התוכנית לטיפול ביוקר המחיה: מי ייהנה ממנה?

$(function(){setImageBanner('88a7c8c2-8873-4716-970b-3d9fa96631c4','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

רה"מ ושר האוצר הציגו אמש (ד') את תכנית הממשלה לטיפול ביוקר המחיה. בבסיס התוכנית עומדים זיכוי במס הכנה למשפחות עובדות, הנחה בצהרונים וכן הורדת מכסים על יבוא מגוון מוצרים. התוכנית עוד צריכה לעבור בכנסת, אם באמצעות חקיקה או דרך ועדת הכספים. אשדוד נט עושים לכם סדר

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, הציגו אמש (רביעי) במסיבת עיתונאים תוכנית להפחתת יוקר המחיה ולהקלה על האזרח בצל עליות המחירים במשק.

התוכנית כוללת שורה של צעדים זמניים שתוקפם לשנת 2022 בלבד, אשר יגדילו את ההכנסה הפנויה (הכנסה פחות מיסים) ובתקווה יעודדו תעסוקה בקרב מעמד הביניים, משפחות צעירות ועובדים בשכר נמוך.

החלק השני של התוכנית כולל צעדים לשיפור התחרות במשק, בתחומי המזון, התעשייה והבנייה, שיובילו בהמשך להורדת מחירים לצרכןהתוכנית כולה תעלה לציבור הישראלי כ-4 מיליארד שקלים, כך על פי הערכות האוצר.

מה בתכנית?

הטבת מס למשפחות צעירות עובדות

על פי התכנית, משפחות עובדות שמשלמות מיסים ייהנו מנקודת זיכוי נוספת לכל אחד מבני הזוג, עבור כל ילד בגילאי 6-12. שווי ההטבה במשפחה שבה שני בני הזוג עובדים, מגיע עד ל-5,352 שקל בשנה לכל ילד. 

הגדלת הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 4-5

סבסוד תכנית "ניצנים" לצהרונים לילדים בני 8-3 יגדל בסך של כ-2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד, למשקי בית באשכול חברתי-כלכלי 4 ו-5. כך, משפחה עם שני ילדים בני 8-3 בצהרונים באשכולות החברתיים הרלוונטיים תחסוך כ-5,000 שקל בשנה.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

הגדלת מענק מס הכנסה שלילי

תוספת חד-פעמית של 20% למענק העבודה (מס הכנסה שלילי). סכום התוספת הממוצעת עומד על 800 שקל בשנה לכל עובד, והוא יכול להגיע עד ל-1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים.

הגדלת המענק זמנית והיא תתקבל בגין עבודה בשנת 2022. על מנת להקל על הזכאים מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער.

הפחתת העלייה בתעריף החשמל

על מנת למתן את עליית מחיר החשמל לצרכן, שנובעת בין השאר מעליית מחירי הפחם העולמית, משרד האוצר מפחית את הבלו על הפחם. המשמעות למשק בית טיפוסי תהיה מיתון העלייה בכ-2.4%, כלומר מחיר החשמל יעלה ב-3.7% במקום ב-5.7%.

הפחתת מכסים רוחבית על מגוון מוצרי מזון

ביטול המכס על בשר בקר, דגי ים, מזון מן הים, שימורי טונה, נקניקים, רטבים, פירות יבשים, עוגות ועוגיות וקמח. בנוסף יורחבו המכסות הפטורות והן יחולקו במכרז מחיר מינימום לצרכן בשמן זית, ביצים ודבש.

המטרההפחתת יוקר המחיה בתחום המזון על ידי ביטול מכסים והגדלת מכסות פטורות באופן שיאפשר הוזלה של מוצרי יבוא ויגדיל את התחרותיות של המשק הישראלי.

ביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה, תעשייה וחומרי גלם לבניה

ביטול רוחבי של מכסים בסך של כמיליארד שקל על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשייה וחומרי גלם לבנייה. המוצרים כוללים בין היתר: מוצרים לבית ובהם ריהוט, כלי אוכל, מוצרי טקסטיל, שטיחים, תחבושות היגייניות, אופניים חשמליים ועוד; חומרי גלם ומכונות לתעשייה; חומרי גלם לענף הבנייה; ציוד רפואי; וחלקי חילוף לרכב.

ביטול המכסים צפוי להביא לירידת מחירים לצרכן והגדלת הפריון למפעלים בתעשייה בשל הוזלת עלויות חומרי הגלם. בנוסף, ביטול המכס צפוי להקל על יבואנים מקבילים ויאפשר גם להם ליהנות מהפטור ממכס ללא הצגת תעודות מקור.

הפחתת המכסים בענף הבנייה צפויה להביא לירידה במחירי הדירות, זאת בדגש על דירות באזורי הפריפריה שבהן מחיר הדירה מושפע כמעט במלואו מעלות בניית הדירה.

הקמת ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון

תוקם ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון. הוועדה תמפה את שוק המזון, השחקנים, נתחי השוק, רמת הרווחיות, רמות המחירים ומיזוגים ורכישות שנעשו בשנים האחרונות תוך השוואה למדינות מפותחות בעולם. הוועדה תמליץ על צעדים אקטיביים להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות, ואף על תיקוני חקיקה אם יידרשו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה