דרום אדום 2023 סיורי פריחה מודרכים

$(function(){setImageBanner('b6a97f44-0a83-4033-ac49-67863ea26635','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38222,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

סיורי פריחה מודרכים בהרשמה מראש , סיורים מטעם קק"ל ועמותת התיירות – תשלום סמלי למשתתף 10 שקלים.

רפי בביאן

שביל במ"ה – בטחון מים התיישבות (סיור רכוב)
כל שני ושבת- נקודת מפגש בתחנת ההסעה הסמוכה לשער הכניסה לקיבוץ יד מרדכי.
נצא ברכב אל דיר סונייד - תחנת הרכבת המנדטורית ונתרשם מהגשר עליו עברה המסילה ממצריים לישראל, נמשיך לאורך גדר קבוץ ארז אל האנדרטה של חטיבת יפתח פלמ"ח, נערוך תצפית אל מעבר ארז ויד מרדכי, נמשיך בנסיעה דרך גבעת הפרוז'קטור וגבעת הפילבוקס של ניר עם. נסיים בתצפית מרשימה על כל המרחב במצפה שדרות.

מים חקלאות ופריחה בנגב – חניון באר מרווה יער שוקדה (סיור רגלי)
כל שלישי - נקודת מפגש בחניון באר מרווה סמוך לשולחנות
החקלאות המשגשגת בנגב המערבי זיכתה את האזור בשם "אסם התבואה של ישראל". התפתחות החקלאות וההתיישבות שהחלה עם הנחת קו המים ל-11 הנקודות בסוף שנות ה-40, הובילה עם השנים לפיתוח ויצירת סביבה ירוקה. סיור רגלי לזכרה של מרווה בביאן, בקיבוץ עלומים.

אל בתרונות רוחמה (סיור רגלי)
כל שלישי - נקודת מפגש 200 מטר לפני הכניסה לקיבוץ רוחמה מצד שמאל.
נוף ציורי של גבעות מעוגלות הנצבע בשלל צבעים, הודות לפריחות מרהיבות וגידולי השדה. נגיע אל חורבת ג'ממה- שרידי כפר ערבי של פלחים ועובדי אדמה, אשר בנו ביתם לשרידי ישוב ביזנטי עתיק. נעבור בשבילים לצד מרבדי הכלניות ונקודות תצפית מרהיבות ונשמע על סיפור ההתיישבות באזור, החל מתקופות קדומות ועד ימינו.

כשנחל פוגש ים – נוף מרהיב ומפתיע (סיור רגלי)
שלישי 7/2 ו-14/2 - נקודת מפגש – חוף זיקים, במגרש החנייה, סלול כורכר
דרך ארוכה עושים נחל שקמה ויובליו בחתירה מהרי חברון מערבה בדרך אל הים. למרות אגן הניקוז הגדול זהו נחל אכזב ועם זאת מוזמנת למטיילים הפתעה - זרימה של מים בין דיונות וחולות.
בסיור תגלו מי, מתי ולמה בנו את הסכר ותיהנו מהליכה בנוף ציורי ופורח אל חוף זיקים.

יער בארי - חניון רעים "דרך מתקני המים" (סיור רגלי)
כל רביעי - נקודת מפגש – בכניסה לחניון ליד הבאר
סיור החוצה את חלקו הדרומי של יער בארי. בסיור נתוודע אל שיטות איסוף ואיגום מים לאורך ההיסטוריה. בניית מתקני מים קדומים, בורות, בארות לאגירה ושינוע מים שיובילו את המטיילים במנהרת הזמן של ההתיישבות לפני קום המדינה ולאורך ההיסטוריה.

פארק נחל גרר - יער שרשרת (סיור רגלי)
כל רביעי ושישי - נקודת מפגש: בחניון הראשון של פארק נחל גרר מצד ימין.
נחל גרר שימש כמקור מים חשוב עוד מימי המקרא כפי שמעיד ספר בראשית בו מסופר על יצחק חופר הבארות. במהלך הסיור נלמד מהממצאים הארכיאולוגים המספרים את סיפורן של תקופות התיישבות רבות במהלך ההיסטוריה של ארץ ישראל, החל מתקופת האבן ועד היום. נכיר את הצמחייה הייחודית שגורמת ל"העלמות" המים מיוני ועד אוקטובר ואת החי הייחודי לאזור שמהווה גם ציר נדידה לציפורים. לבסוף, נקנח בפריחת הכלניות.

דרך נופית הבשור – קטע צפוני - חדש! (סיור משולב - רכוב ורגלי)
כל חמישי ושישי - נקודת מפגש: צומת רעים, בכניסה המשולטת אל הדרך הנופית.
הדרך מלווה את הגדה המזרחית של נחל הבשור לאורך 13.5 ק"מ ומאפשרת מבט וגישה אל מוקדי ענין לאורכה: תצפית אל מפגש הנחלים גרר ובשור, אל בוסתן, בארות, שרידי יישובים, מרחב בו עברה דרך הבשמים בעת העתיקה ולאחר אלפי שנים גם הצבא הבריטי הניח כאן מסילת ברזל לרכבת. לקראת סיום נגיע לחניון תצפית תל גמה האוצר בקרבו עבר מפואר החל מהאלף הרביעי לפני הספירה.

 

סיפור אישי של תושב- חיים סמוך לגדר. (סיור רכוב)
כל חמישי-נקודת מפגש: תחנת הדלק ביד מרדכי
סיור ייחודי ומרתק עם דובי - על ההתיישבות, החקלאות, הנופים, המורשת וההתמודדות.

דרך נוף הבשור התיכונה (סיור רכוב)
כל שישי - נקודת המפגש – חניון הררי
דרך נוף הבשור התיכונה חושפת   טפח נוסף במראה הייחודי של הנגב המערבי ונחל הבשור. בסיור נעבור לאורך 13 הק"מ של הדרך, נתחיל בנסיעה בין פרדסים ונחצה את יער המילואים, נעצור לתצפית ממצפור שי הממוקמת 90 מ' מעל פני הים ומאפשרת מבט על המרחב שבין עזה לבאר שבע. נמשיך אל אחת מנקודות התצפית היפות באזור - המצפור על מאגר נירים, נשמע על בעיית המים וכיצד באה על פתרונה. נמשיך בנסיעה ל'באר הדקלים'- זכר לכפר קטן שסיפורו מהווה תעלומה בלתי פתורה.

שביל הזהב ביער להב - חורבה אבו חוף (רכוב)
כל שבת - נקודת מפגש - ליד שער הכניסה למוזיאון ג'ו אלון
'חורבה אבו חוף' היא שטח פתוח המשתרע על פני כ-1,100 דונם, מוקף כמעט מכל צדדיו ביער להב. סיורנו יעסוק בתקופה הביזנטית עם הקמת יישוב נוצרי גדול במקום. בתחילת המסלול נצפה באחת מבארות המים הקדומות בישראל שהשתמרה. נפגוש עדויות להתיישבות קדומה- מערת מגורים, גת, שרידי מחצבה וקולומבריום ייחודי. נחפש את מטמון המטבעות הזהב שהוסתר כאן על פי סיפוריו של גובה מיסים מטעם השלטון העות'מני.

 

זהב שחור ופריחה אביבית (רגלי)
שבתות 11/2 ו-18/2 - נקודת מפגש: רשמו בwaze  גבעת חוליקאת 138  .
על כביש 232, כחמישה ק"מ מדרום לצומת גבעתי מתנשא משלט חוליקאת, הכניסה רק מצפון
שירים רבים נכתבו על חוליקאת, על קרבות מלחמת השחרור ועל הנפט הזורם בעורקיה. הצטרפו לסיור הרגלי ותפליגו אל העבר בשלל ספורים ותתענגו על מראה הנוף הנשקף והפריחה האביבית לאורך המסלול.

 

סיורים מטעם רשות הטבע והגנים – פרויקט משרד התיירות לעידוד מורי הדרך

 

מגבעת הכלניות אל יער ניר משה ב"דרך היאומנרי" (סיור רכוב)
כל שני - נקודת מפגש רושמים בwaze גבעת הכלניות קבר אריאל ולילי שרון, מחנים את הרכב ועולים לחלקה.
נתחיל בגבעת הכלניות, מקום מנוחתם של לילי ואריאל שרון ונצא לסיור רכוב על דרך נוף שאורכה 3.7 ק"מ. סיפור מפעל ההתיישבות בצפון הנגב: חקלאות, מים, הקמת המושבים בשנות ה-50. בסיור נסקור את סיפור מלחמת העולם הראשונה דרך סיפורם של 'פרשי היאומנרי' שהיו חלק מהצבא של האימפריה הבריטית בפיקודו של אלנבי. נתוודע אל התפתחות מפעל המים מאז ועד היום ונסיים בתצפית על שדה הקרב בשדות ניר משה.

חניון ורמולן – יער בארי ודרך השישה
ימי שלישי ושישי - נקודת מפגש – חניון יונתן ורמולן ליד צומת סעד סמוך לתחילתו של השביל המונגש ביער.
בדרך השישה העוברת ביער בארי, הגדול ביערות קק"ל בצפון הנגב, על שמם של שישה לוחמי שריון שנהרגו ברצועת עזה. ננוע על חלק מדרך השישה ונשמע סקירה על התיישבות, חקלאות, אנרגיה מתחדשת, מים ובטחון בנגב אז והיום. נראה את מאגר המים שנפרץ ונתוודע לסיפורו של החייל יונתן ורמולן . נסיים במגדל המים המספר את סיפורה של בארות יצחק הישנה וסיפור ההתיישבות בנגב.

 




 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה