להיסחף בזרם או להשפיע עליו?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('6a649f66-cd57-4c39-a6bc-a0b6252c805b','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26613,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('6a649f66-cd57-4c39-a6bc-a0b6252c805b','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26613,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

בתגובה לפוסט הקודם בו קראתי למתן עדיפות לערכים על פני אג׳נדה פוליטית, נשאלתי כיצד ניתן להשפיע אל המציאות אל מול הזרם הכאוטי של אובדן ערכים שאנו רואים סביבנו.

בפוסט זה אענה על השאלה ואביא ארבעה מפתחות שבאמצעותם ניתן לנו להשפיע על המציאות הקולקטיבית, לעצב אותה ולשנותה.

על מנת ליצור שינוי אין צורך לעצור את הזרם הכאוטי, אשר נובע מנפילה תודעתית, הישרדות, ניוון וערעור של ערכים, אלא כל שנדרש הוא להסיט את הזרם ולהובילו אל עבר אזורים הטומנים בחובם חשיפה לאלטרנטיבות חדשות.

אלו אזורים שבהם יחשף הציבור לידע המעודד התפקחות, ומצויים בהם מנהיגים ודמויות מפתח המהווים מודל והשראה ומתפקדים כהדרכות חיות וכהוכחת היתכנות לקיומה של מציאות אחרת, המבוססת על ערכים, מאור פנים, הפריה הדדית, ביטחון קיומי וחדשנות.

כיצד ניתן לעשות זאת? 

פעמים רבות תיארתי כי השינוי יבוא מקרב ההמונים. משמע, דרושים מעטים שהינם נחושים, דומיננטיים, פרואקטיביים, חדשניים ומלאי תקווה וחזון, הפועלים כ-״הדרכות חיות״, על מנת להשפיע על רבים.

בקרבנו מצויים רבים, שונים ומגוונים, המייצגים את האלטרנטיבה. אלו אנשים המחוברים לחזון וערכים ומהווים את אותם אלה שנועדו להשפיע, ולהטות את הזרם.

השינוי לא יקרה במוקד אחד היוצר מומנטום רגעי, אלא בריבוי של מוקדים היוצרים יחדיו חציית מסה קריטית.

כאשר אנשים המייצגים את השינוי יסכימו להאיר במלוא אורם, לבטא עצמם בתבונה וללא חשש, לחשוף עצמם ולהציע את האלטרנטיבה אותה הם חיים ובה הם מאמינים – הדבר יצור בו זמנית מעגלי השפעה ההולכים ומתרחבים, אשר בסופו של דבר, כאשר תחצה מסה קריטית, יולידו נחשול חיובי המטה את הזרם אל עבר כיוון חדש והרמוני.

ארבעה מפתחות להשפעה על המציאות הקולקטיבית:

1. פרואקטיביות - המפתח הראשון הינו פרואקטיביות, ומעבר מתיאוריה ליישום ומימוש – משמע אותם אלה המייצגים את החזון, הערכים, הטוהר, והאלטרנטיבות החדשניות, נדרשים להשמיע את קולם ולהסכים ליצור פעולות אקטיביות, מעשיות כדי שקול זה ישמע ויגע בסביבתם.

לשם כך נדרשים אומץ, חריצות, אמונה ותקווה וגם אחריות אישית הנובעת מן ההכרה הבהירה כי כל אחד ואחת משפיעים וביחד בכוחנו לשנות את הנתיב הקולקטיבי.

2. שיתופי פעולה - המפתח השני הינו שיתוף פעולה בין כל אותם אנשים המייצגים את האלטרנטיבה, תוך התמקדות במכנה המשותף ובכל מה שמחבר ומאחד, תוך הכרה בכך שלאמת פנים רבות. מתוך כך נולדת גמישות המאפשרת הפריה הדדית ואיחוד שורות אל מול אמת משותפת שהינה: יצירת הנחשול החיובי והגברתו עד לשינוי כיוונו של הזרם וחציית מסה קריטית בתודעה הקולקטיבית.

3. יצירת אלטרנטיבות זמינות - המפתח השלישי הינו היכולת להנכיח את האלטרנטיבה ברשתות השונות, הן בקהילות פיסיות והן ברשתות חברתיות וערוצי מדיה.

בתקופה שבה ההשפעה המג׳ורית על עיצוב התודעה הינה באמצעות המדיה הדיגיטלית והמדיה המשודרת, נדרשת הכרות עם הכלים השונים המשפיעים על התודעה הציבורית ויכולת לעשות בהם שימוש לחיוב, לשם תמיכת הציבור, עירור שלו, סיוע לו להתפקח ולעבור מפרספקטיבה צרה ומקוטבת אל חשיבה חדשה, המשפיעה על תפישת העולם האישית.

לשם כך נדרשת הכרות מעמיקה עם האמצעים השונים להשפעה על דעת קהל ובראשם הרשתות החברתיות השונות וערוצי המדיה הדיגיטלית, אשר מאפשרים חשיפה של רעיוניות ועשיה באופן רחב עד מאוד, ויצירת מעין ״תחנות עיגון״ של תודעה חדשה ונקיה מסילוף והסטה, בתוך המרחב הפיסי, הרשתות החברתיות השונות וערוצי המדיה.

4. זיהוי הפגמים והתמקדות במה שרוצים להעצים - המפתח הרביעי – הוא היעדר הזדהות עם המציאות המעוותת והשלילית והתמקדות במה שאנו מבקשים להעצים במקום במה שאנו מבקשים למגר. אין הדבר אומר כי יש להתעלם מן המציאות המעוותת הסובבת אותנו, אלא כי נדרש להתבונן עליה במבט נקי, מעורה בכל הפרטים, אך לצד זאת מזהה אך אינו מזוהה.

היכולת להתבונן על המציאות ועל הכוחות השונים הפועלים בתוכה, באופן מאוזן, כאשר הנפש אכפתית אך אינה מטולטלת או נוטה לרגשות קיצוניים, מאפשרת ליצור אנליזה בהירה של הכוחות הפוגעים, משבשים ומשפיעים על הציבור , בחינת ״דע את העומד מולך״, ובכך יכולת להעצים את המגמות החיוביות, למקד את תשומת הלב בהן, ולפעול באופן תבוני שיש בו טיוב מתמיד של האלטרנטיבות השונות.

חשוב שהעצמת המגמות הרצויות תעשה הן ברמה התודעתית והן ברמה המעשית על ידי העברת המשקל אל המגמות הרצויות בחיי היומיום, ברמה הפרקטית המשפיעה על הצריכה, על אורח החיים ועל ההתנהלות האישית ויוצרת קהילות ומגמות שלא ניתן להתעלם מהן והן הופכות לכוח משפיע רב עוצמה.

אם אסכום את הדברים:

היו פרואקטיביים, צרו שיתופי פעולה על בסיס אמת משותפת, היו נוכחים במציאות הפיסית, בערוצי המדיה וברשתות החברתיות כ״תחנות עיגון״ של האלטרנטיבות, צרו אנליזה בהירה של המציאות, היו ערים לכוחות הפועלים בתוכה מתוך נפש מאוזנת ובלתי מזוהה ומקדו את תשומת הלב במגמות החיוביות שאתם מבקשים להנכיח, הן ברמת התודעה והן ברמת המעש.

זכרו כי כל אחד ואחת מכם יוצר אדוות, וכי האדוות הללו יוצרות בהדרגה על פני ציר הזמן נחשול המשפיע על הזרם של התודעה הקולקטיבית ומנווט אותו אל עבר חוף מבטחים.

מה שניצור הוא שיהיה - ואנחנו רבי עוצמה והשפעה!

שלכם באהבה ורצון 

לתגובות בדף הפייסבוק לחצו כאן 

.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה