מערת סלומה ביער לכיש -נחשפה חצר של אחוזת קבר מימי בית המקדש השני (לפני כ-2,000 שנה)

$(function(){setImageBanner('a39ce75b-4b06-410e-a056-901b06d7a27f','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

במסגרת מיזם לפיתוח אתרי מורשת ברחבי הארץ נחשפה חצר מפוארת של אחוזת קבר מלפני 2,000 בה יהיה ניתן לבקר בתום עבודות השימור והפיתוח, אז ייפתחו חצר ומערת סלומה לקהל הרחב כחלק מהמיזם הממלכתי דרך מלכי יהודה, המשותף לרשות העתיקות, קרן קימת לישראל, ובמימון משרד ירושלים ומורשת. מדובר בדרך החוצה את שפלת יהודה, היא שדרת המורשת התרבותית של העם היהודי, ובה עשרות אתרים מקראיים, וכן מימי הבית השני, המשנה והתלמוד

מערת קבורה אשר נמצאת ביער לכיש נחשפה לראשונה לפני כ-40 שנה בידי שודדי עתיקות 

בעקבות זאת, נערכה במקום חפירה ארכיאולוגית, בניהולו של פרופ' עמוס קלונר ז"ל מאגף העתיקות. המערה מחולקת למספר חדרים, שבהם נמצאו כוכי קבורה ושברי גלוסקמאות (תיבות אבן) המעידים על אופייה היהודי. תופעת הקבורה בגלוסקמאות בימי בית שני מוכרת וידועה במחקר הארכיאולוגי, אך ההפתעה הייתה דווקא בהסבת מערת הקבורה לקפלה (חדר תפילה) נוצרית.

על פי הצלבים ועשרות הכתובות שנחרטו על הקירות בתקופה הביזנטית ובתקופה המוסלמית המוקדמת, הקפלה הוקדשה לפולחן "סלומה הקדושה".

המערה, שהמשיכה לשמש גם בתקופות הביזנטית והמוסלמית המוקדמת, קיבלה את שמה בזכות מסורות עממיות המיחסות למערה, לאורך מאות שנים, את מקום קבורתה של סלומה, מילדת ישו. בחפירת החצר התגלתה שורת חנויות, שלהערכת החוקרים מכרו או השכירו נרות חרס.

מערת סלומה, שבה קברו מתים מימי בית המקדש השני ועד התקופה המוסלמית המוקדמת ברשות העתיקות אמרו כי במקום נחשפו עדויות לקידוש המקום לאורך מאות שנים, דבר המעיד על קבורה של דמות משמעותית שהשתייכה למשפחה אמידה בתקופת בית שני

השם סלומה - ובעברית שלום/שולמית, היה שם נפוץ בימי הבית השני, ומוכר גם במשפחת בית חשמונאי והורדוס", אמרו פארן ופירר. "על פי אחת המסורות הנוצריות, סלומה הייתה מיילדת מבית לחם שהוזמנה לסייע בלידה של ישו. היא לא האמינה שהיא מתבקשת לילד אישה בתולה, ובשל כך יבשה ידה, והיא נרפאה רק לאחר שאחזה בעריסת ישו".

בתום החפירה לפני עשרות שנים נעזבה המערה, ועתה, במסגרת מיזם "דרך מלכי יהודה", חושפת רשות העתיקות את חצר המערה, שמתגלה כאחת המפוארות בארץ. את שטחה החריג של החצר, הנפרשת על פני 350 מ"ר, תוחמים קירות מרשימים עשויים אבני גזית, והיא רוצפה בלוחות אבן וברצפות פסיפס.

לפי חוקרי רשות העתיקות, הפולחן והשימוש בחצר ובמערה נמשכו עד המאה ה-9 לספירה, גם לאחר הכיבוש המוסלמי. השפה בכתובות במקום התחלפה לערבית, אך המאמינים הנוצרים המשיכו להתפלל במקום.

 

צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

הארכיאולוג סער גנור, מנהל מיזם "דרך מלכי יהודה" מטעם רשות העתיקות, ציין כי יהיה ניתן לבקר בעתיד במקום: "בתום עבודות השימור והפיתוח, ייפתחו חצר ומערת סלומה לקהל הרחב כחלק מהמיזם הממלכתי דרך מלכי יהודה, המשותף לרשות העתיקות, קרן קימת לישראל, ובמימון משרד ירושלים ומורשת. דרך זו, החוצה את שפלת יהודה, היא שדרת המורשת התרבותית של העם היהודי, ובה עשרות אתרים מקראיים, וכן מימי הבית השני, המשנה והתלמוד".

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו סיפר "חפירת סלומה הנה תוצר של שיתוף פעולה פורה עם משרד ירושלים ומורשת, משרד החינוך וקרן קיימת לישראל, להעצמת הארכיאולוגיה ולפיתוח אתרי המורשת לטובת כלל הציבור. רשות העתיקות מפתחת ומנגישה שבילי מורשת כחלק מתפיסת עולם הרואה את האתרים הארכיאולוגיים בשטחים הפתוחים כחלק בלתי נפרד מנופי התרבות של הארץ.

רבים מהשבילים נמצאים בתחום הגיאוגרפי של מרחב דרום ברשות העתיקות, כדוגמת דרך מלכי יהודה, דרך הבשמים, ודרך האבירים. בכוונתנו להמשיך לפתח דרכים חדשות ומיזמים נוספים בשנים הקרובות במטרה לקרב את הציבור לנופי המורשת והתרבות".

מנהל גוש לכיש בקק"ל, ויקטור כלפון, הוסיף "מערת סלומה היא אחד מהאתרים הרבים שנמצאים ביער לכיש של קרן קימת לישראל ועל דרך מלכי יהודה. אנחנו בקק"ל רואים בפיתוח המורשת התרבותית במקרקעי היער דבר חשוב ביותר החושף את הציבור הרחב לשטח הפתוח. בשיתוף פעולה בינינו לרשות העתיקות בשנים האחרונות חשפנו ופיתחנו עבור הציבור מספר מוקדי עניין. גם מערת סלומה בתום החפירות תפותח כמוקד עניין נוסף".

צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה