החלטה פורמלית בחינוך הבלתי פורמלי בגבים

$(function(){setImageBanner('ee17f1f3-1cd7-4172-b65e-698ddfe504f2','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

אחרי שנדחתה עתירת הורים שאינם חברי קיבוץ לכלול את בתם במערכת החינוך שאחרי שעות הלימודים, הוגשה עתירה לבית המשפט העליון

מדוע לא נעתר בית המשפט העליון לבקשתם של ההורים לקבל צו זמני שיחייב את קיבוץ גבים לשלב את ילדתם הקטינה במסגרת החינוך הבלתי פורמלי של הקיבוץ?

עניין של חוסר מקום? צילום המחשה: שאטרסטוק

תחילת הסיפור בהחלטת ועדת החינוך בגבים, שלפיה הילדה - העולה לכיתה א' בבית הספר האזורי הסמוך לקיבוץ - לא תוכל להצטרף למערכת החינוך הבלתי פורמלי של הקיבוץ ("מה מעמדו של החינוך הבלתי פורמלי", ידיעות הקיבוץ 10.8).

ההורים, שאינם מהקיבוץ, ביקשו מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לבטל החלטה זו, ותיארו כי הילדה התחנכה במסגרת החינוך בקיבוץ מאז היותה בת שלושה חודשים ועד סוף שנת הלימודים האחרונה.

הם טענו להבטחה מפורשת ולהסכמה מצד הקיבוץ, שלפיהן היא תוכל להשתלב בחינוך הבלתי פורמלי של הקיבוץ לאורך כל תקופת לימודיה.

הקיבוץ הסביר כי הטעם להחלטתו נעוץ בחוסר מקום, לנוכח הגידול שחל באוכלוסיית הקיבוץ ובבתי הילדים. טעם נוסף הוא דרישות מערכת הביטחון בעניין פינוי למרחבים המוגנים (שמספרם מוגבל) בקיבוץ הנמצא בעוטף עזה.

בית המשפט המחוזי (שאליו עתרו ההורים כבית משפט לעניינים מנהליים) דחה את בקשתם מחוסר סמכות עניינית. הוא הסביר כי אין זו החלטה של רשות בענייני חינוך, הניתנת לתקיפה מנהלית. "גם אם קיים היבט חינוכי בפעילות החינוך הבלתי פורמלי", אמר שם השופט גד גדעון, "עדיין מדובר בפעילות פנאי, שאינה מתבצעת במסגרת בית־ספרית".

בית המשפט הוסיף שההורים לא הוכיחו כי קיימת להם זכות קנויה לשילובה של הקטינה במערכת החינוך הבלתי פורמלי בקיבוץ.

ההורים מיהרו לערער לבית המשפט העליון, ובאמצעות עו"ד אמיר קמינצקי טענו שהחלטת ועדת החינוך לוקה בחוסר סבירות מהותי, מאחר שהיא מנתקת את הקטינה מקבוצת הילדים שעימה גדלה והתחנכה.

הקיבוץ, באמצעות עורכי הדין גיל דגן ורפאל בן־חיים (שלמה כהן ושות'), אמר ששילובה של הילדה במערכת החינוך בקיבוץ נעשה בהתאם לחוזים קצובים, שהאחרון בהם הסתיים באוגוסט השנה.

"הצו הזמני שמבקשים ההורים", אמר הקיבוץ, "לא נועד למנוע את שינוי המצב הקיים עד להכרעה בערעור, אלא לכפות על הקיבוץ הסכמה חוזית לשנת הלימודים הבאה".

הקיבוץ הבהיר שהחלטה דומה לא התקבלה באשר לילדי חוץ בגיל חטיבת הביניים או התיכון, מפני שבקבוצה זו צפוי שיעור גידול מתון יותר לעומת גיל בית הספר היסודי. לכן הותר לאחיה של הקטינה (הלומד בחטיבת הביניים בביה"ס האזורי), להמשיך ולהשתתף בחינוך הבלתי פורמלי בקיבוץ.

השופטת דפנה ברק־ארז דחתה את בקשת ההורים. "אני מקבלת את עמדת הקיבוץ שאין מדובר בסעד המקפיא את המצב הקיים", אמרה, "שכן הקטינה ממילא עוברת ממערכת החינוך לגיל הרך בקיבוץ לבית הספר, שאינו שייך לקיבוץ, וכן בהתחשב בסיום היחסים החוזיים לכאורה בין הצדדים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה