האם בני המושבים ישובו לפעילות בנוער העובד או יחברו לשומר החדש?

$(function(){setImageBanner('9f5ebf16-db4c-4183-a9e9-471d39f640dc','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

סערה במושבים ובקיבוצים בימים האחרונים. ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ מתנהלים דיונים ערים וביישובים רבים גם נתלו שלטים בנושא. בעקבות החלטת בני המושבים להפוך לתנועה עצמאית כשבינתיים היא אינה זכאית לתקצוב ממשרד החינוך

מועצת תנועת המושבים תצביע ביום רביעי אם תנועת הנוער שלה, בני המושבים, תשוב לפעול במסגרת הנוער העובד והלומד, שבה פעלה מאז שנות ה–50, או שתעבור לפעול תחת חסות של תנועת השומר החדש.

בשנה שעברה בני המושבים החליטו להתנתק מתנועת האם, בטענות לפגיעה באוטונומיה שלהם, הרחקה ממעגל מקבלי החלטות, התנהלות תקציבית לא שקופה והעברה חלקית בלבד של התקציב שבני המושבים זכאית לו ממשרד החינוך.

בנוער העובד והלומד הכחישו את הטענות, וטענו כי בני המושבים תוקצבה בנדיבות, יותר משהיתה אמורה לקבל לפי גודלה. במסגרת ההתנתקות, וכצעד סמלי, החליפו בבני המושבים את צבע השרוך האדום, צבעו של הנוער העובד, בשרוך בצבע ירוק־זית.

.

בעקבות העזיבה, נותרו בני המושבים מנותקים ממשאבים המגיעים להם ממשרד החינוך. האפשרות לקבל תקציב כתנועה עצמאית חסומה בפניהם כעת , זאת מכיוון  שנהלי המשרד אינם מכירים באפשרות של פיצול תנועות נוער. כדי לקבל תקציבים כתנועה עצמאית, עליה לעבור תהליך ארוך של הכרה כתנועת נוער חדשה.

ביום רביעי תתקיים הצבעה  בקרב 180 צירי התנועה.

בני המושבים תלו שלטים בצמתים  " חזרה לנוער העובד והלומד היא קריעה של חלק מהיישובים והמועצות שבהם אומרים  אנחנו לשם לא חוזרים".

ברשתות החברתיות מתנהל שיח סביב הנושא , אוהד מצויינים פרסם בדף הפייסבוק : 

" זוכרים שאמרתי שאולי לא תהיה יותר בני המושבים אחרי פסח?

אז אנחנו, תנועת בני המושבים, נמצאים בנקודה קריטית במאבק שלנו להיות תנועה עצמאית.

השבוע ביום ד' יצביעו צירי תנועת המושבים על המשך הדרך: או חזרה לנוער העובד - משמעותה מחיקה של בני המושבים, של העצמאות, של הייחודיות, של פנייה לכל ילד במושב, מסירתה לידיים של דרור ישראל, מחיקת הצמר והלוח השנתי של בני המושבים. או לחבור לשיתוף פעולה עם השומר החדש.

גוף שלבוגרים שלו ושלנו יש הרבה במשותף, ערכי החקלאות והמרחב הכפרי, מקום שבו יהיה אפשר לקיים שיתוף פעולה בריא ראבאק! ולתת לענק שנקרא בני המושבים אפשרות להרים ראש, לשמש לו בית רגולטורי עד יציאה לעצמאות. הכל כתוב.

חטפנו כבר מספיק. מצורף קטע מההסכם עם הנועל שבו מוכתר שלום שמחון, הדמות המרכזית בשאלה האם לחזור לנועל, לסופרים לידר של כל הסאגה הזו.. לפוסק היחיד.. ואנחנו כאמור לא צריכים שליט אחד ויחיד..."

יואל זילברמן מנכ"ל השומר החדש מציע שותפות 

"לשותפינו היקרים, אנו בוחרים לכתוב לכם את המכתב הזה בעקבות מכתב שהוציאו חברי מזכירות תנועת הקיבוצים לשעבר ובו דיבה ולשון הרע על השומר החדש.

כפי שכולכם יודעים השומר החדש פועל בעשרות רבים של מוקדי פעילות במרחב הכפרי ובפריפריה, מחצבה ומצפה רמון שבדרום ועד מטולה ומנרה בצפון, במסגרת פעולות חינוכיות ומשימתיות בהן לקחו בשנה שעברה חלק למעלה מ 72,000 משתתפים מכלל שכבות החברה הישראלית.

השומר החדש מאמינים באיחודי כוחות ועל כן נעתרנו לבקשתה של תנועת המושבים ושל תנועת הנוער בני- המושבים בשל המשבר אליו נכנסו מתוך ערך הערבות ההדדית שהינו אחד משלושת ערכי הליבה של הארגון. שני הארגונים מזהים ערכים משותפים רבים והזדמנות להחזיר את בני המושבים להיות תנועה מובילה ומשפיעה על עתיד המדינה אל מול האתגרים הרבים הניצבים בפניה.

מעבר לכך, קיים חיבור טבעי מעצם כך שרבים ממיסידי ומובילי השומר החדש צמחו והתעצבו בבני המושבים. הניסיון להדביק לשומר החדש שייכות פוליטית היא פעולה שיקרית, צינית וחסרת כל בסיס.

אנו גאים בכך שלארגון שותפים מכלל חלקי החברה הישראלית בעלי דעות מגוונות. אין לארגון שום שיוך מפלגתי ולא יהיה! במסגרת ערכיי הציונות אחד הנושאים המרכזיים שנחלשו במרחב הכפרי הם עבודת הכפיים, החקלאות ושמירת המרחבים הפתוחים, את הפעולה החינוכית והמשימתית הזו נרצה להפריח בליבם של הצעירים במרחב הכפרי ובכלל מדינת ישראל. שמחה, יואל"

"לפני כחצי שנה יצאנו לדרך העצמאית, הקשה והמורכבת. מסע של רכבת הרים בין תחושה עמוקה של מחויבות למשימה ומאבק לא מתפשר בקשיים הרבים."

בני המושבים

שירי ארדיטי מנכלית בני המושבים  כתבה: 

" אנחנו צריכים להילחם. ואני צריכה אתכם. בהסכם עם השומר החדש יש תקווה, יש בסיס לעתיד טוב יותר, יש פה הבטחה. בהסכם עם השומר החדש מופיעה השורה הבאה "חברי הוועד המנהל של השומר החדש ובראשם יו"ר הועד המנהל מר יוסי אקרמן ילוו את תהליך השיקום של בני המושבים במטרה להפיכתה לאחת התנועות המובילות במדינת ישראל". תקווה. עתיד טוב יותר. חזון. יש לנו שותף שצמח מהשטח, מהמרחב החקלאי, שמייסדיו גדלו בבני המושבים ששמים את הרעיון של הפיכת בני המושבים לתנועה, תנועה! לא מעגל או חטיבה, עם מחויבות וחזון לאפשר לנו לצמוח למקום הראוי שלנו כאחת מתנועות הנוער המובילות בישראל.

איזה הבדל עצום בין העולמות, בין האפשרויות, בין דרך שנסלול אותה ביחד עם שותף ראוי וערכי לבין הדרך שמנסה לרמוס את הקיים במטרה להכפיף אותו לשיקוליה הצרים, המפלגתיים, הישנים. הימים הקרובים הם ימי המאבק האחרונים, אם אנחנו חפצים להיות תנועה, אם אנחנו לא רוצים להיות עוד "מעגל".

"הבחירה היא בין "המעגל" של דרור ישראל והנוער העובד לבין החזון והמחויבות ההדדית שמציעים לנו שותפינו למרחב הכפרי בשומר החדש. אנחנו צריכים להילחם. ואנחנו נלחמים. שתפו את הפוסט הזה, שתפו את הקודמים, שתפו את הפוסטים של הבוגרים, של החניכים, של אנשי הצמ"ר. שבו עם נציגי הצירים ביישובים, הסבירו להם, הראו להם את המציאות, בארו להם כל מילה, שתפו מכאבכם, שתפו בחזונכם. 

אז בואו להיות איתנו ב1.5 במ.א דרום השרון לקרב על הבית. לקרב על החזון. לקרב על המהות. לקרב על הערכים שלנו. הימים הקרובים הם ימי המאבק האחרונים. בני המושבים צריכה אתכם. תנועת בני המושבים תנועת המושבים בישראל ארגון הנוער השומר החדש

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה