ענבר קדם מתיכון אזורי "נופי הבשור" ותושב קיבוץ בארי, זכה בפרס "גור אריה" לעבודות גמר מצטיינות

$(function(){setImageBanner('f111f266-1025-405a-950a-ce14f0bee171','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

ענבר קיבל את הפרס "גור אריה" לעבודות גמר מצטיינות לשנת תשפ"ב מטעם המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. הוא כתב עבודת גמר במדעי המחשב שנועדה לתת פתרון לחקלאים בחוות חקלאיות לגידול סרטנים למאכל בארץ ובעולם.

"במהלך גידול סרטנים יש שלב האורך כחודש, לאחר בקיעת הביצה, שבו הם בגודל מקרוסקופי", מסביר ענבר. "החקלאים לא יודעים כמה סרטנים יש להם במים ולכן לא יודעים כמה אוכל לתת. מחד, הם לא רוצים לתת יותר מדי אוכל כדי לא להעכיר את המים ולבזבז אוכל וכסף, ומאידך הם לא רוצים לתת כמות אוכל קטנה שתגרום לתמותה של הסרטנים".

על מנת לתת מענה לבעיה זו ענבר בנה מערכת הנדסית עם בינה מלאכותית המאפשרת לחקלאים לדעת במדויק כמה סרטנים יש להם בכל מיכל ולפי זה לחשב את כמות האוכל המתאימה.

הפיתוח של ענבר עבר את שלב הניסוי ונמצא כעת בשימוש חברה מסחרית שמרכז פעילותה בתאילנד, ולקראת אפשרות להפצה רחבה יותר.

ענבר מציין כי "היקף הגידול של סרטנים בעולם נאמד במאות אלפי טונות בשנה, לכן המשמעות הכלכלית לחקלאי בכל סרטן שהתפתח ובכל גרם מזון שנחסך היא עצומה".

 ענבר קדם. קרדיט – אלבום פרטי

את תהליך העבודה הנחו פרופ' אמיר שגיא מהמחלקה למדעי החיים ופרופ' יצחק יצחקי מהמחלקה להנדסת חשמל מאוניברסיטת בן גוריון.

בנימוקי הועדה  נכתב כי הפרס ניתן לענבר על "מחקר פורץ דרך, איכותי וחדשני, על חשיבה יזמית ועל יישום ופיתוח מערכת ייחודית לפתרון בעיית המזון".

השבוע, ענבר קיבל בטקס חגיגי, שהתקיים בקרית חינוך "דרור" בשרון, תעודת הוקרה ופרס כספי על סך 1,500 ₪.

 

עבודת גמר הינה עבודה מחקרית ברמה אקדמית שתלמידי תיכון בוחרים לכתוב בנושאים שונים לפי תחומי העניין האישיים שלהם. העבודה מזכה אותם ב-5 יחידות לימוד נוספות בתעודת הבגרות. במסגרת כתיבת העבודה התלמידים נדרשים להשתמש בכלי מחקר אקדמיים ומדעיים, תוך ליווי והנחיה של מומחים מהתעשייה ומהאקדמיה. העבודות נבדקות על ידי בוחנים חיצוניים המומחים בתחום הדעת בו עוסקת העבודה, ומהן נבחרות עשר העבודות המצטיינות ביותר. אחת מהן, כאמור, היא זו של ענבר קדם.

 ענבר קדם בטקס. קרדיט: המינהל לחינוך התיישבותי

אילנה נולמן מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך: "ענבר התמודד בהצטיינות עם אתגר אינטלקטואלי של כתיבת עבודת גמר והוא חלק מחוד החנית של הנוער החוקר בישראל. זו דוגמא כיצד בית הספר תומך בהתפתחות אישית ומאפשר לכל תלמיד ותלמידה להעמיק בתחום שמעניין ומסקרן אותם". לדבריה, "כ-40% מכלל עבודות הגמר במערכת החינוך הן של תלמידי החינוך ההתיישבותי והפנימייתי, נתון מרשים זה הוא כתוצאה מתפישה חינוכית הרואה בכתיבת עבודות גמר את הלמידה המשמעותית ביותר ומעודדת פיתוח לומד עצמאי".

 

יעל הורוביץ, המפקחת על עבודות הגמר במינהל וד"ר אתי סתיו מרכזת התחום מדגישות כי "עבודות גמר הן צורך הכרחי ומשמעותי במציאות משתנה ומאתגרת. התלמידים חוקרים נושאים אקטואליים ומציעים פתרונות יצירתיים וחדשניים בסוגיות מקומיות ועולמיות. זהו תהליך המשלב ידע, התנסות, חשיבה והסקת מסקנות, שמכין את התלמידים לעתיד ומצעיד אותם לאקדמיה עם מיומנויות וכלים שמקנים להם יתרון".

 

הפרס מוענק על שם המחנך ישראל גור-אריה ז"ל שראה את פסגת ההוראה והלימוד בחקירה והתנסות עצמית של תלמידים. בטקס הענקת הפרס נכחו רעייתו יעל ובני משפחתו.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה