מצב החולים הסיעודיים בארץ

$(function(){setImageBanner('81ced249-3361-43d7-b52b-bf82f7514fa8','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26591,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

החולים הסיעודיים בארץ מטופלים על ידי מוסדות רלוונטיים, עובדים זרים או עובדי סיעוד מקומיים. הבחירה בין אפשרויות הטיפול היא פונקציה של יכולת כספית ומענה לקריטריונים שנקבעים בחוק בכל הנוגע לקבלת גמלת סיעוד או סבסוד אחר

מצב החולים הסיעודיים

אדם במצב סיעודי לא יכול לבצע בכוחות עצמו חלק מהותי מפעולות יום יומיות כגון לקום, לשכב, להתלבש, להתפשט, להתקלח, לאכול, לשתות, לשלוט על הסוגרים ולהתנייד. רוב החולים הסיעודיים בישראל הם בגיל הזקנה ואחרי גיל 75, מה גם שלפי התחזיות צפוי חלקם באוכלוסייה להגיע ל-14.6%. המשמעות היא שכבר היום יש ביקוש גבוה לבוגרי לימודי סיעוד ושצריך לבדוק את המצב הנוכחי על מנת להתאים את התשתיות לדרישות בעתיד

בישראל היה נהוג עד לפני מספר שנים להעסיק עובדים זרים בהסדר כבילה. בשנת 2006 חויבה המדינה על ידי בית המשפט לבטל הסדר העסקה זה בענף הסיעוד, והתקבלה החלטה להכין מודל אחר להעסקת עובדים זרים. לפי ההחלטה, העסקת עובד זר בתחום הסיעוד תיעשה באמצעות לשכות פרטיות שיש להן רישיון לכך. בנוסף, הוחלט שהמטופל יהיה המעסיק בפועל ושחברות כוח האדם יהיו גורם מתווך ולא מעסיק – לכן ההשלכות של יחסי עובד-מעביד יהיו בין המטופל לעובד בלבד.

מי מטפל בחולים הסיעודיים?

הרפורמה בכל הנוגע להעסקת עובדים זרים חושפת רק טפח ממה שעבר על תחום הסיעוד בישראל בשנים האחרונות. תהליכים דומים התרחשו במדינות מערביות נוספות ברחבי העולם, והם מעידים על ניסיון של הממשלות להתמודד עם העלייה בתוחלת החיים. אמנם לא כל הניסיונות נשאו פרי ויש עוד הרבה עבודה, אך מצב החולים הסיעודיים בארץ טוב כיום מאשר בעבר.

הכשרה של מטפלים בסיעוד נקבעת לפי התחום שבו הם עוסקים. על רקע מעבר מטיפול ביתי בקשישים ואנשים עם צרכים סיעודיים אל מסגרת מוסדית מוסמכת בקהילה, ניתן גם לראות יותר מטפלים מקצועיים שעוברים הכשרה מקיפה. כמו כן, המדינה מגדילה באופן הדרגתי את תקציבי הסיעוד וכך מאפשרת לחולים לקבל שירותי רווחה פרטיים.

מה קובע חוק ביטוח סיעוד?

החוקרים העיקריים שמשפיעים על מצב החולים הסיעודיים בארץ הם חוק ביטוח סיעוד וחוק ביטוח בריאות ממלכתי. אוכלוסיית הקשישים המוגדרים כסיעודיים בחוקים אלו מחולקת לשתי קבוצות, שהן מטופלים במוסד ומטופלים בבית, בעוד בעלי צורך סיעודי גבוה רשאים לעבור למוסד סיעודי ולקבל סבסוד חלקי או מלא.

לבסוף, על אף חוק ביטוח סיעוד, רוב הצרכים הסיעודיים ממומנים באמצעים פרטיים. היתרון הוא שלמטופל ובני משפחתו יש אפשרויות גמישות יותר בנוגע לבחירת המטפל, עובד זר או חברת סיעוד מקומית, אך החיסרון הוא הוצאות כספיות גבוהות. הפתרון בהקשר הזה הוא קבלת גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. הגמלה מכסה את ההוצאות הרבות הנלוות לטיפול בחולים סיעודיים והיא יכולה לעזור להם לשמור על רמת חיים נאותה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה