לא מפחדים: אחרי הסופ"ש המוצלח, בדרום אדום נערכים להמוני מבקרים בחודש הקרוב

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f0f8d3a3-688d-49be-89bd-033a1b2f4e2a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,38222,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f0f8d3a3-688d-49be-89bd-033a1b2f4e2a','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,38222,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

גם ירי של רקטת קסאם ופצצת מרגמה לאזור של צפון הנגב לא הרתיע את כמות המטיילים הרבה שהגיעה מרחבי הארץ, כדי להביע תמיכה בקיבוצי האזור. על פי ההערכות, עשרות אלפים יגיעו גם בסופי השבוע הקרובים למקום (וידאו)

עם ישראל הצביע ברגליים בסוף השבוע האחרון, כשעשרות אלפי מטיילים מרחבי הארץ הגיעו לצפון הנגב ולעוטף עזה כדי לצפות בפריחת הכלניות ולקחת חלק בשלל הפעילויות במסגרת פסטיבל דרום אדום.

הניצחון הקטן של האנשים. מטיילים בדרום אדום, צילום: ישראל יוסף

על פי ההערכות, מספר דומה של אנשים יגיע גם במהלך סופי השבוע הקרובים ליהנות מהפסטיבל שיימשך עד לסוף החודש.

כמות המבקרים הגבוהה לא היתה מפתיעה, אלמלא נחתה באותו אזור ממש רקטת קסאם ביום חמישי האחרון. יום אחר כך התפוצצה פצצת מרגמה. במקביל השמיע הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, חשש מהתחממות הגזרה לאור המצב הכלכלי הקשה בעזה.

אייל חג'בי, תושב נתיבות וקצין הביטחון של המועצה האזורית שער הנגב בחמש השנים האחרונות, יודע דבר או שניים על רצועת עזה ועל העוטף. הוא שירת במשך 20 שנה באוגדת עזה, וחווה ימים סוערים.

היום, בתפקידו האזרחי, הוא מעודד פעילות מכל סוג שהוא למרות הכוננות המתמדת. "בערב חמישי האחרון נורתה לאזור רקטה, ולמרות הכול הגיעו לכאן כ-25 אלף בני אדם", סיפר חג'בי. "בערב שבת התפוצצה פצצת מרגמה בשטח פתוח, ובבוקר הגיעו 70 אלף מטיילים. אני עצמי שומר שבת, אז הסתובבתי באזור פריחת הכלניות בבוקר שישי ובאזור של שוקדה, כפר עזה וחניון רעים.

"היה מרגש לראות את ההמונים מתנהגים כרגיל, ולא נכנסים לכוננות ספיגה. אנחנו מוכנים ומתכוננים לכל תרחיש והסלמה. הצבא נמצא בצירים, בטונדות ממוקמות בשטח ובמקרה הכי גרוע צריך לשכב על הקרקע כמה דקות עד יעבור זעם במצב של ירי רקטות.

"היה מרגש לראות את ההמונים". חג'בי, צילום: אלבום משפחתי

"הדבר היחיד שהדאיג אותנו הוא שאנשים לא יגיעו לאזור המסוכן, שם מתבצעות העבודות לבניית המכשול מול עזה. יש שילוט וגם חיילים שמונעים ממטיילים להתקרב למקום. אני מתרשם שהשנה יש התנהגות אחראית יותר מצד המטיילים".

מה קורה במצב של ירי רקטות לשטחים פתוחים בלי התראה של צבע אדום?

"פיקוד העורף פיתח אפליקציה שמסוגלת לספק התראה בזמן אפסי על נפילה אפשרית גם בשטחים פתוחים. אפשר להתייחס לשטח מסוים שבו שוהה המטייל, או למרחב כולו.

"אם ההחלטה תהיה לומר לאנשים לעזוב את האזור מיידית, גם זה יתבצע ומהר. סגן מפקד אוגדת עזה אחראי על המרכיבים הביטחוניים של הפסטיבל, ובכל פרק זמן מתקיימת קבוצת פקודות".

אין לחמאס מוטיבציה גבוהה יותר לפגוע דווקא בפעילות של דרום אדום?

"לא שאני יודע, אבל ביום ההולדת שציינו לאורון שאול בכפר עזה ראינו שהם ניצלו את האירוע כדי להפגין נוכחות וירו בתחילת הטקס. בינתיים זה לא קרה וטוב שכך. אני לא יכול להיכנס לראש שלהם, אבל ההערכה היא שגם חמאס יודע מתי לירות ומתי לא".

אחת מהאטרקציות בפסטיבל הדרומי היא זו של ירון נקש מקרית עקרון. נקש פיתח משחק של מסע ניווט אסטרטגי לאנשים מגיל 3 ועד 80 במרחבים של צפון הנגב.

הניווט כולל מסע היסטורי באזור מהתקופה הביזנטית ועד ימינו, כשבדרך אפשר ללמוד על מלחמת השחרור, על תקופת חומה ומגדל ועוד. בכוונתו להפוך את המדינה כולה למשחק ניווט ולימוד אחד גדול עם החברה שהקים.

המשחק מתחיל ומסתיים באתר חץ שחור, הממוקם על גבעה הסמוכה לקיבוץ מפלסים ונקרא כך על שם המבצע הצבאי בעל אותו השם. הוא הוקם ומתוחזק כיום על ידי ותיקי חטיבת הצנחנים.

ללמוד על ההיסטוריה. נקש, צילום: אלבום משפחתי

ירון, איך אתה מסכם את סוף השבוע הראשון של הפסטיבל?

"אנחנו עם למוד סכנות, אבל כזה שסומך על המערכת. אני מתרשם מאוד מהנחישות של המטיילים להמשיך בשגרה, ולא לחשוש מאיומים. הטבע הזה, ירוק ואדום ופורח לאחר הגשמים האחרונים, מושך יותר משהוא מעורר חשש.

"לאורך מסלול הניווט ישנם חיילים שלנו, ואנחנו יודעים היכן אפשר למצוא מסתור בשעת חירום. האתר עצמו נמצא ק"מ מהגבול, ולמרות הכול מגיעים אליו עשרות אלפי בני אדם. זה הניצחון הקטן שלנו".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה