האם מדוזות הענק יישארו איתנו גם בקיץ?

$(function(){setImageBanner('921036b7-7427-4bb0-af33-637ee7b55dbc','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

אחרי קיץ נטול מדוזות, והגודל העצום של המדוזות שהגיעו בחורף לחופי ישראל (אחת מהן הגיעה למשקל מדהים של 30 ק"ג), החוקרים חלוקים בדעותיהם האם המדוזות הגדולות יגיעו לחופי ישראל גם בקיץ

מדוזות ענק צפויות גם בקיץ(צילום: אוניברסיטת חיפה)

המדוזות שהגיעו לחופי ישראל הן מהמין חוטית נודדת. החוטית לא נראתה בחופי הים התיכון עד שנות ה- 70 של המאה הקודמת ולכן היא מוגדרת כמין פולש. פעמים רבות הנחילים עלולים גם לסכן תשתיות לאומיות, ובחברת חשמל נערכים לעונת המדוזות. אלה עלולות לפגוע גם במתקני התפלה ומתקנים תעשייתיים אחרים.

אז האם הקיץ הזה אנחנו צפויים לראות נחילי מדוזות גדולים?

יש מומחים שאומרים שכן ויש לא.

ד”ר דור אדליסט ביולוג ימי, ממעבדת AMBER ב-אוניברסיטת חיפה אומר ש"אחרי קיץ נטול מֵדוּזוֹת והגודל העצום של המֵדוּזוֹת בנחילי החורף, אנחנו צופים שהקיץ הקרוב יהיה יחסית מרובה במֵדוּזוֹת”. "בפעם האחרונה שהייתה לנו תופעה כזו, של קיץ ללא מדוזות ואחריו נחילי חורף מפותחים, הייתה בשנים 2016-7 ואחריהן חווינו בקיץ 2017 נחילי קיץ אינטנסיביים, ולכן אנחנו צופים גם בקיץ פריחה משמעותית בחודשים יוני ויולי", אמר ד"ר אדליסט.

אבל האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים, ד"ר רות יהל, מסבירה כי "מדוזות זה בעל חיים מאוד מסובך ויש לו המון שלבי חיים. אנחנו רואים כעת את השלב השוחה, המתרבה, של המדוזה. אחרי שיש מפגש בין תאי זרע לביציות יש שלב א-מיני, ובו על הקרקעית מנצים מדוזות חדשות בגוף המים. זה מחזור חיים די מטורף. קשה לדעת בכל מחזור חיים מה נדרש להצלחתו. אנחנו יודעים שאחרי חורפים קרים, שבהם הים מתערבל ויש הרבה נוטריינטים שעולים מהקרקעית, אנחנו יודעים שאנחנו רואים פה הרבה מדוזות. אבל זה הכל השערה. בקיץ האחרון, שלפני היה חורף חם, לא היה למדוזות מזון ונהנינו מקיץ עם מעט מדוזות.

אי אפשר לומר בוודאות האם הקיץ הזה יהיה מלא במדוזות או לא בחופי ישראל. כל מי שאומר שיהיו מדוזות או לא - זה הכל ספקולציות. החורפים האחרונים והשינויים הגדולים בטמפרטורות ובמזג האוויר, תחת הכותרת של שינויים גלובליים, יוצר מצב של חוסר שיווי משקל. אנחנו עדיין לא יכולים לומר איזה קיץ יהיה לנו. מחזור החיים של המדוזה הוא מורכב ועדיין מוקדם לומר".

ד"ר יהל הוסיפה כי המדוזות הגדולות יודעות לשחות, וכנראה הזרמים החזקים הביאו אותן לחוף. "ממחקרים עולה שהן יודעות איך לא להגיע לחוף. אנחנו מנסים להבין איך אנחנו שומרים על המערכת הימית מהתפרצות של מדוזות, שכן הן מתחרות עם הדגים על המזון בים. זו פגיעה גדולה מאוד במערכת האקולוגית הימית".

שי מיניס, מתנדב רשות הטבע והגנים ושחיין מים פתוחים, סיפר כי זו לא הפעם הראשונה שהוא רואה את מדוזות הענק. "כל השנה אני שוחה בים ותמיד יש לי עליי מצלמה וגו-פרו, ואני מצלם מה שאני פוגש. וכשאתה פוגש את המדוזות מתחת למים, אתה רואה שזה עולם שלם. יש בזה המון קסם. לפעמים אנחנו תופסים את הטבע כמפחיד, אבל כשאתה עוצר, אתה מגלה את הקסם. המדוזות של החורף הן יותר גדולות, אבל ייתכן שהפעם הן היו מעט יותר גדולות. בחורף המדוזות הגדולות יכולות להגיע גם לקוטר של 90-80 ס"מ".

שלומי יצחקי, סיפר שהוא אינו זוכר מתי נתקל במדוזות כל כך גדולות. "יש בחורף לפעמים מדוזות גדולות. לאחד הגולשים נדבקה לפנים מדוזה ענקית. לא נעים. הן גם צורבות. אני מוצא במדוזות משהו יפה. אני גם אוהב לצלם אותן מתחת למים. תמיד יש בהן משהו מיוחד. רוב האנשים לא רואים בהן משהו יפה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה