המדינה תגבש תוכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי סביבה - של תושבי לכיש הסובלים ממטרדי ריח וזיהום אוויר של שריפה בלתי חוקית

$(function(){setImageBanner('72698fd2-ec5f-4854-8a16-c9adc8fa634a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

כבר למעלה מעשור שתושבי יישובי מזרח לכיש סובלים ממטרדי ריח וזיהום אוויר כתוצאה משריפה בלתי חוקית של פסולת אלקטרונית באזור יהודה ושומרון. לפני כשנה, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון יחד עם המועצה האזורית לכיש ועוד שישה ישובים במועצה הגישו עתירה לבג"ץ נגד משרדי הממשלה, ביניהם משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד האוצר, על מנת לחייב אותם להגביר את הפיקוח והאכיפה ולמנוע העברה של פסולת אלקטרונית משטחי ישראל לאיו"ש, לצורך שריפתה באופן בלתי חוקי. זאת, במטרה למנוע את המשך שריפת הפסולת המזהמת.

בעתירה שהגישו באמצעות עו"ד ד"ר ציפי איסר-איציק ועו"ד טל גרנות ממשרד עוה"ד ליפא מאיר ושות', טענו האיגוד והמועצה האזורית כי משרדי הממשלה שאמונים על הפיקוח והאכיפה בעניין, "כשלו בהפעלת סמכותם מכוח הדין, והותירו את תושבי הישובים העותרים במציאות בלתי אפשרית, בעודם חשופים למפגעים".

בעקבות העתירה, הורה בג"ץ למדינה לבחון הקמת גוף מתכלל מטעם המדינה שבו יהיו כל הגורמים הממשלתיים המוסמכים, שתפקידם יהיה להכין תכנית עם יעדים למיגור תופעת השריפות הבלתי חוקיות. בימים אלה הודיעה מדינת ישראל לבג"ץ, כי התקבלה החלטת ממשלה מספר 592 שנושאה:

"תוכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי סביבה באזור יהודה ושומרון ומפגעים חוצי גבולות", במסגרתה הוחלט להורות לשרה להגנת הסביבה ולשר הנוסף במשרד הביטחון להקים בתוך 60 ימים צוות בין-משרדי, שיבצע עבודת מטה ויגיש לממשלה תוכנית ממשלתית הכוללת מדינות סדורה לניהול סביבתי חוצה גבולות בכלל ולטיפול במפגעים סביבתיים בשטחי איו"ש בפרט, ותכלול התייחסות להקמת מתקני קצה, שיפור וייעול האכיפה הסביבתית, צעדים לטיפול בשריפות פסולת ומיפוי צרכים תקציביים.

depositphotos שריפת פסולת

עוד נקבע בהחלטה כי הצוות יכין תכנית לשיפור וייעול האכיפה כנגד עבריינות סביבתית באזור, וכן כלים למניעת העברת פסולת מישראל לטיפול לא מורשה בשטחי יהודה ושומרון, בדגש על פסולת אלקטרונית ופסולת בניין וקביעת מדדים שנתיים לבחינת יעילות האכיפה, וכן יגבש המלצות על צעדים לטיפול דחוף בשריפות פסולת שמקורה ברשות הפלסטינית, לרבות תוכנית לאיתור ופירוק אתרים שבהם מתבצעת שריפת פסולת והקמת מנגנון לכיבוי שריפות פסולת שייתן מענה מיידי למפגעים.

מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, ברכה השבוע על החלטת הממשלה ועל הודעת המדינה לבג"ץ, ואמרה: "לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לקבל התייחסות מצד משרדי הממשלה, אשר לא הפעילו את כל סמכויותיהם כנדרש לצורך הפסקת המפגעים הסביבתיים החמורים, נאלצנו לפנות לבג"צ, על מנת שישים קץ לסבלם של התושבים ויחייב את משרדי הממשלה להפעיל את סמכויותיהם ולאכוף את הדין כנדרש. כבר למעלה מעשור שתושבי אזור לכיש סובלים ממטרדי ריח וזיהום כתוצאה משריפה בלתי חוקית של פסולת אלקטרונית באזור איו"ש. הגיע הזמן שהמדינה תפעל בעניין. בכוונתנו להמשיך ולפעול על מנת לוודא כי הצוות הממשלתי שיוקם אכן יעמוד באתגר שלפתחו".

 מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים      קרדיט צילום: ענת קזולה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה