקיבוץ עם משפחתה מאזור המרכז ועובדת בהייטק ברמת גן. בשבוע שעבר היא רשמה ניצחון במאבק האזרחי שניהלה בחודשים האחרונים להגדלת מספר הרכבות המהירות מדרום הארץ לתל אביב.

פתאום התפנה לי זמן. פינטו, צילום: אלבום משפחתי

בשבוע שעבר הודיע דובר משרד התחבורה כי החל מ־14 בינואר 2018 תצאנה בשעות הבוקר מבאר שבע שלוש רכבות שיעברו בקו מערב הנגב, יהפכו למהירות בין אשדוד לתל אביב, ויגיעו עד להוד השרון. בשעות הערב תצאנה מהוד השרון שלוש רכבות מהירות לדרום.

בהודעה נאמר כי ההחלטה התקבלה בעקבות הצלחת הניסוי שבו נסעה רכבת מהירה אחת בשני הכיוונים, וכי שר התחבורה ישראל כץ ציין כי הרחבת הניסוי תספק מענה הולם לתושבי הדרום.

הפעלת הניסוי הראשון נעשתה גם היא בעקבות מאבקה של פינטו, מאבק שהחל לאחר שרכבת ישראל הוסיפה לקו שתי תחנות בראשון לציון ועוד שתיים בבת ים, והפכה אותו למאסף.

פינטו יצאה בקמפיין "50 דקות", לציון הזמן שהתווסף לנסיעה ברכבת שהפכה מרכבת מהירה לרכבת מאספת.

 פינטו הביעה חשש שמאחר שבניסוי הראשון הוסיפו רכבת מהירה אחת בשעת בוקר מוקדמת מאוד, שאינה מתאימה להורים עובדים, יחליטו במשרד התחבורה לבטל את הפיילוט בנימוק של חוסר ביקוש, ולא ירחיבוהו לשלוש רכבות.

"התבדיתי", היא אומרת עכשיו. "אף על פי שהרכבת המהירה הזאת יוצאת וחוזרת בשעות לא אטרקטיביות להורים עובדים, מתברר שגם היא מלאה עד אפס מקום, בשל הביקוש הגדול לרכבות מהירות מהדרום למרכז.

"החשש שלי היה גם בשל תלונות של תושבים בתחנות הביניים במרכז, שטענו שקשה להם להסתדר עם שלוש רכבות בשעה במקום הארבע שהיו לפני הניסוי. אני ושותפיי למאבק שמחים שבסופו של דבר התקבלה דעתנו, כי גם מבחינה מקצועית נטו הדבר היחיד המבטיח תחבורה מודרנית זו היררכיה תחבורתית.

"ברגע שהופכים קו בין־עירוני למאסף, כולם מקבלים שירות נחות. נוסף על כך קיימים השיקולים של צדק חלוקתי בחלוקת המשאבים בין המרכז לדרום, והצורך הלאומי בפיזור האוכלוסייה וחיזוק הפריפריה באמצעות תחבורה יעילה".

איך הגבת על ההודעה? שלוש רכבות מהירות לכל כיוון עונות על הציפיות שלך?

"קודם כל, ההחלטה הזאת לא היתה חדשה לי. לפני שלושה שבועות נפגשתי במשרד התחבורה עם מקבלי ההחלטות בנושא הרכבת, ושם כבר הודיעו לי שהניסוי יורחב. הם רק ביקשו שניתן להם לגמור את העבודה המקצועית, ושנתאפק בינתיים עם חגיגות הניצחון.

"אני חושבת שזה לא הסוף. יש סיכוי שיצטרכו להרחיב את זה בעתיד. כרגע זה עונה על הצורך של המשפחות הצעירות העובדות ממעמד הביניים, להספיק להביא את הילדים לגנים ולבית הספר ולהגיע לעבודה במרכז ברכבת מהירה".

ההחלטה על הניסוי ועל הרחבתו התקבלה בעקבות המאבק הנחוש של פינטו וחבריה, מאבק שגויסו אליו כל ראשי הרשויות בעוטף עזה. בתחילה טענו ברכבת ישראל כי אי אפשר לשנות את המצב, והנה שר התחבורה קיבל החלטה לסייע לתושבי הדרום על ידי הפחתת רכבות במרכז.

כשפינטו נשאלת אם לדעתה הקמפיין שלה, שכלל הפגנות, גיוס ראשי רשויות וסיקור תקשורתי, הביא להחלטתו של כץ, או שאולי מעורבים בכך גם שיקולים פוליטיים, כמו פריימריז בליכוד, היא אומרת שברור לה שהבעיה אף פעם לא היתה טכנית אלא שאלה של סדר עדיפויות אצל מקבלי ההחלטות.

"נכון שבמצב כיום אי אפשר להוסיף עוד רכבות", היא אומרת, "אבל מה שביקשנו זה להתחלק במשאבים הקיימים באופן צודק יותר. אני חושבת שהצלחנו להגביר את עוצמת הקול של תושבי הדרום, ולהביא לכך שהנהלת הרכבת תבין שנעשתה טעות כשהוחלט לבטל את הרכבות המהירות שהיו עד לפני שנה ותשעה חודשים.

"המאבק הצליח בזכות עבודה אינטנסיבית ומאומצת של אלפי אנשים ששלחו מכתבים, של ראשי הרשויות והח"כים שהתגייסו, ושל התקשורת שנתנה למאבק במה".

מה המסר שלך למי שרוצה להיאבק בנושא חברתי?

"הסיפור הזה מוכיח שאיננו יכולים לשאת את עינינו למנהיג הבא, ושבעצם השינוי נמצא בידיו של כל אחד מאיתנו. כיום, עם הרשתות החברתיות והמדיה, קל הרבה יותר להתאחד סביב מטרה משותפת. אין צורך בהמונים לשם כך.

"צריך משוגעים לדבר - ולמזלי מצאתי אותם וחיברתי אותם אליי - ואז פשוט לעשות את הדברים. החשוב ביותר הוא לא להיות ספקנים ולא לוותר, עד להשגת המטרה".

עכשיו תוכלי להגיע בזמן אחרי העבודה למקלחות של הילדים ולתורנות שטיפת כלים בחדר האוכל?

"כן. האמת שפתאום הייתה לי תחושה שהתפנה לי זמן אחרי עומס הפעילות של המאבק, אבל כנראה שעם הקריירה בהייטק, ארבעה ילדים ועיסוק במוזיקה אצליח למלא את החסר".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה