הכירו את זן הקורונה החדש - JN1

$(function(){setImageBanner('e81b5a32-6fec-41bc-947e-64e26c4f4dd6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

משרד הבריאות מאשר כי זן הקורונה JN1 הנחשב צאצא רחוק של האומיקרון הגיע לישראל.על פי הערכות גורם בכיר במשרד, הזן כבר התפשט למאות ישראלים. 

זן חדש של הקורונה - צילום: People Image Studio, Shutterstock

הזן החדש JN1 מורכב הרבה יותר מקודמיו, ובחלוף השבועות כשהוא הופך לזן הדומיננטי מבין זני הקורונה, הוא מגלה יכולת עמידות בפני מנגנוני ההגנה של הגוף, וגם ככל הנראה בפני תרכיבי החיסון.  כעת מאשר משרד הבריאות כי הזן הגיע גם לישראל, והוא אותר כבר בלפחות 200 ישראלים. 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בחודש וחצי האחרונים נצפית בישראל עליה קלה ומתונה בתחלואה מקורונה כפי שנראה בכל העולם. משרד הבריאות ממשיך ומנטר את הוריאנטים השונים באמצעות ריצוף גנטי ועוקב גם אחר הדיווחים בעולם בנושא ונמצא בקשר עם משרדי בריאות אחרים.  משרד הבריאות ממליץ לציבור, ובעיקר לאוכלוסיות בסיכון, להתחסן בחיסון נגד קורונה שזמין בקופות החולים ומותאם לוריאנטים הנוכחיים ובהזדמנות זאת - גם להתחסן נגד שפעת". 

במה שונה המוטציה החדשה של הקורונה מזנים קודמים?
הזן החדש הוא צאצא רחוק של משפחת האומיקרון, שהייתה השלטת בשנים האחרונות בהדבקות הקורונה. השינויים הגנטיים הרבים שעבר הזן JN1 מאפשרים לו לחדור לתאי הגוף בצורה שונה המקשה על הנוגדנים המנטרלים של גוף האדם לזהות וליירט אותו. כך הוא מצליח להדביק במהירות רבה יותר, להשתכפל ולהדביק אחרים.

האם החיסון שקיבלתי בעבר מגן בפניו?
אם חלפה שנה מקבלת החיסון האחרון, סביר להניח שאינך מוגן כלל בפני הקורונה. נתונים ראשונים מצביעים על כך שהחיסונים כיום מעניקים הגנה מסויימת בפני JN1 אך היא אינה מלאה. היתרון בחיסוני ה- mRNA הוא שהחברות יכולות לעדכן כל חיסון בתוך שבועות ספורים. יצרניות החיסונים כבר החלו לעבוד על עדכון החיסונים הקיימים לזן החדש.

מהם תסמיני הזן החדש JN1?
על פי סקר אחרון בבריטניה, התסמינים השכיחים ביותר היו נזלת, שיעול, כאבי ראש, חולשה, עייפות, כאבי שרירים וכאבי גרון. אובדן חוש טעם וריח היו התסמינים הנדירים שנמצאו אצל אחוזים בודדים מהנדבקים. התסמינים החדשים עליהם התלוננו כעשירית מהנדבקים בווריאנט JN1 היו בעיות שינה וחרדה. 

עד מתי נגיף הקורונה ימשיך ליצור מוטציות?
מוטציות הן טעויות גנטיות בשכפול הנגיף, המובילות לזנים חדשים שלחלקם יש יתרון אבולוציוני. מרבית המוטציות מובילות להיכחדות הזנים החדשים, אולם חלקם כוללים יכולת חדירה גבוהה לנדבק, התחמקות ממערכת החיסון, השתכפלות מהירה והתפשטות, ואלה הזנים שעליהם אנחנו שומעים. לנגיפי הקורונה יכולת יצירת מוטציות גבוהה מאוד, ולכן סביר שהנגיף ימשיך ליצור זנים חדשים גם בעתיד, כשהדרך היחידה לבלום אותם תהיה התחסנות גבוהה מאוד של האוכלוסייה. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה