כוננות שיא בדרום: גוברת ההערכה להסלמה מלחמתית ברצועה

$(function(){setImageBanner('4afffdad-c0e6-4f74-8cb7-7c95e7b59d47','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

על רקע העברת השגרירות האמריקאית מחר לירושלים ויום הנכבה הפלסטיני, במערכת הביטחון נמצאים בכוננות שיא לקראת צעדות המוני פלסטינים לעבר גדר המערכת ברצועה וניסיון חדירה לישובי העוטף. ההערכה בישראל היא שחמאס, שנמצא במצוקה קשה, ינסה לנצל את המצב על מנת לבצע ירי טילים על ישראל

הפגנות מחאה אלימות ברצועה (רויטרס)

מתחזקות ההערכות לעימות מלחמתי עם החמאס ברצועת עזה. במערכת הביטחון נמצאים בכוננות שיא לקראת הגעת רבבות פלסטינים לגדר המערכת בניסיון לפרוץ אותה ולחדור לשטח ישראל. 

כל זה יתרחש כשברקע צפוי להתקיים בירושלים טקס העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים. בטקס עצמו צפויים להשתתף כ-250 נציגים מהמשלחת האמריקאית, ביניהם גם בתו של נשיא ארצות הברית איוונקה טראמפ.

בחזרה למתיחות בדרום

בישראל התגבשה הערכה כי לאור ההכנות שחמאס עושה לקראת טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים מחר ויום הנכבה גברה מאוד הסבירות להסלמה מלחמתית בגבול עזה. לפי ההערכות, חמאס לא יירתע מלשלוח נשים, ילדים וזקנים לגדר כדי לגרום לקהילה הבינלאומית לחלץ אותו ממצוקתו הכספית והשלטונית וגם לכרסם בלגיטימציה של מדינת ישראל להגן על עצמה.

בצה"ל תדרכו את הכוחות להיערך לכמה תרחישי קיצון, בהם פיגועי ירי או הנחת מטען בחסות הכאוס שייווצר עם ניסיוניות ההמונים לפרוץ את הגדר. תרחיש נוסף הוא כאמור ניסיון חטיפה של חייל במהלך הפרות הסדר הגדולות לאחר פריצת הגדר. בצבא נערכים לכך שפעילי חמאס, בהם חמושים, ייטמעו בין המוני המפגינים שינסו לחדור לישראל.

היום פרסמו בדובר צה"ל תיעוד ובו נראים פעילי חמאס מפרקים את העמדות כדי לאפשר להמונים להגיע למקום בלי הפרעה. "הפעולה מוכיחה כי חמאס מסיר את הרסנים ופועל באופן גלוי על מנת להעצים את הפרות הסדר האלימות", נמסר מדובר צה"ל.

איך תושבי הדרום מרגישים?

בקיבוצים הסמוכים לעוטף עזה עוקבים במתח רב אחר ההפגנות ליד הגדר, ורואים בעיניים כלות את השדות הבוערים, תוצאת עפיפוני התבערה.

בקיבוץ ניר עוז, נשרפו מאות דונמים של חיטה מעפיפוני תבערה בכמה אירועים, ועדיין לא סיכמו שם את המספר הסופי. "יש לנו הרבה חיטה על הגבול", מציין ניר מצגר, מזכיר הקיבוץ, "ואנחנו נמשיך לעבד את השדות עד התלם האחרון גם בשנים הבאות.

"אנחנו נמצאים מול חירבת אחזעה, שיש בה מחנה אוהלים גדול עם הרבה מפגינים. הם מעיפים הרבה עפיפונים ומצליחים לפגוע בחיטה היבשה. אנחנו רואים שהם מתפתחים עם העפיפונים האלה כל הזמן". ואכן, השבוע שמענו וראינו שנעשה שימוש בבלונים גדולים ממולאים הליום.

ח"כ חיים ילין, תושב נחל עוז ולשעבר ראש מועצת אשכול, מספר שבמערכת הביטחון כבר יש כלים המסוגלים לנטרל עפיפונים. לדבריו, הוא נחשף לכלים אלו במסגרת חברותו בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, וכן במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת משנה לנושא כלי טיס בלתי מאוישים.

"אני לא יכול להרחיב בנושא הזה", הוא אומר, "אבל יש פתרונות. העובדה שלא מיישמים אותם היא הכשל. הכשל נובע מהעובדה שלקח זמן עד שנכנסה לתודעה ההבנה שהעפיפונים והבלונים הם נשק לכל דבר, נשק שגורם נזק.

"בזמנו קראו לקסאמים ברזלים מעופפים, ועכשיו חלק מהשרים קוראים לעפיפונים ניירות מעופפים. רק אחרי שנשרפו לנו 2,500 דונם של חיטה וחורש, מתחילים להבין אצלנו שזה מביא לנזקים גדולים".

ולא רק עפיפוני התבערה גורמים נזק. בשבוע שעבר מצאו מטיילים עפיפון עם מצלמה. הוא נפל באזור נחל הבשור לאחר שהתנתק מהחוט. הם הביאו אותו לילין, וזה מסר אותו לצבא. לדבריו מדובר בעפיפון ריגול, וגם אירוע זה העלה את המודעות לנזקי העפיפונים.

"הצלחתי להכניס למודעות שדין עפיפון תבערה כדין טיל, הן לצורכי פיצויים, הן לצורכי תגובה, והן לצורכי מדיניות", מבהיר ילין, "וכיום השרים כבר נשמעים אחרת. אני מקווה שבקרוב תשתנה המדיניות, ואז יפעילו את הכלים שיפילו את העפיפונים בצד של הפלסטינים או באזורים שלא יגרמו נזק בתוך מדינת ישראל".

מה קורה בגבול 

בשעות האחרונות קרוב ל-10,000 פלסטינים על גדר הגבול עם רצועת עזה ומתעמתים עם הכוחות המתוגברים של צה"ל שנפרסו במקום. המפגינים הגיעו לגדר ועם תחילת העימותים הציתו צמיגים. הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים. בצה"ל אמרו כי בחמאס ינסו לבצע שורת פעולות טרור בהן חדירה המונית לשטח ישראל ממספר מוקדים, תוך סיכון וניסיון פגיעה באזרחי ישראל וכוחות הביטחון

נקווה לבשורות טובות. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה