משדרגים את מערכת סילוק מי הביוב במועצה האזורית יואב

$(function(){setImageBanner('d763424b-98a5-4f02-8db1-360b9f2b418e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

המועצה האזורית יואב מקימה מערכות ביוב חדשות בעלות של כ- 65 מיליון ₪ שיובילו את כל מערכות הביוב היישוביות אל מערכות טיפול שפכים אזוריות

מתוך תפיסת עולם "ירוקה"  פועלות המועצה והחברה הכלכלית, להקמת ושדרוג מערכות ביוב שיוליכו את כל מי הביוב היישוביות אל מתקני טיהור שפכים אזוריות בהם מטפלים במי הביוב הגולמי לרמת טיהור שלישוני המאפשרים השקייה חקלאית כמעט ללא הגבלה.

שפכי המועצה האזורית מטופלים היום במט"שים (מתקני טיהור שפכים) מקומיים. מט"שים אלה אינם עומדים בתקנות בריאות העם שפורסמו בשנת 2010, וקבעו את תקני איכות מי קולחין והכללים לטיהור שפכים. לפיכך, פועלת המועצה לשדרג את מערכות ההולכה וטיהור השפכים. תכנית האב, כוללת שלושה "מפעלים" בעלות כוללת של כ – 65 מיליון ₪.

בשלב זה חובר בחלקו המפעל הצפוני ובמהלך החודשים הקרובים יחובר המפעל המרכזי והצפי הוא כי עד שנת 2023 יחובר גם המפעל הדרומי.

צילום: אלון ענבר

בהגשת התכנית הראשונית, עוד בשנת 2015, נמצא כי המועצה לא זכאית לסיוע מכספי המדינה אולם לאחר התערבות ראש המועצה ד"ר מטי הרכבי צרפתי אצל רשויות המדינה, נעתרה המדינה להכיר ביואב כמי שזכאית לסיוע כספי אשר יאפשרו למועצה להקטין משמעותית את היטלי הביוב אותם היא גובה ממשתכנים ומפעלים חדשים הקמים בשטחה.

לכל "מפעל", נבנתה תכנית מפורטת אשר עברה את כל אישורי רשות המים ומשרד הבריאות ודרשה תיאומים רבים: חציית כבישים, מסילות ברזל, חשמל, גז, מקורות ועוד. זהו תהליך ארוך ומורכב המלווה בבירוקרטיה וחסמים רבים שדחו ולעיתים מעכבים את הביצוע עצמו. בנוסף, המועצה מסדירה מערכת הסכמית עם כל הרשויות הקולטות את הביוב.

ראש המועצה האזורית יואב ד"ר מטי צרפתי הרכבי ציינה כי: " הטיפול במערכות הביוב היא אחת מספינות הדגל של המועצה, כחלק מתפיסה אקולוגית וראיה הוליסטית, שתיתן מענה הולם ליישובי המועצה בשנים הבאות. לאור זאת פעלנו ללא לאות, בתיאום עם כלל גורמי המדינה המעורבים, לקידום הפרויקט תוך השקעת משאבים רבים. השפכים שייכנסו למתקני הטיהור האזוריים יטוהרו כך שיתאפשר לחקלאים השקיית גידולים באיכות מים טובה".

צילום: אלון ענבר

תמונת מצב עכשווית במפעלים

המפעל הצפוני הכולל את הישובים : אל עזי, כפר מנחם, כפר הרי"ף, מתחם המועצה ומסמיה, Y-Park ורבדים, מחובר החל מחודש אוגוסט האחרון ומזרים ביוב למט"ש הנמצא השטח המועצה האזורית נחל שורק (נשג"ב). בשלב ראשון מחוברים הישובים: אל עזי, כפר הרי"ף, רבדים מתחם המועצה ותחנת הרכבת. בשלב שני יחוברו כפר מנחם ואזור התעסוקה Y-Park.

המפעל המרכזי, הכולל את הישובים: קדמה, ורדון, סגולה, שדה יואב ונגבה, הנו בשלבי ביצוע אחרונים וצפוי להתחבר למט"ש הנמצא בשטח המועצה האזורית שפיר (ליד עין צורים), ברבעון הראשון של 2022.

המפעל הדרומי, הכולל את הישובים: בית ניר, בית גוברין, גלאון, נחלה, משטרת בית גוברין והגן הלאומי בית גוברין ובעתיד גם את אזור התעשיה של המועצה המתוכנן ליד קיבוץ גת, מתוכנן להעביר את הביוב למט"ש קריית גת. תכנית המפעל הדרומי, נמצאת בישורת האחרונה לקראת יציאה למכרז התחלת העבודות כאשר הצפי לסיום הוא עד לסוף שנת 2023.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה