החזרה לעוטף עזה: תמריצים כלכליים תמורת נטילת סיכונים גישה צינית כלפי ציבור שנמצא במצוקה

$(function(){setImageBanner('9d2bb5a0-f44d-4720-9950-f85a01bc5806','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

חמישה חודשים לאחר אסון 7 באוקטובר, עיריית שדרות מדווחת כי יותר מ-60% מתלמידי העיר חזרו ללימודים. במועצה האזורית אשכול, חזרו ללמוד יותר מ-700 תלמידים במוסדות חינוך בשטחים הרחוקים יחסית מהגבול. מתווה התמריצים שהוצע לתושבי עוטף עזה, נראה כאילו נלקח היישר מספרי לימוד למיקרו כלכלה. מטרתו ברורה: לדחוף את המפונים לחזור לבתיהם במהירות האפשרית, תוך ניסיון להתעלם מהמורכבות העצומה של התהליך.

depositphotos. עוטף עזה

המדינה, שאינה מסתפקת בקצב החזרה הנוכחי, יזמה קמפיין תמריצים חדש, המבוסס על רעיון של תמריצים תמורת נטילת סיכונים. תוכנית מענקי החזרה לתושבי העוטף, שפורסמה בכניסת השבת, מציעה לתושבי 33 היישובים שלא מוגדרים כשטח צבאי סגור הזדמנות לרווח כלכלי (מענק גבוה יותר) תמורת סיכון מוגבר (חזרה מוקדמת).

לפי התוכנית מי שיחזרו עד חמישי הקרוב, 7 במרץ , יקבלו מענק של 15,360 שקלים למבוגר ו-7,680 שקלים לילד. מי שירצה לקחת עוד יום-יומיים לחשוב על הדברים, יגלה שהחל מ-8 במרץ המענק ייחתך בדיוק בחצי, ל-7,680 ש"ח למבוגר ו-3,480 לילד. ב-1 באפריל שוב יופחת המענק פי 2, וכך גם ב-1 במאי.

מודל זה, הגיוני לכאורה, מעורר תהיות בנוגע לגישתו הצינית כלפי ציבור שנמצא במצוקה.

דובר רבות על עיבוי כוחות צה"ל, בנייה מחדש של מרחבים מוגנים ואפילו מיגור החמאס. הבטחות רבות ניתנו, אך בפועל, רובן נותרו בגדר חלומות. בינתיים, החזרת התושבים בעיצומה, תוך הקלות כלכליות משמעותיות למי שמזדרז. אירוניה מרה נסכה על המצב כאשר בשבת, סמוך להכרזה על מתווה ההחזרה החדש, ספגה שדרות מטח רקטות ראשון מזה שבועות.

תוכנית החזרת התושבים עוררה תהיות רבות. לו היה כבוד אמיתי לתושבים, ייתכן שהייתה נגנזת. רוב המשפחות אינן מקבלות החלטות כה גורליות על סמך שיקולים כלכליים בלבד. מי שצפו מחלונם בטבח מחריד של קבוצת פנסיונרים חסרי אונים, כנראה לא ימהרו לחזור, אפילו תמורת הבטחות ותמריצים נדיבים. אחרים, שמאסו בחדרי המלון הצפופים, חזרו לבתיהם למרות הסיכונים, מתוך געגועים ורצון עז לחזור לשגרה.

המפסידים 

הקבוצות שצפויות להיפגע הן דווקא אלו החלשות ביותר:

  • נפגעי טראומה: אלו שחוו טראומה קשה במהלך המבצע, יתקשו לחזור לבתיהם ולשגרת חייהם גם תמורת סכומי כסף נכבדים.
  • אוכלוסיות מוחלשות: משפחות עניות, קשישים ואנשים עם מוגבלויות, יתקשו לעמוד בעלויות הגבוהות הכרוכות בחזרה לביתם, גם עם סיוע ממשלתי.

פתרון זמני בלבד

מתווה התמריצים אינו פתרון אמיתי לבעיות עמוקות כמו:

  • תחושת חוסר ביטחון: התושבים זקוקים להבטחת ביטחון אמיתית לפני שיוכלו לחזור לבתיהם בראש שקט.
  • שיקום תשתיות: נדרש שיקום מקיף של תשתיות שנפגעו במהלך המבצע, הן פיזיות והן נפשיות.
  • טיפול בטראומה: יש להנגיש טיפול פסיכולוגי מקצועי לכל מי שזקוק לו, על מנת להתמודד עם ההשלכות הנפשיות של המלחמה.

המציאות המורכבת בעוטף עזה מדגישה את הצורך בגישה רגישה ומכבדת יותר כלפי התושבים. הבטחות לחוד ומציאות לחוד. יש להבטיח ביטחון אמיתי לפני שדורשים מהתושבים לחזור לחיות בצל האיום.

תמריצים הכלכליים אכן עשויים לפתות חלק מהתושבים לחזור, אך הם לא יפתרו את הבעיות העמוקות שגרמו להם לעזוב מלכתחילה.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה