בעלי נחלות במושבים -פסק דין תקדימי משנה את החוקים מי יהיה זכאי לגור בהרחבה

$(function(){setImageBanner('f7fd23a6-b7da-4cc5-8ebc-cd4b8fa4aa15','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

פסק דין תקדימי קובע כי תושבי מושבים בנגב שאינם חברי אגודה זכאים לקבל הקצאות של מגרשים בהרחבה, כעת יוכל כל תושב ביישוב בנגב כולל שוכרים לדרוש זכות להשתתף בהגרלת המגרשים, מה שעלול לפגוע ביישובים ועלול לגרום ליישובים אלו להימנע מפיתוח של הרחבות בשטחיהם

כיום זכות רכישת קרקעות במושבים הנה ניתנת ראשית לבעלי הנחלות המתגוררים ביישוב ולבנם ממשיכים . ומי שאינו בן ממשיך או בעל נחלה נאלץ  לעבור ועדות קבלה שבלעדיהן אי אפשר לרכוש דירה או קרקע ביישוב. בחלק מהיישובים בנגב שולחים משפחות מועמדות למגורים ביישוב לאבחונים.

"חוק ועדות קבלה" הקייים היום הינו חוק המאפשר ליישובים קהילתיים קטנים בהיקף שאינו עולה על 400 משפחות בנגב לסרב לקבל מועמדים אשר עלולים לפגוע ב"מרקם החברתי והתרבותי של היישוב".

עם זאת, החוק אוסר על אפליית מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום, מוגבלות, מעמד אישי, גיל, הורות, נטייה מינית, ארץ מוצא, השקפה או השתייכות מפלגתית-פוליטית. כך אסור להפלות בין ערבים ליהודים או בין דתיים לחילוניים בקבלה ליישוב דתי.

כעת פסק הדין התקדימי יאפשר גם לשוכרים ואזרחים המבקשים להתגורר ביישובים להשתתף בהגרלות על הקרקעות בהרחבה . השופט מנחם רניאל כתב "אין כל נימוק המצדיק עדיפות לחברי האגודה בעלי הנחלות בלבד. החלטת האסיפה הכללית, המבחינה בין בעלי הנחלות לבין אחרים במושב שגם הם בני המקום, ונותנת זכות המלצה רק לראשונים, אינה שוויונית ואין לה בסיס בדין”.

 צילום מערכת יישובניק נט

שיטת שיווק המגרשים בהרחבות השתנתה בעשור האחרון מקצה לקצה. בעבר יכלו האגודות השיתופיות בכל חלקי הארץ לקבוע מי יהיו התושבים החדשים בהרחבות. אלא שלאחר תיקון 8 לחוק האגודות השיתופיות אפשרות זו בוטלה לחלוטין, וכיום מושבים במרכז הארץ אינם רשאים לקבוע את זהות הזכאים למגרשים בהרחבה, ואלה משווקים על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) בלי שהרוכשים יידרשו לעבור ועדת קבלה.

 

אך בשונה מיישובים מברכז הארץ ביישובי הנגב השיטה לא שונתה  בשל החשיבות שביצירת דור המשך לענף החקלאות ובשל החשיבות שראו בשמירת צביון הקהילה. כמו כן עדיין שמורה להם הזכות לבצע ועדת קבלה אזורית (ולא מקומית כפי שהיה בעבר). פסק הדין שהתקבל כעת בעניין מושב לימן  שבצפון שובר את הסטטוס קוו ומאפשר גם לתושבים שאינם חברי האגודה השיתופית

צילום מערכת יישובניק נט

 עו"ד גד שטילמן ועו"ד אריאל רוט ממשרד עו"ד שטילמן גד, אשר ייצגו את האגודה השיתופית,טוענים שבית המשפט טעה בהחלטתו. להערכתם, הסוגיה תעבור להכרעה בבית המשפט העליון "מאחר וחובתן המשפטית של האגודות השיתופיות מעצם מהותן כתאגידים קואופרטיביים לדאוג לחבריהן ולא לאחרים, שכן אגודה שיתופית מחויבת בטובת חבריה בלבד ואינה ישות ציבורית אשר כללי הצדק והשוויון המנהליים חלים עליה".

 "כעת יוכל כל תושב ביישוב, לרבות מי שגר בשכירות, לדרוש להשתתף בהגרלת המגרשים באופן שווה עם מומלצי החברים, דבר שעלול לפגוע בצביון היישוב ולגרום לו להימנע מפיתוחן של הרחבות חדשות".

עמית יפרח, יו”ר תנועת המושבים: “אנו תומכים בעמדת המושב ונלווה אותו בכל ההליכים המשפטיים הדרושים לביטול ההחלטה”.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה