חג השבועות- הערכים התזונתיים של הטנא

$(function(){setImageBanner('feac80dc-8c04-4bd9-a5cc-2eb13038dee7','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,35175,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

מאת : מיה מינסטר

שנים אחורה, נהגנו לחגוג את חג השבועות בהבאת טנא מלא בביכורים.

טנא הוא סל עשוי מענפים המשמש לנשיאת תבואה. המונח ידוע בעיקר מאזכורו במקרא במצוות הבאת ביכורים לבית המקדש. למשל, בספר דברים: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם" (ספר דברים, פרק כ"ו, פסוק ב').

במדינת ישראל התחדש המנהג לשאת טנא מלא בפירות הארץ לכבוד חג השבועות, שפותח את עונת הבאת הביכורים.

 

מה לנו ולביכורים אתם שואלים?

ביכורים הם הפירות הראשונים של השנה משבעת המינים. בואו נבדוק מה המרכיבים התזונתיים החשובים בהם ומדוע חשוב לנו לצרוך אותם.

בשבעת המינים נמצא את החיטה, הגפן, התאנה, הרימון, הזית, והתמר.

את החיטה כולנו מכירים מקרוב. היא מרכיבה את רוב הלחמים, דברי המאפה והפסטות שאנו מכירים, ומשמשת כמזון בסיסי כבר מראשית ימי החקלאות הנאוליתית. אז מה עוד יש בה, בחיטה, שרובנו לא יכולים בלעדיה?

יש בה פחמימות וחלבון, ויטמינים מסוג B1, B2, B3, אשר חיוניים לתפקוד תקין של מערכת העצבים שלנו ואף חיוניים לתהליך הפקת האנרגיה בגופנו, בנוסף מצויים בה מינרלים שונים, ביניהם ברזל, סידן, אשלגן, נתרן. בחיטה מלאה יהיו גם סיבים תזונתיים שיתרמו לשובע לזמן ארוך יותר וליציאות תקינות יותר. בפרוסת לחם רגיל אחת יש כ 80 קק"ל.

ארבעה מתוך שבעת המינים הם פירות: גפן שאנו מכירים כענבים, תאנה, רימון ותמר.  

פירות יכולים להיות פינוק ותענוג אמיתי, במנת פרי אחת יש כחצי כוס מים, ויטמינים ומינרלים ו... תאמינו או לא, לפחות 2-3 כפיות סוכר. מה שקובע את כמות הקלוריות בפרי היא לא המתיקות, אלא הגודל והאם יש בו סיבים תזונתיים. מנה של פרי היא קוביות או יחידות בכוס או גודל כאגרוף.

 

תכונות מיוחדות של הפירות משבעת המינים:

בענבים יש המון אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) שמסייעים לבריאותנו ומאטים תהליכי הזדקנות בגוף, יכולים לסייע במניעת סרטן, מניעת זיהומים, לחץ דם וטרשת עורקים. בנוסף יש בענבים ויטמין C, מגנזיום ואשלגן התורמים לבריאותנו. עם זאת, חשוב לזכור כי יש בענבים כמות גבוהה של סוכר ולכן, להגביל את צריכתם.

התאנים עשירות בסיבים תזונתיים שכאמור מסייעים לתחושת השובע ומסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול. בנוסף התאנים הן מקור טוב לסידן. ניתן לשלב אותן בתפריט היומי בתור 2 יחידות, מה שנחשב כיחידת פרי,  בליווי שקדים או אגוזי מלך.

התמרים הם מקור מצוין לברזל, סידן, אשלגן וסיבים תזונתיים. גם אותם ניתן לשלב בתפריט היומי, 2 יחידות תמר יבש שוות ערך למנת פרי והייתי ממליצה גם אותם לשלב עם אגוזי מלך או שקדים על מנת למנוע עלייה חדה ברמות הסוכר בדם שיגרמו לאחר מכן לרעב מוגבר.

בדיקות מעבדה מוכיחות כי מיץ רימון סחוט הוא בעל התכונות העוצמתיות ביותר של נוגדי חמצון, לפחות 20% יותר מיין אדום!!!

בנוסף, מלבד טעמו המיוחד של פרי הרימון, הוא אף עשיר בסיבים תזונתיים, סידן, ויטמין C, ויטמין E (מוריד את חמצון הכולסטרול ה"רע" LDL), ויטמין K (מסייע לקרישיות הדם), ברזל ומגנזיום. וכמו כן, עשיר בנוגדי חמצון עוצמתיים אשר תורמים רבות לבריאותנו.

ואחרונים חביבים,  הזיתים. גם הם נחשבים לפרי, אך בהם הקלוריות מגיעות דווקא משומן ולא מסוכר. ואפרופו קלוריות משמן... יש שם הרבה!!

שמן זית מופק כידוע מזיתים. לשניהם תכונות דומות. בכפית שמן זית (5 גרמים) יש כ 50 קק"ל. בכף (15 גרמים) יש 150 קק"ל.

 

בסלט ירקות "דיאטטי" אותו נתבל בעזרת 4 כפות שמן זית איכותי, נקבל, רק מהרוטב של השמן, 600 קק"ל

בשל כמויות המלח הגבוהות שיש בזיתים, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם צריכים להמעיט בצריכתם. מה עוד ניתן למצוא בזיתים ובשמן הזית, חוץ מקלוריות ומלח? המון!! אזכיר כאן חלק קטן: סידן, ברז, אשלגן וויטמין A.

בחג השבועות הזה, פנקו את עצמכם בביכורים משבעת המינים שמדינת ישראל התברכה בהם.

מיה מינסטר שגב

הכותבת, מיה מינסטר שגב,  מרצה ב"אדמה"- בית הספר לרפואה משלימה גבעת ושינגטון.
דיאטנית קלינית
RD, מנחת קבוצות הרזיה ואורח חיים בריא, מרצה באקדמיה ומטפלת בפגישות פרטניות בתזונה וקואצ'ינג. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה