מחירי הקייטנות ברחבי הארץ התייקרו - מה המצב ביישובי הדרום?

$(function(){setImageBanner('ba8ed2ce-a1e7-4c02-a8ae-7343b24f5b6d','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בימים אלו הפכו קייטנות הקיץ לאחד מהנושאים המדוברים ביישובי הדרום. עמותת אופק , המפעילה קייטנות קיץ ביישובי מועצה אזורית לכיש ובאר טוביה, פתחה אתמול (חמישי) את ההרשמה, וההורים נשארו המומים מהעלויות, האם יש הצדקה? האם אופק פעלו על פי החוק? מה ההשפעה של המועצות האזוריות על העלויות? החלטנו לעשות לכם סדר.

בפברואר חתם שר הפנים אריה דרעי על צו פיקוח על מחירי הקייטנות שהגביל את הסכום שהרשות המקומית יכולה לגבות מההורים.

לפי הצו, הרשויות יכולות לגבות 980־1,150 שקל עבור קייטנה ציבורית שמתקיימת במבנה ציבורי בין 8 בבוקר ל־4 אחר הצהריים, כולל ארוחת בוקר וצהריים ופעילויות העשרה בתוך הגן. המחיר שנקבע הוא לשלושה שבועות ביולי

אלא שבימים האחרונים החלו רשויות רבות לטעון כי המחיר הזה אינו ריאלי ויכניס אותן לגירעון. ראשי הרשויות הגדולות, בהובלת יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס, שטחו את טענותיהם בדיון שנערך שלשום בוועדת הפנים, והזהירו כי אם לא יעלה מחיר הקייטנות, הן ייכנסו למשבר כלכלי חמור.

"הבנו כבר, אחרי המחאה, שקייטנות לא אמורות להרוויח שקל, אבל המחיר שקבע משרד הפנים יכניס את הרשויות לגירעונות", אמר ביבס.

מתברר כי התשובה לא ממש ברורה. אז נתחיל מהתחלה.

ביום 8/6/17 נחקק חוק הפיקוח על הקייטנות הציבוריות אשר ביקש למסד בחקיקה פיקוח ובקרה על מחירי קייטנות ציבוריות הממוקמות במבני ציבור מוסדות חינוך בתחומי הרשויות השונות.

החוק קובע בצו, את המחיר המרבי לעניין שירות קייטנה ציבורית לצד סל שירותים אותם יחויבו לספק מפעילי הקייטנות.

‏רשות‏ מקומית‏ המבקשת‏ להפעיל ‏קייטנה‏ ציבורית, ‏בחופש‏ הגדול ‏ל‏שנת ‏2018,‏ אמורה ‏הייתה ‏לגבות ‏מההורים, ‏עפ"י ‏דו"ח ‏הועדה ‏המייעצת, ‏סך ‏של ‏1055 ₪ לקייטנה ‏בגילאי ‏בי"ס ‏וסך ‏של ‏ 1016 ₪ ‏לקייטנה ‏בגילאי ‏גן ‏ילדים, ‏אך ‏עפ"י ‏הצו‏ נדרשת ‏היא ‏לגבות ‏סך ‏שאינו ‏עולה‏ על‏603  ₪  ‏לקייטנה‏ בגילאי ‏בי"ס‏ וסך‏ 689 ₪  לקייטנה ‏בגילאי‏ גן ‏ילדים.

המדובר ‏בגזירה ‏שהרשויות‏ המקומיות, וציבור ‏תושביהן , אינם ‏יכולים‏ לעמוד‏ בה. וזאת‏ יש ‏להבין‏ קביעת ‏קייטנה ‏ציבורית‏ גרעונית לרשות המקומית,‏ בהכרח‏ תטיל‏ על ‏התושבים ‏את‏ מימונה, ‏שכן‏ אין‏ לרשות ‏המקומית‏ מקורות‏ אלא‏ מן‏ הציבור.

depositephoto

נציגי משרד הפנים והרשויות המקומיות נפגשו ביום רביעי  האחרון  בניסיון לפתור את המשבר , בתום פגישה סוכם כי תעריף הקייטנות המפוקחות יישאר כפי שקבע השר בחוק (החל מ-977 שקלים לשלושה שבועות, עד שעה 16:00). דרעי וביבס סיכמו אף כי תוקם ועדה שתורכב מנציגי הפנים, השלטון המקומי, האוצר והחינוך שתדון לעומק בנושא הפעלת הקייטנות ויגובש מודל שיביא לכיסוי מלא של עלות הקייטנות וכן יבטיח את איכותו לטובת תלמידי ישראל.
עוד סוכם לבקשת השלטון המקומי, כי ייקבע מספר מינימום להפעלת קייטנה ציבורית  28 ילדים בגיל הגן, 66 בגיל בית ספר.

בנוסף סוכם, כי מעל  מספר מינימום ילדים בקייטנה, יתאפשר לרשויות לגבות סכום נוסף במדורג. בכך סוכמו הפערים שהציף יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש. בימים הקרובים יתוקן צו הקייטנות ובקיץ הקרוב יוכל מי שיבקש למצוא קייטנות ציבוריות במחיר מפוקח ואחיד, בישוב מגוריו.

אז מה קורה במועצות האזוריות ביישובי הדרום ?

מועצה אזורית לכיש : 

עלות קייטנות בשנה שעברה :

700 ₪ לקייטנה הכוללת:

  • 6 חוגי העשרה בשבוע, (2 חוגים בשבוע)
  • גננת
  • משעה 7:30 ועד 14:00
  • פתיחה במינימום 28 ילדים.

1000 ₪ קייטנה ליום ארוך, המוסיפה ארוחת צהרים ושעות צהרון.

 

חשוב לציין : בשנה שעברה פיתוח הנגב והגליל סיבסד עלות של 300 ₪ לילד , כך שלמעשה ההורה שילם 400 ₪ לקייטנה.

השנה, בגלל חוק הקייטנות, אין סבסוד מהנגב והגליל!!!

מה החוק מחייב:

  • ארוחת בוקר
  • משעה 8 ועד 13:00
  • אין ציון למקצועיות הצוות
  • 9 חוגי העשרה (3 בשבוע)
  • פתיחת קייטנה במינימום 28 ילדים.

הגביה עפ"י החוק משתנה בהתאם לכמות הילדים, המחיר ל35 ילדים הינו 754 ₪ ליום קצר, 1133 ליום ארוך.

 

ביום חמישי  "עמותת אופק" פירסמה את עלויות הקייטנה לשנת 2018 :

מועצה אזורית לכיש :

780 ₪ ליום קצר לקייטנה הכוללת

  • פעילות משעה 8 ועד 14:00
  • אין ציון למקצועיות הצוות
  • 9 חוגי העשרה (3 בשבוע)
  • פתיחת קייטנה במינימום 18 ילדים.

1133 ₪ קייטנה ליום ארוך, המוסיפה ארוחת צהרים ושעות צהרון עד 16:00.

הגביה עפ"י החוק משתנה בהתאם לכמות הילדים, המחיר ל35 ילדים הינו 754 ₪ ליום קצר, 1133 ליום ארוך.

 ההחלטה שהתקבלה :  מינימום פתיחת הקייטנות  יעמוד לפי 18 ילדים, המועצה תסבסד סייעת אחת , והעלות ההרשמה  תהיה זהה לפי החוק, לשנה שעברה

 700ש"ח  ליום קצר, 1000 ₪  ליום ארוך. רק ללא מימון ההנחה של הנגב והגליל.

המועצה והנהלת אופק החליטו להחזיר את העלות לשנה קודמת  ולבטל את ארוחת הבוקר לילדים ... חיסכון של 133 שקלים שיכלו להיות ארוחה לילדים... הורידו מחיר והתעלמו מהחוק הדורש ארוחת בוקר... 

 

מועצה אזורית באר טוביה  המחיר נשאר זהה לשנה שעברה:

580 ₪ לקייטנה הכוללת:

  • 6 חוגי העשרה בשבוע, (2 חוגים בשבוע)
  • גננת
  • פעילות משעה 7:30 ועד 13:30
  • פתיחה במינימום 26  ילדים.

1400 ₪ קייטנה ליום ארוך, המוסיפה ארוחת צהרים ושעות צהרון - עד 16:30.

חשוב לציין : המועצה האזורית באר טוביה, מסבסדת סייעות  בהתאם לכמות הילדים, והמינימום לפתיחה הנה 26 ילדים ולכן המחיר הוא נמוך.

על פי מה נקבע המחיר ? 

המחיר לעלות הקייטנות נקבע על פי דרישות המועצה האזורית אל מול העמותה .

המסקנה :

למועצה האזורית/מקומית יש יכלת השפעה על מחיר קייטנות הקיץ, יש לה יכלת לסבסד חלק מהסכום באם תבחר או לא, ובכך להחליט איזה חוזה ייסגר מול העמותה. 

בשלטון המקומי מוחים על צו הפיקוח

אם זאת במרכז השלטון המקומי מוחים על צו הפיקוח על הקייטנות שיזם דרעי, בטענה שהצו אינו מאפשר להפעיל את הקייטנות בגנים וכי המחיר בצו נמוך ב-40%30% מזה שקבעה הוועדה הציבורית שמינה דרעי לבחינת הפיקוח.

ביום חמישי האחרון, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, שיגר מכתב למנכ"ל משרד הפנים ולשר דרעי, שבו כתב כי "יישומו של הצו הוא בבחינת הכשלה של הרשויות והבאתן לגירעון תקציבי משמעותי – והכל בתקופה רגישה במיוחד, וללא כל הנחייה רשמית של משרד הפנים המתירה לרשויות להכנס לגירעון לשם קיום הקייטנות, ללא מקור תקציבי מטעם המדינה לכיסוי גירעון זה. נדגיש כי לא נוכל להפעיל את הקייטנות על פי הצו באופן גירעוני. לשלטון המקומי אין כוונה להרוויח, אך בוודאי שלא להפסיד".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "לא ניתן יד להכנסת השלטון המקומי לגירעונות כבדים לטובת הון פוליטי. שר הפנים מינה ועדה מייעצת בנושא והתעלם מהמלצותיה תוך אישור צו שרירותי שאינו מתיישב עם הנתונים בשטח. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יחד עם יו"ר וועדת הפנים ואיכות הסביבה יואב קיש, פנו לשר החינוך ולמנכ"ל משרד החינוך, לשם קידום החלת הסבסוד בבתי הספר בקיץ גם בגני הילדים ברמה נאותה ומחירים ריאליים, שיאפשרו מענה הולם לתושבים".

משרד הפנים נמסר: "המשרד מצר מאד על המאמץ של מרכז השלטון המקומי לשבש שוב, שנה אחרי, את חוק הפיקוח על הקיטנות הציבוריות  שחוקקה הכנסת,  מוצר ציבורי ממדרגה ראשונה הנותן מענה למצוקת המשפחות הצעירות. למעשה נוקט מרכז השלטון המקומי  בצעדים אנטי חברתיים, שבמהותם פוגעים בתושבי הרשויות: משפחות עם ילדים הקורסות תחת הנטל בימי קיץ. המשרד לא הטיל על הרשויות את עלות ההוזלה כפי שנטען, אלא בחר במודל המוזיל את המחיר תוך הורדת עלויות. משרד הפנים מזכיר כי במאמץ ניכר, פעל להגדלת המענקים השונים לרשויות, לכ-4.7 מליארד שקל, שבהגדרה מיועדים גם לשפר את השירות לתושב"

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה