הלך לעולמו יואב קידר תושב קיבוץ נגבה וממקימי "גבעת תום ותומר"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2aa773fe-b8f5-4858-bc68-a4b3040b2c6b','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26435,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2aa773fe-b8f5-4858-bc68-a4b3040b2c6b','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26435,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

עצב נפל על קיבוץ נגבה, עם הייוודע הבשורה על לכתו בטרם עת של יואב קידר תושב הקיבוץ. יואב מוכר כמייסד גבעת תום ותומר, הוא אביו של תומר ז"ל שנהרג באסון המסוקים בשנת 97' . יואב וחגית אשתו הקימו לאחר האסון את גבעת תום ותומר גן בוטני לזכר הנופלים ובמשך שנים טפחו אותו, והפכו אותו למקום ערכים וצמחייה ארץ ישראלית. יואב הותיר אחריו אשה ושלשה ילדים. חבריו ומכריו סופדים ומספרים על האיש המיוחד שהיה. הלוויתו תתקיים ביום ראשון בבית העלמין נגבה

יואב קידר ז"ל

הרמוני גידי כתב "מצפן. מצפון. התמודדות. נחישות. אהבה שאיננה תלויה בדבר. כמה דברים למדתי ממך יואב. מבלי שתדע" .

יעל יפה לוי "נגבה, הקמת גבעת תום ותומר, מקום נפלא, ערבי זמר מהנים, איפה ישנם עוד אנשים כמוך יואב קידר, יהי זכרך ברוך".

שחר קידר בתו ספדה לאביה : "קראת לי קואלה וכשגופי הפעוט מיטלטל היה מבכי היית מערסל אותי מצמיד את אוזני אל חזך החם ושר לי ״דוגית נוסעת״ אבא אהוב שלי תודה על שנים של אהבה ותמיכה, הבנה שבמבט עיניים, שעות מהנות של שיחות תנ״ך, של שירה בציבור, טיולים בלתי נשכחים, אהבת הארץ והמשפחה וחשיבה אחרת, ייחודית רק לך… וגבעת תום ותומר גבעת תום ותומר שהקמת יחד עם אמא, והפכה לגן לאומי, בו מבקרים אלפי משפחות, תלמידים וחיילים בשנה. לא מאמינה שנפרדת ממך יהי זכרך ברוך". 

שירן רוקבן כתבה "אתם מכירים את זה כשמבט? ולא צריך מילים? ובשניה נקייה אתה מרגיש אנושיות חכמה מרגיעה? זה יואב אז בואו נתחיל מהתחלה את יואב וחגית הכרתי כשבאתי לעשות עליהם כתבה שם בנגבה. הגעתי בגלל תומר בנם שנהרג באסון המסוקים ומאז לא עזבתי .

והם…ארץ ישראלים עם טבע פראי בדיוק כמו הגבעה שהקימו עבור 73 הרוגי האסון ובעיקר עבור אלו החיים אחרי. ובין אותה גבעה מרהיבה וריחנית מרותם לבית חם עטוף ניחוחות מאפים, שם במשפחת צ’יזיק קידר אתה מיד נוטע שורש. הבוקר מוקדם השבתי בחיוך ולב להודעה של חגית שעודדה כי יואב מרגיש כבר יותר טוב, לא עברו דקות וצפצוף הודעה נוספת, שהפעם בישרה- יואב כבר לא איתנו. וזהו ומאז פשוט כואב לי הלב ואוף איזה יום שכזה, ואחחח איזה אדם".

גונן קייזר "בשם כל החברים בגונן הדרכת טיולים המומים וכואבים על לכתו של יואב קידר אבא של תומר שנהרג באסון המסוקים חבר קרוב שלי אישית שהקים את גבעת תום ותומר חבר יקר עצוב לנו מאוד חגית יקרה ליבי ליבי איתך ועם כל המשפחה ועם כל בית נגבה איזו אבדה". 

יהי זכרו ברוך

עינב אחיון כתבה "לפני מספר שנים קיבלתי את הזכות והכבוד לנהל את גבעת תום ותומר גבעה בוטנית יפיפיה שהיא אתר הנצחה ציוני לזכר תום ותומר וכל 73 הרוגי אסון המסוקים. בחרדת קודש ניגשתי ואני ניגשת עד היום לתפקיד הזה. תוך מספר חודשים קצר הבנתי שביחד עם התפקיד נכנסתי למשפחת קידר והפכתי לשמחתי חלק מהמשפחה המיוחדת והנדירה הזאת.

חגית ויואב, ההורים של תומר הם מתנה שזכיתי בה. כמות האהבה, ההכלה, הנתינה והכבוד שיש בניהם לימדו אותי כל כך הרבה שיעורים. נפלתי בקסם והתאהבתי בהם.

יואב אהוב ויקר, מחר נלווה אותך בדרכך האחרונה. תודה על השנים הקצרות מידי שזכיתי להכיר אותך. למדתי ממך כל כך הרבה. כמה עוצמות, כמה כוחות, אין מילים לתאר. חגית אהובה שלי, אין מילים לנחם, רק חיבוק גדול. אוהבת וכואבת ". 

סיפורו של יואב קידר וגבעת תום ותומר 

בשנת 71' הם הכירו, יואב פרוד עם בתו סיוון וחגית אימא לעדי הקטנה שלא זכתה להכיר את עודד אביה שנהרג בחאן יונס 7 חודשים לפני שנולדה.

לחגית ויואב נולדו עוד שלושה ילדים: שרון, שחר ותומר, ואחרי שהות קצרה בבית אלפא ואמירים חזרו הזוג הביתה לנגבה. "כבר מגיל ילדות" מספר יואב "הייתה טלפתיה בלתי מוסברת בין שחר לתומר " ואין ספק שהקשר החזק המשפחתי ניבט מכל תמונה, כל פינה ומכל מכתב וכאלו יש בהמונים.

המשפחה חיה את הארץ דרך אנשיה ושביליה, יואב מדריך טיולים וחגית בין עבודה סוציאלית ללימודים מגדלים בנגבה את ילדיהם בהומור וחכמה בחברות והכלה.

אסון המסוקים- ב4 בפברואר 97' נחרץ גורלו של תומר עם עוד 72 חיילים נוספים הנפלו אל מותם כולנו כאבנו את אותו אסון. חברים ובני משפחה נאספו לביתם של חגית ויואב וחיכו לשחר שקיבלה את הבשורה בשדה התעופה בבנגקוק, חגית הקליטה את הבאים ולכולם היה ברור שתומר היה אמור להגיע רחוק, מזכ"ל האו"ם או רוה"מ, הרי תומר חלם על מציאות אחרת- על שלום. השתתף בסמינרים בארץ ובחו"ל וטס גם לשוודיה לנאום בכנס יהודי-ערבי.

אך הסיפור של הגבעה החל קודם, במהלך שנות ה-80, הגה חבר קיבוץ נגבה, יואב קידר, יוזמה להקים באתר השומם, על הגבעה, גן בוטני לצמחי ארץ ישראל. יואב דימיין בראשו מסלול טיול שבו ישתלו רק צמחי ארץ ישראל מתוך כוונה שצמחי א"י ייטעו בערים ובישובים וילדי ישראל יכירו אותם, כי מה שיותר מוכר, הוא גם יותר אהוב.

בשנת 1997, לאחר אסון המסוקים, החליטה המשפחה להנציח במקום את תומר בנם, חברו הטוב תום כיתאין וכל 73 החיילים שנהרגו באסון. כעבור 20 שנה האתר הוכר כאתר הנצחה לאומי. במשך מספר שנים יואב עבד ימים כלילות על מנת לבנות את מסלול ההליכה במקום.

יואב וחגית רעייתו גייסו תרומות למקום ובשתי ידיים בנו שביל הנצחה עם אבנים מסותתות, פינת שמע, פינת זיכרון לתום ותומר ועוד תחנות מרשימות לאורך המסלול.

בשנת 2017 עברה הגבעה לאחריות המועצה האזורית יואב שממשיכה את הטיפול במקום ביחד עם המשפחה ובסיוע ותפעול של אמציה שניידר מקיבוץ נגבה. בשנת 2020 אחרי שנים של תכנון, נכנסה הקרן לשיקום מחצבות לפרויקט של הנגשת הגבעה והרחבת מסלול הטיול במקום.

גבעת תום ותומר

המסלול החדש סובב סביב המחצבה הסמוכה לגבעה. לאורך המסלול פזורים ספסלים לישיבה וכן שילוט הסבר גיאולוגי. בשלב השני של הפרויקט נפתח מסלול רגלי לטיול בתוך המחצבה וכן הוצבו עשרות שלטים של שמות הצמחים בגבעה וכן שלטי סיפור שכתב יואב קידר. 

הכניסה לגבעה ללא תשלום, יחד עם זאת בכניסה לגבעה מוצב שלט עם טלפון לתרומות. כספי התרומות משמשים ואחזקה ותפעול המקום ובזכות תרומות אלה הגבעה יכולה להמשיך להתקיים לזכרם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה