אדריכל בכיר מהדרום מזהיר: ''חיי רבים מהדרום יעמדו בסכנה במקרה של רעידת אדמה''

$(function(){setImageBanner('6e0050fb-2fb3-4cc6-beab-9530d8866d98','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26613,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

לדעת מומחים, רעידת אדמה הרסנית עשויה להתרחש באזורנו בעתיד הקרוב. אדריכל יעקב פישר מ-"פישר-אלחנני אדריכלים" הפועלים מעומר, מתריע: ישראל צריכה תכנית מיגון רחבה ומיידית לאזור הדרום

שכונה ג' מחכה להתחדשות עירונית. צילום: שרון טלגל רעידות האדמה הנוכחי מעלה לסדר היום את התשתיות הבעייתיות של מבנים רבים בדרום הארץ. ההשקעה בדרום הארץ השנים האחרונות לא היתה מספקת וכתוצאה מכך תושבים רבים בערי הדרום חיים בבתים ללא ממ"ד וללא יסודות תומכים.

ב-2008 הוקצה תקציב של 3.5 מיליארד ש"ח לתקופה של 25 שנים לחיזוק בתי חולים, בתי ספר ומתנ"סים כנגד רעידת אדמה בישראל – כלומר הקצבה של 140 מיליון ש"ח מדי שנה. התכנית יצאה לפועל ב-2010 אבל הופסקה אחרי כ־3 שנים, עקב מחלוקת בין משרד האוצר ומשרדי החינוך והתחבורה על המקורות לתקציב.

בעבר פעלה המדינה מול הרשויות המקומיות והתכנית כללה, בין היתר, הלוואות ומענקים לסיוע במימון ממ"דים לדירות ללא פתרון מיגון דירתי או קומתי באשקלון. אבל זה לא מספיק. לפי בדיקה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מיוני 2020 לכמחצית מיחידות הדיור באשקלון, 25 אלף, אין ממ"דים. מרבית הדירות האלה נמצאות בשכונות הוותיקות של העיר, המאופיינות במבני שיכונים ישנים, שזועקים להתחדשות.

תכנית תמ"א 38 שהייתה אמורה לתת מענה לנושא המיגון בישראל, נכשלה במיוחד בפריפריה. גם התחדשות עירונית לא מתקדמת בערי הדרום כי הנושא לא כלכלי. כך שתושבי הדרום מופקרים ללא פיתרון עם מבנים ישנים שאינם עומדים בתקן רעידות אדמה. כאדריכל-שותף במשרד המוביל את ההתחדשות העירונית בערי הדרום, אני רואה את הבניינים הישנים בבאר שבע, שדרות, דימונה, ירוחם, אשקלון, אופקים, אילת וערד ויודע שחיי רבים יעמדו בסכנה במקרה של רעידת אדמה חזקה בישראל.

קרדיט: טליה קרודו

נזכיר כי רעידת האדמה החזקה ביותר שנמדדה בישראל, התרחשה ב-1995 בעוצמה של 7.2, במפרץ אילת. רעידת אדמה חזקה בישראל היא רק עניין של זמן. אנחנו נמצאים על אותו השבר הסורי-אפריקאי המטלטל את טורקיה.

ביום שזה יקרה חלילה, ההרס בישובי הפריפריה – דימונה, ירוחם, אופקים, באר שבע יהיה עצום ויפגע ישירות באוכלוסיה הכי חלשה. כדי לפתור את הבעיה דרוש שינוי אסטרטגי תפיסתי.  מחוז הדרום הוא הגדול ביותר מבחינת שבעת המחוזות של מדינת ישראל ונמצא במגמת הגירה חיובית אליו בשנתיים האחרונות.

אוכלוסיית מחוז הדרום מונה כ-1,330,600 נפש לפי מרשם האוכלוסין מ-2019. לפי נתוני מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, שוק הנדל"ן בדרום, התאושש מהר יותר בזמן מגפת הקורונה בהשוואה למחוזות אחרים בארץ. כן, המחוז הדרומי הוא מבטיח ופורה עבור הכלכלה הישראלית וחבל שצריך לדבר על כלכלה כדי להזכיר שמי שמניעים את הכלכלה הם אנשים ועל החיים שלהם צריך לשמור.

המנכ"ל הנכנס של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ד"ר אלעזר בן הרא"ש עתיד לקבל תקציב משרדי שיזנק לכ- 2 מיליארד ש"ח. ברור שמספר יעדים קריטיים עומדים לפניו – חיזוק התשתיות בדרום חייב להיות אחד מהם. השקעה מתאימה בנגב תשפר את נושא המשילות, תשפר את הצמיחה ועל הדרך תפתור גם את חיזוק המבנים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה