גליה ברזילי מנחל עוז שומרת על בריאות החיות באמצעות דיקור והידרותרפיה

$(function(){setImageBanner('8e7b6b3d-c793-4e92-bf40-aeda93e519a6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

על רפואה משלימה כולם שמעו, אבל לא רבים יודעים שבאותן שיטות שמטפלים באנשים אפשר לטפל גם בבעלי חיים. זה מה שעושה לפרנסתה ברזילי, שגילתה את התחום רק בעשור האחרון

במשך שנים עסקה גליה ברזילי (43), בת איילת השחר וכיום מנחל עוז, ברפואה משלימה. היא למדה את התחום הקרוב כל כך ללבה וטיפלה באנשים בקליניקה פרטית. אבל רק לפני עשר שנים היא גילתה שמה שבאמת נוגע בה הוא דווקא קצת אחר.

"תמיד היתה לי אהבה לבעלי חיים". ברזילי, צילום: פרטי

"לפני כ־17 שנה התחלתי את דרכי בעולם הרפואה המשלימה", היא מספרת. "סיימתי התמחות כמטפלת ברפלקסולוגיה ושיאצו במכללת רידמן. בתקופה ההיא שמרתי על חתול של חברים שנסעו לחו"ל. הם לא עדכנו אותי שהחתול סובל מאסטמה, וכאשר הוא הגיע אליי, הסימפטומים החריפו בגלל המעבר.

"המבט חסר האונים שהוא הפנה אליי בכל התקף עורר בי את הרצון לעזור, אך לא ידעתי איך. התסכול שחוויתי בתור מטפלת שלא יכולה לתת מענה לפציינט שמולי היה אחד הטריגרים לבחירתי לטפל בבעלי חיים. מובן שיצרתי קשר עם הבעלים ועם הווטרינר המטפל, והתחלנו בטיפול סטרואידי".

כמה שנים אחרי הרגע המכונן הזה היא נחשפה לעובדה שיש רפואה משלימה גם לבעלי חיים. היא לא בזבזה זמן, וחקרה איפה אפשר ללמוד ולהתמחות בתחום. תחום הרפואה המשלימה לבעלי חיים בארץ היה עדיין בחיתוליו בעת ההיא, ולא היו הרבה מטפלים.

"הרגשתי שזו הזדמנות מבחינתי להיות מהראשונים שפורצים דרך בישראל", היא מסבירה. בשנת 2008 היא סיימה את לימודיה והוסמכה להיות מטפלת ברפואה משלימה לבעלי חיים במכללה האקדמית וינגייט. בשנה שעברה היא עברה התמחות נוספת כמטפלת מוסמכת בהידרותרפיה לכלבים בקריה האקדמית אונו.

בכל התקופה הזאת היא המשיכה לעבוד כמנהלת במרפאות וטרינריות שונות וכאסיסטנטית לווטרינרים, וצברה ניסיון וידע קליני. כעת היא מרגישה שהיא בשלה לפתוח מרפאה משלה, כדי לתת מענה ישיר למחלות ולכאבים של חיות בית, שניתנות לטיפול משלים באמצעות השיטות שבהן היא מתמחה.

"הגעתי לדרום בעקבות אהבה, והתאהבתי באזור", היא מספרת. "עברתי להתגורר בנחל עוז, ופרט לנוף היפהפה גיליתי סביבה חמה ואוהבת מאוד, אנשים מחבקים ותומכים וקיבוץ שמקבל אותך בידיים פרושות.

"בימים אלו אני פועלת למציאת מקום שבו אוכל להגשים את ייעודי כמטפלת בבעלי חיים ולתת להם את הטיפול הטוב ביותר: מניעה, החלמה, ריפוי ושיקום, תוך כדי ניצול מגוון שיטות הטיפול מהרפואה הסינית ומהרפואה השיקומית".

חתול סוכרתי

רפואה משלימה לבעלי חיים מתבססת בעיקרה על פילוסופיית הרפואה הסינית, ושיטת הטיפול העיקרית היא דיקור סיני. על פי הרפואה הווטרינרית הסינית, ישנן 365 נקודות דיקור על פני הגוף שדרכן ניתן להשפיע על חוסר איזון או על תפקוד לקוי באחת או ביותר ממערכות הגוף.

ניתן להשתמש בדיקור למניעה ולשימור איזון אצל חיה בריאה, וכמובן לטפל במגוון רחב של מחלות, כגון דלקת במפרקים, פריצת דיסק, מחלות עמוד שדרה, אלרגיות, חולשה של איבר או מערכת וגריאטריה. הטיפול מיועד לכלל בעלי החיים, קטנים כגדולים - חיות מחמד, חיות אקזוטיות וחיות משק.

כיצד זה עובד?

"בעזרת הדיקור אנו מגרים את קצות העצבים, ובכך משפיעים על פעילות מערכת העצבים להפרשת הורמונים ואנדורפינים התורמים להפחתת הכאב והדלקת. נוסף על כך, הדיקור גורם כיווץ והרחבה של כלי הדם, מגביר את זרימת הדם באזור, ומעורר תגובה של המערכת החיסונית לריפוי ולהחלמה.

"ישנם מצבים שבהם ניתן למנוע את הצורך בניתוח, ובכך חוסכים עלויות ומורידים את הסיכון הכרוך בהרדמה, בעיקר אצל חיות מבוגרות או חולות העלולות לא לעמוד בהרדמה. השילוב של רפואה סינית והידרותרפיה טוב למצבים אורתופדיים ונוירולוגיים, בייחוד במצבי כאב ודלקת, עוזר בשיקום ובהחלמה, ומחזק את התפקוד הכללי של הגוף".

אילו עוד שיטות ישנן?

"פרט לדיקור אני מתמחה גם בהידרותרפיה (טיפול פיזיותרפי במים מחוממים, תוך שימוש בתכונות הפיזיקליות של המים, לשיפור סיבולת לב־ריאה, להאטת בתהליכי ניוון כרונים, ולשיקום שרירים, מפרקים, רצועות וגידים), באלקטרו־אקופונקטורה (גירוי חשמלי לנקודות דיקור; מיועד למקרים עם פגיעה עצבית).

"בטיפולי לייזר רך (לטיפול בדלקת, בכאב ובפציעות בעור), בטיפולי פרחי באך (לטיפול במצבים רגשיים קיצוניים כגון חרדת נטישה, תוקפנות או פוביות שונות), ובטיפול עם עלוקות רפואיות (כלי טיפולי להפרעות הקשורות בדם).

"חשוב לי להדגיש: רפואה משלימה לבעלי חיים אינה משמשת תחליף לרפואה הקונבנציונלית אלא משלימה את הטיפול הווטרינרי ומאיצה ריפוי והחלמה של הגוף. בכך עולים אחוזי ההצלחה לטיפול".

תני דוגמאות לכך.

"באחד המקרים הגיע למרפאה שעבדתי בה חתול סוכרתי בן 13. הווטרינר פנה אליי לאחר שחלה החמרה בגפיו האחוריות של החתול, בעקבות פגיעה במערכת העצבים, האופיינית לסוכרת כרונית. מיום ליום החמיר המצב.

"הוא החל לגרור את רגליו האחוריות, ירד מאוד במשקל ונכנס לדיכאון. נוסף על כך המצב הסוכרתי לא היה מאוזן. התחלנו טיפולים בדיקור סיני, ואחרי כן צירפתי טיפולים באלקטרו־אקופונקטורה. הטיפול כלל תמיכה בלבלב ובטחול, טיפול בסימפטומים, וגירוי עצבי לגפיו האחוריות.

"בתום הטיפול הרביעי סיפרה הבעלים שהחתול חזר להתנהג כפי שהיה לפני שחלה בסוכרת. הוא היה במצב רוח טוב, בא להתלטף, ניגש בעצמו לקערת האוכל, וההליכה שלו נעשתה טובה מעט יותר. אחרי עוד טיפול בנקודות דיקור הנמצאות סמוך לעמוד השדרה, הוא חזר ללכת כמעט באופן נורמלי.

"במקרה אחר, הגיעה אליי פנדה, כלבה מעורבת בת שש, בעקבות אלרגיה חריפה שהחלה שנתיים קודם לכן, והתבטאה בנפיחות ובאדמומיות סביב העיניים, באדמומיות ובשלפוחיות על העור ובגירודים אינטנסיביים. במשך כל הזמן הזה היא טופלה בסטרואידים, אך מייד בתום הטיפול התרופתי היו הסימפטומים חוזרים.

"נתתי לה סדרה של שבעה טיפולים בדיקור סיני לחיזוק ולאיזון המערכת החיסונית ולהרגעת הסימפטומים, וכמו כן טיפול בפרחי באך לטיפול בפן הרגשי. מהטיפול הראשון כבר נראה שיפור: הנפיחות והאדמומיות בעיניים פחתה, הפצעים החלו להגליד, ופנדה נעשתה אובססיבית פחות בגירודים.

"לאחר שבעה טיפולים בדיקור, וללא טיפול תרופתי, נראה העור בריא, והיא פסקה לחלוטין מלהתגרד. הטיפול החזיק מעמד למשך יותר משנה ללא התפרצות אלרגיה".

לפני כחצי שנה יצאה גליה לדרך חדשה ועצמאית, וקראה לעסק שלה "Alpha chi", במטרה לפתוח בקרוב מרכז טיפולי שייתן מענה לחיות של תושבי הדרום. לפי החזון שלה יכלול המרכז חדר טיפולים, בריכה טיפולית, הליכון מים ופנסיון שיקומי, שיאפשר לבעלי החיים לזכות בטיפול מסור, ולבעלים - להמשיך בחיים בזמן שיקירם אינו בקו הבריאות.

בד בבד היא פועלת להגברת המודעות לפוטנציאל הגלום בשילוב טיפולי הרפואה המשלימה והשיקומית עם הווטרינריה הקונבנציונאלית. "תמיד היתה לי אהבה לבעלי חיים, וכל חיי טיפלתי בהם בצורה זו או אחרת. פעם היינו מצילים חתולים שהורעלו בקיבוץ, ובשעות הפנאי הייתי מתנדבת לעזור בחוות הסוסים. והינה, כיום אני מטפלת בהם מתוך ניסיון".

מי בעיקר פונה אלייך?

"הקהל העיקרי שלי הם כמובן בעלי כלבים וחתולים הנזקקים לטיפול במצבים שונים, כגון פריצת דיסק, דלקת במפרקים, אלרגיה כרונית, מחלות הקשורות לגיל, חרדות ובעיות התנהגות".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה