המאבק של מועצה האזורית באר טוביה נגד חלוקת ההכנסות לרשויות הסמוכות

$(function(){setImageBanner('cfe81325-b690-4a93-9d77-7d03e4148a3f','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

במשך שנים המועצה האזורית באר טוביה מנהלת מאבק על החלטת הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים בעקבות דרישתן של 11 רשויות שכנות לנגוס בהכנסות המועצה מארנונה והדרישה לקבל קרקעות מהשטח המוניציפלי.

מועצה אזורית באר טוביה

המועצה האזורית באר טוביה מתנהלת זה למעלה מעשור, לפי מדיניות שר הפנים , ביציבות כלכלית ומוכיחה איתנות פיננסית. כך הוכרה באר טוביה כרשות איתנה, מה שמקנה לה יתרון בהתנהלות עצמאית ופחות תלותית במשרד הפנים. עיקר ההכנסות של באר טוביה מגיע מארנונה תעשייתית בעיקר מארבעת אזורי התעשיה בתחומה.

בעקבות איתנותה הפיננסית של באר טוביה, הגישו 11 רשויות שכנות בקשה למשרד הפנים לחלוקת הכנסות הארנונה של באר טוביה לטובתן, לרבות חלוקה גיאוגרפית חדשה. בשבוע שעבר התקיים אחד הדיונים האחרונים בנושא, של הועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים, שאמורה לקבל החלטה בשני נושאים- ועדת גבולות ובנושא נכסים-חלוקת הכנסות בעיקר מאזורי תעשייה. במפגש, שהתקיים באמצעות אפליקציית זום, השתתפו נציגי משרד השיכון, חברת ערים, משרד הביטחון, גזברים ומזכירי הרשויות ויועצים.

 

ראש המועצה האזורית באר טוביה, קובי אביבי, הציג את עמדת המועצה בפתחו של הדיון ואת התנגדותה של המועצה למהלך, שעלול לפגוע בה.העמדה של המועצה נשענה על נתונים שהציגו גזברית המועצה צופי צור, מנכ"ל החכ"ל שאול פלקוביץ. עו"ד ציון משה וכן אנשי מקצוע ויועצים, בהובלת ראש המועצה, כמו יועץ כלכלי, יועץ גיאוגרפי, יועץ מוניציפלי ויועץ תכנוני,  שגם הביעו את דעתם המקצועית, לרבות העמדה המשפטית.

 

במועצה ציינו כי ניכר היה שהוועדה הגיאוגרפית התרשמה מהיקף העבודה שנעשתה להמחשת עמדתה הנחרצת של המועצה. לפיכך, נקבע כי יהיה דיון המשך, לאחר שיו"ר הוועדה אמרה כי עמדתה הנחרצת של המועצה והיא נהירה וברורה. במועצה ציינו כי ימשיכו  לעמוד על המשמר כדי למנוע את רוע הגזירה.

 

ראש המועצה קובי אביבי הדגיש: "מדובר במאבק קשה מאוד, יש 11 רשויות שהגישו בקשות לחלוקת הכנסות בגובה מאות מיליוני שקלים ודרישה לחלוקת עשרות אלפי דונמים. אם תתקבל החלטה רעה, חס ושלום, היא יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך למועצה ברמת השירות, ברמת החוסן שלה והאיתנות שלה תהיה בסכנה".

 

מה עשית כראש מועצה על מנת למנוע את המהלך ?

"מיומי הראשון בתפקיד דאגתי למנות צוות שמנהל את המאבק, לרבות יועץ מוניציפלי, על מנת לרכז את המאמצים שיש במישור כלכלי מוניציפלי משפטי כדי לשמור על הנכסים והקרקעות. הצגנו בפני משרד הפנים את התנגדותנו הברורהעל בקשת אותן רשויות, מאחר והמהלך יסכן אותנו כרשות איתנה, מה שיוביל אותנו להוריד את רמת השירות לתושב. בדקנו את האיתנות הפיננסית של אותן רשויות לפי חוק ועל בסיס זה הוגשה ההתנגדות. לא ניתן למשרד הפנים לקצץ ולפגוע ברמת השירות לתושב בשל נגיסה בהכנסות".

 

כיצד אתה רואה את כוונת הועדה הגיאוגרפית לחלק קרקעות והכנסות לרשויות שכנות ?

"התנהלות נכונה אינה פשע שיש לשלם עליה מחיר ולהיענש. אחרי הכל, המועצה השקיעה מכספה מאות מיליונים בהקמת אזורי תעשייה, ללא מימון ממשלתי ועל חשבון השירות לתושב, מה שאילץ את המועצה להדק חגורה במשך שנים. לא אתן יד לכך שיענישו אותנו. המועצה מתפרשת על 140 אלף דונם וההוצאות הן גדולות יותר מאשר עיר, הן במימון הסעות, בתאורה ובהפעלת מערך פינוי אשפה. מה גם שלמועצה קוצצו 10 מיליון שקלים בשל ביטול עיר עולים, כסף שהועבר לרשויות אחרות".

ראש המועצה קובי אביבי ציין כי יום לפני הוועדה, נפגש באזור ירושלים עם ראשי מועצות אזוריות שמאוימות על ידי הותמ"ל והועדות הגיאוגרפיות על מנת להוביל מהלך בסיוע מרכז המועצות האזוריות נגד "מגמת הרס ההתיישבות והרס המגזר הכפרי", כלשונו. בישיבה השתתפו נציגי רשויות דרומיות, כמו לכיש, שפיר, חוף אשקלון, יואב, נחל שורק, חבל יבנה ושער הנגב.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה