אסון הזפת בחופים: משרד הבריאות קורא לציבור שלא להגיע לחופי הים

$(function(){setImageBanner('b3b6a500-6533-4195-a14f-47f0525da2e5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בשל זיהום הים התיכון והחופים בזפת, חופי המועצה האזורית חוף אשקלון ניצנים וזיקים משרדי הפנים, הגנת הסביבה והבריאות מודיעים לציבור הרחב שלא להגיע לחופים לפעילות רחצה, ספורט ונופש - וזאת עד להודעה חדשה. חשיפה לזפת עלולה להזיק לבריאות הציבור! המשרדים ממשיכים במעקב ויעדכנו את הציבור ככל שיידרש.רשות הטבע והגנים מסרה כי היא עוסקת במיפוי האזורים שנפגעו מהזפת והדגישה כי הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים להגנה על הבריאות, וכן פינוי מוסדר לאתר מתאים

בימים האחרונים  מתברר כי אסון מימדי זיהום הזפת, שנפלט במהלך הסערה האחרונה מהים התיכון, המקיף חופים רבים לכל אורך רצועת חוף הים בישראל, וביניהם חופי זיקים וניצנים. 

הזיהום, שהחל ביום רביעי עם תחילת מזג האוויר הסוער, לא פסח גם על שמורות טבע וגנים לאומיים, מראש הנקרה ועד זיקים. כ-160 ק"מ של חופי ישראל זוהמו באופן משמעותי בזפת.

בסוף השבוע הגיעו מתנדבים רבים מרחבי הארץ לסייע בניקוי הזפת.  הרשויות המקומיות בחופים יקבלו סיוע חירום מהממשלה למימון המשך מבצע הניקיון. רשות הטבע והגנים ביקשה מהציבור שלא להגיע לנקות באופן עצמאי והדגישה כי הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים על מנת לשמור על הבריאות וכן פינוי מוסדר לאתר מתאים.

וכעת מבקשים מהציבור להימנע מלהגיע אל חופי הים. 

בשעות הבוקר החלה התארגנות לפינוי הלוויתן שנפלט לחוף ניצנים , בנתיחת גופת הלוויתן נמצאו חומרים שמקורם בזיהום נפט וההערכה היא כי הוא מת לפני כמה שבועות. 

צילום אמיר חן רשות הטבע והגנים

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מסר ביום חמישי כי ייתכן שקיים קשר בין ההיפלטות לגושי הזפת. לדבריו, "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

ד"ר אביעד שיינין, מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס, סיפר כי "מדובר באירוע נדיר יחסית, התיעוד האחרון היה ב-2016. בדרך כלל מגיעים לאזורנו פרטים צעירים. גם במקרה הזה מדובר בפרט צעיר, בים התיכון הם מגיעים ל-20 מטר בבגרותם ובאוקיינוסים מגיעים ל-24 מטר. זהו בעל החיים השני בגודלו אחרי הלוויתן הכחול בעולם, הם נפוצים במערב הים התיכון אך נדירים באגן המזרחי".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה