תמונה ראשית

ריהוט גן: היצירתיות יוצאת החוצה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b917bb17-ed77-429c-a807-c2839a2bfbe3','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b917bb17-ed77-429c-a807-c2839a2bfbe3','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26591,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

טשטוש החלוקה המסורתית בין ריהוט פנים וחוץ, חומרים מגוונים (ולא רק כיסאות פלסטיק גנריים), שילובי חומרים מאסכולות שונות ויצירת פונקציות "של בית" בגינה או במרפסת – אלו על קצה המזלג המאפיינים של הגינות והחצרות בעונה הקרובה

כתבה: יוליה פריליק-ניב.

"באופן מסורתי היו הבדלים מהותיים בין עיצוב הבית לעיצוב החצר", מסבירה מעצבת הפנים עדי קליין מסטודיו דולו. "מחוץ לבית היה עד לאחרונה דגש בעיקר על עמידות ונוחות, אולם כל זה משתנה, והטרנד החם הוא טשטוש הגבולות בין פנים וחוץ. הטשטוש מתבטא בעיקר בשימוש בשטיחי חוץ מיוחדים, הדומים, שולחנות צד, שכבות טקסטיל וכריות נוי. החצר האחורית הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהבית, לא רק פיזית אלא גם עיצובית".

לא עוד שולחן וכיסאות, אלא נוחות, פינוק ועיצוב. מותג VONDOM, פנטהאוז רהיטים, צילום: יח"צ

.

. ספסל קלוע של HK living, גלוריה מונדי, צילום: יח"צ

קו הפרדה

החצר, המרפסת והגינה מהווים אזור אירוח נוסף, המשדר תחושת חופש ונינוחות. כשאין כבר חלוקה מסורתית בין פנים לחוץ, בוחרים לא מעט מעצבים ליצור רהיטים ואביזרים שמתאימים לשני האזורים, מתוך חשיבה על דינמיות. אם בעבר נחשב הפלסטיק כמתאים ביותר לחוץ, היום מנעד החומרים רחב ומגוון: עץ (בעיקר טיק, במבוק ואיפאה, אבל גם אורן ועצים אחרים), ברזל, זכוכית, אלומיניום, ראטן, קש וגם טקסטיל.

מרבצים מרופדים בבד ייחודי לחוץ, מותג EGO, פנטהאוז רהיטים, צילום: יח"צ

/

כריות נוי מחופות בבדים עמידים לאקלים הישראלי, עילית. צילום: יח"צ

דוגמה לשילוב טקסטיל רך בחוץ אפשר למצוא בפינות החוץ המודולאריות של סיטקה, בעיצוב עירית תמיר, המעצבת בעזרת בדים עמידים פינות סלוניות לחוץ. "על הבדים להיות עמידים בשמש הקופחת - בדי חוץ uv pro, שעברו מבחנים נגד דהייה בשימוש רצוף. כן, חשוב לבחור בדים המתייבשים בקלות. וחשוב שהבדים יתייבשו במהירות, כדי שלא יצברו עובש בשכבה התחתונה", מסבירה תמיר. "בניגוד למה שרוב האנשים חושבים - בד אטום לא יתאים לתנאי חוץ".

גם השטיחים יוצאים החוצה לחצר. שטיחי חוץ של המעצבת פאולה לנטי בטולמנ'ס, צילום: יח"צ

כך, חברות כמו שכטר, הרמס, עילית, מיסוני ועוד מציעים שלל בדים מעוצבים ועמידים המשמשים לשימוש חוץ.

מחוץ לקופסה

מותגי ריהוט אירופיים מובילים משקיעים בייצור ריהוט בגימורים וציפויים ייעודיים, כדי שיוכלו להיות בחוץ כמעט בכל מזג אוויר. הקטגוריה שמכונה outdoor כבר מזמן אינה מורכבת מספות, מיטות שיזוף וכורסאות בלבד או לחילופין משולחן אוכל וכמה כיסאות חסרי אופי. העיצוב של חלל החוץ כולל ריהוט לא סטנדרטי, המתאפיין בעיצוב ובנוחות, ולצדו גופי תאורה ייעודיים, מעוצבים ולא רק פונקציונאליים, כמו דגם O של חברת Artemide, גופים של החברות Contardi ו-Ares, אביזרי רביצה, נדנדות, שולחנות צד, שרפרפים, עציצים, שטיחים וכלי נוי.

פינות ישיבה סלוניות מרופדות וססגוניות גם תחת כיפת השמיים, sitka, בעיצוב עירית תמיר,  צילום: אלעד גונן

לדברי יוסי עזר מבית העיצוב פנטהאוז רהיטים, "הסלון בגינה ממציא עצמו כל פעם מחדש. מעצבים כמו יוצאים מחוץ לקופסה כשהם מעצבים קולקציות חוץ מתוחכמות וייחודיות עם ריהוט גינה פיסולי, אוונגרדי ושובר מוסכמות. המעצבים שבוחרים בחומרים חדשניים על טוהרת הפולימר, משחקים בצורות אמורפיות עם תעוזה צבעונית. לצד החופש הצורני והחדשנות בעיצובים, הרהיטים עשויים מחומרים שאפשר למחזר, ועמידותם לתנאי פנים וחוץ גבוהה. מותג EXPORMIM הוותיק מתמקד בשילוב בעלי מלאכה, תוך שימוש בחומרי גלם משובחים, ובהם חומרים אקולוגיים מתכלים. מעצבי המותג האיטלקי EMU, דוגמת אריק לוי, ג'אן מרי מסו, פאולה נבונה, פטרישיה אורקיולה ועוד, נותנים במה לריהוט גינה צבעוני, תוסס ועל זמני, כשהם משחקים בכיפוף ברזל ואלומיניום, במטרה להפוך את החצר ל'חדר' המרכזי בבית".

השראות לעיצוב ולתכנון גינות ניתן למצוא בספרה החדש של אורלי רובינזון -INDOOR OUTDOOR. פרוייקט של הלל אדריכלות. צלם: שי אדם

שירלי שוורץ קאופמן מטולמנ'ס אאוטדור מוסיפה, כי "מלבד עיצוב, יש לבחון את החומרים שמהם עשויים רהיטי החוץ. יש לחומרים מסוימים יתרונות מובהקים על פני האחרים: אלומיניום נחשב לנוח לשימוש, כי אינו מצריך טיפול ותחזוקה שוטפת. הוא קליל, אוורירי ועמיד בפני חלודה. עץ מלא ממשפחת העצים הקשים (איפאה, טיק וקווילה) מתאים לאקלים חם ולח, אך מדי עונה יש ללטש ולצבוע את העץ. רהיטים העשויים בהזרקות חומרים פלסטיים מתקדמים מאפשרים עמידות ושימושיות לאורך שנים, לצד מראה צבעוני וטרנדי ביחס לעץ או לאלומיניום. בנוסף, הם קלים לתחזוקה וקלי משקל. יתרונות החומר מאפשרים צורות מעניינות ושימוש בצבע".

חברות רבות מייבאות רהיטי עץ ממדינות ששורר בהן אקלים דומה לשלנו. כך למשל חברת כרמל דיירקט, המייבאת מותגים בינלאומיים באביזרי בישול וגרילי גז לחוץ, השיקה לאחרונה את ריהוט הגן של המותג הברזילאי TRAMONTINA, העשוי מעץ Jatobá (דובדבן ברזילאי), הנחשב לחזק ולעמיד במיוחד. בין הפריטים החדשים ניתן למצוא ספסל נדנדה, ספסל, מערכת ישיבה מלאה ועוד.

קולינריה בחצר

אחרי שמיקמנו נדנדה מעוצבת, פינת רביצה מפנקת, שטיח חוץ ואדניות מהממות – הצעד הבא הוא הצבת מטבח חוץ מאובזר ונוח, כדי להעביר את כל הפעילות החוצה, בלי הנדידה הידועה על הקו פנים-חוץ כשמארחים. התחום שוקק ועתיר חידושים, ונראה שכמעט כל חברה ומותג שלחו יד לתחום.

מטבחי חוץ מקצועיים, ניגא שף פור הום. צילום: יח"צ

כך למשל, חברת באלקו גריל גז ואביזרים (Balko.co.il) מציעה מטבחי חוץ מודולאריים, המורכבים מיחידות נפרדות של גריל כיור או מקרר, שיכולות גם להתחבר אחת לשנייה. המטבח נייד על גלגלים, קל להרכבה עצמית והמחיר זול בהשוואה למטבח חוץ בהזמנה אישית (מדובר במוצר As is).

מעשנה לחוץ big green egg להשיג בשבעה גדלים, כרמל דיירקט.  צילום: רועי שר

מטבחי חוץ מודולאריים של המותג Coleman Premium הגיעו לאחרונה לישראל, ומדובר במטבחי חוץ מעוצבים הכוללים כיריים, משטח צלייה ענק, ארונות, טריקה שקטה, תאורה ייעודית, מקרר על גלגלים ועוד. הם נועדו להשלים את גרילי הגז העוצמתיים של קולמן.

לאיקאה יש יחידות חוץ מעץ על גלגלים בשילוב משטחי נירוסטה. היתרון הוא המחיר הנגיש.

לחברת דומיסיל יש שורה של מטבחי חוץ מותאמים אישית, בדגש על חומרים עמידים, בהם סוגי מתכות, נירוסטה, טיק בורמזי, דקטון, לפיטק ועוד, כשהעיצוב והגימור נתונים לתכנון ולפרשנות אישית, בהתאם לקו העיצובי של הגינה.

לדברי לירן פורמן, מנהל השיווק בדומיסיל, מדובר בלא פחות מסמל סטטוס חדש. "בשנים האחרונות הפכו חללי החוץ למוקד בילוי מרכזי עבור הישראלים, ובכללם מטבחי החוץ שהפכו לסממן של יוקרה ולייפסטייל. אפשר לייחס את עלייתם לתרבות הקולינרית שהולכת ומשתרשת כאן בישראל ואכן, הם זוכים לתכנון מוקפד ומככבים באירועים משפחתיים או חברתיים", הוא אומר. 

קולקציית ריפודי החוץ של מיסוני לקיץ 2018 . טישטוש הגבולות בין הפנים והחוץ.

עוד סמל סטטוס הוא טאבון חוץ ביתי. מותג היוקרה האיטלקי ALFA Professional, המיובא על ידי חברת ניגא שף For Home, נחשב לאחד המובילים בייצור טאבונים מקצועיים, שמככבים במסעדות מובילות בעולם. הטאבונים מעוצבים, עשויים נירוסטת Forinox (פטנט רשום) ומצוידים בשכבה כפולה של משטח אבן, להשגת תוצאות מדויקות ומקצועיות (450 מעלות בתוך כחצי שעה).

Modulnova Outdoor הם מטבחים המיועדים לכל מזג אוויר והעשויים מפלדה צבועה בצביעת אפוקסי וממשטחי אבן Pietra Piasentina. המערכת היא כל מה שנחוץ בחוץ – ברביקיו, תנור עצים, מתקן לטיגון עמוק, כיריים לבישול רגיל, מקומות אחסון, מקרר, כיור, מתקן לקרח ועוד.

שלל עציצים, להשיג ב-contrast, צילום: קונטרסט

עוד מוצר חדש לשיפור הכנת האוכל הוא מעשנה בשם Big green egg בגדלים שונים, שבתוכה מעשנים בשר, דגים וירקות ואופים לחמים ופיצות. "זו לא עוד מערכת צלייה רגילה, והיא גם ממש לא נראית ככה", אומר יובל סלע טוניס מבעלי כרמל דיירקט. "אפשר להשיגה בשבעה גדלים שונים והיא מצוידת בטכנולוגיה ייחודית, שתורמת לשימור טעמי המזון הטבעיים ועסיסיותם לאחר הצלייה. על טמפרטורות הצלייה אפשר לשלוט בקלות".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה