הפתיחה המחודשת של אתר שחזור הקרב ביד מרדכי

$(function(){setImageBanner('d4c1d17a-c3db-4ba1-907c-725d1d3f7dea','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

אחרי 50 שנה,שוחזר אתר מבקרים ייחודי במינו אשר ממחיש את שדה הקרב ונותן למבקרים לחוות את הקרב כפי שהאזור נראה ב- 1948. השחזור מכיל כלי לחימה אמיתיים (חלקם המקוריים מהקרב מול המצריים) ואף דמויות של חיילי הגדוד המצרי שחדרו את גדרות היישוב העבודות כוללות הנגשת האתרי לבעלי מוגבלויות, בהחלט שווה ביקור

אתר שחזור יד מרדכי - צילום חנה מורג

בקיבוץ יד מרדכי התחולל אחד מהקרבות המכוננים של מלחמת העצמאות.

הקיבוץ, השוכן במועצה האזורית חוף לאשקלון, היווה נקודה אסטרטגית חשובה בהתקדמות הצבא המצרי מעזה לתל אביב. כאשר פרצה המלחמה נערך קרב בלימה בין החלוצים שהתגוררו בקיבוץ לבין חטיבה מצרית סדירה. לוחמי הקיבוץ היו מעטים ובעלי מצבורי נשק מוגבלים ודלים לעומת הצבא המצרי. מפקדי האוגדה המצרית העריכו שישתלטו על הקיבוץ תוך כ3 שעות, בזכות הגבורה של הלוחמים הלחימה נמשכה 6 ימים. הקרב שיבש את התוכניות של המצרים וקנה זמן יקר לצה"ל לאגור נשק ולסדר את קווי ההגנה.

העמידה העיקשת של הלוחמים למול האוגדה המצרית הפך לסמל לכוחם ולנחישותם של הלוחמים היהודים.

המקום מהווה נקודת ציון היסטורית בקרבות תש"ח, עם פרוץ הקרבות הופנתה חטיבה מצרית לתקוף ולכבוש את תל אביב, מעוז ההתנגדות הראשון שפגשו היה בקיבוץ יד מרדכי. 150 חברי קיבוץ ולוחמי פלמ"ח לחמו עם 75 נשקים בלבד מול כ-1500 חיילים מצריים בקרב עיקש שנערך כחמישה וחצי יממות אשר בסופו, לאחר שהתחמושת אזלה והובהר כי תגבורת לא תוכל להגיע, עזבו הלוחמים את הקיבוץ שנפל בידיים מצריות ונכבש מחדש לאחר כשישה חודשים במסגרת מבצע יואב.

צילום חנה מורג- אתר שחזור יד מרדכי

כמה שנים לאחר מכן, ב-1966, הוקם אתר שחזור הקרב, הכולל דמויות חיילים מברזל הפרושות למרגלות הקיבוץ, הממחישות את התקדמות צבא החיילים המצריים. מנגד, שומרו התעלות (מחפורים) ששימשו את חברי הקיבוץ ולוחמי הפלמ"ח בעת הלחימה.  

בקיבוץ ניתן לבקר גם במוזיאון משואה לתקומה, המספר את סיפורה של יהדות וורשה מתפארת לחורבן וכולל דגם ייחודי של הגטו, שחזור של בונקר מילא 18, תמונות וסיפורם של הניצולים, דרך הלחימה וההתיישבות. בממוצע, מבקרים בקיבוץ כ-40 אלף מבקרים באתרי התיירות והמורשת.

בשבוע שעבר,  נערך ערב הפתיחה הרשמי של האתר לאחר שדרוגו באמצעות המועצה לשימור אתרים ואגף מורשת במשרד ראש הממשלה.

האדריכל אמנון בר אור אחראי לתכנון העבודות לשדרוג והנגשת גבעת הקרב ובנוסף, הוצבו שתי עמדות שמע חדשות שמספרות את סיפור הקרב (תרומתו של דר שלמה חיזק) .

אוצרת מוזיאון יד מרדכי "משואה לתקומה", ורד בר סמך, מוותיקות הקיבוץ, אמרה:  "במקום הצלקות הקמנו אתרי הנצחה במרכז הקבוץ, כדי שלעולם לא נשכח את מה שהתחולל בשנים הראשונות על האדמה הזאת, ובעיקר שנזכור תמיד את החברים שלחמו פה ולא זכו לראות את ביתם מוקם מחדש מתוך הריסותיו".

צילום צפריר ניר

האירוע התחלק לשני חלקים, כאשר בפתיחת הערב הציגו  בעזרת שחקנים  את רוח התקופה ונשאו מונולוגים כשהם מחופשים למייסדי הקיבוץ. המונולוגים סיפרו לקהל המבקרים על המתרחש בקיבוץ לפני ובמהלך הלחימה, הדילמות הרבות שעמדו בפני החברים, על לחימת הנשים בקרב ועל פינוי הילדים ומהלך הקרבות.

בחלקו השני של הערב, גזרו את הסרט באתר בנוכחות ראובן פינסקי, ראש אגף מורשת וירושלים במשרד ראש הממשלה, משנה למנכ"ל המועצה לשימור אתרים שלמה קופל, דיויד מינגלגרין משנה למנכ"ל החמ"ת (החברה הממשלתית לתיירות), מזכיר הקיבוץ שמעון כורם וחבר הקיבוץ ישראל מידן' שהוביל את נושא השימור.

עדות אישית לילה לפני פרוץ הקרב

נורית ליבנה היתה ילדה בת שמונה כאשר פינו אותה ואת חבריה, כ-100 מילדי הקיבוץ, לילה לפני פרוץ הקרב על הקיבוץ. "לא ידענו שהחברים מתכוונים לפנות אותנו, לא סיפרו דבר", אמרה לנוכחים. "הלבישו אותנו בבהילות וההורים לקחו אותנו בריצה לשלושת המשוריינים והאוטובוס הקטן, שפינה אותנו. גם האבות, שהיו בעמדות,  באו להיפרד מאתנו. כולם עמדו בחצי גורן ושתקו".

נורית לבנה- צילום חנה מורג

נורית ציינה : "ההורים באו להיפרד. הם שתקו, אבל ראינו את הדמעות ובכי, הם היו בטוחים שלא יראו אותנו. אנחנו לא חשבנו על זה ושלמחרת יפרוץ הקרב". אנשי הפלמ"ח ליוו את שיירת הילדים לקיבוץ גברעם ומשם לרוחמה. למרות שהילדים גם שמעו את ההפצצות מהקיבוץ, הסתירו מהם את המידע שביתם הותקף, אבל הם הבינו זאת בעצמם. אמה של נורית היתה בשעתו גננת שהתפנתה עם קבוצת ילדים אחרת ואביה נפצע קשה בקרב. חצי שנה לאחר שהקיבוץ נפל בידיים מצריות, במסגרת מבצע יואב, שחררו חיילי גבעתי את המקום ולאחר שנה נוספת של שיקום חזרו החברים וילדיהם הביתה. "החשיבות לשיקום המקום היא אדירה", אמרה ליבנה, "הסברתי שם לא פעם על הקרב, עכשיו הכל מוקלט בעמדות שמע ובשפות שונות".

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון- יאיר פרג'ון

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, נשא דברים וציין בעיקר את נחישותם של אנשי הקיבוץ לשדרג את אתר שחזור הקרב.   פרג'ון אמר עוד : "להיות אנשים עם חזון, זה טוב, אך לא מספיק. כדי לממש אותו, צריך בכל יום לפעול ולעשות, כך היה בקיבוץ יד מרדכי, ששיקם את עצמו אחרי קרבות תש"ח". לאחר מכן נפגש עם נורית ליבנה ואמר לה כי מאוד התרגש לשמוע את חוויית הילדים המפונים ממקור ראשון.  את חלקו האחרון של האירוע סיימו בערב שירי לוחמים בציבור.

רוצים לבקר באתר - איך מגיעים?

אתר שחזור הקרבות תש"ח בקיבוץ יד מרדכי שוכן בחלקו הדרומי של הקיבוץ. ההגעה לקיבוץ הינה דרך כביש 4. 
כתובת: קיבוץ יד מרדכי ד.נ. חוף אשקלון

 

נגישות:

מוזיאון פתוח הבנוי על הגבעה בה נערך הקרב.
קיים מסלול נגיש לכיסאות גלגלים לעלייה לאתר.
משטח נגיש לתעלות הקשר והקרב, נקודות התצפית וכו'.
מסבירנים באנגלית ובעברית .

קופה נגישה לכיסאות גלגלים. שירותי נכים. 
אין חניית נכים

טלפון :  08-6720559

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה