זווית אחרת - הדור השני של יוצאי חבר העמים יכריעו את הבחירות

$(function(){setImageBanner('1259fd21-7575-4dce-8e1a-6e4e9d732d0e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בזמן שכולם טוענים שאין נדידה בין הגושים - ברגע האחרון דווקא הדור השני של יוצאי חבר העמים עשויים ליצור את המהפך. הסיבה - החשש שמה שנקרא גוש הימין הפך לגוש נתניהו/חרדי המבוסס על רוב דתי ודתי קיצוני.
החשש מחוקים דתיים חדשים שצפויים בממשלה החדשה שיקים נתניהו - מתחילה לחלחל גם אצל הצעירים

גוש נתניהו בדרך להרכבת ממשלה

ההערכה היא שהעולים מחבר המדינית לשעבר וילדיהם מהווים 16 מנדטים אבל עם אחוז הצבעה לא גבוה – הוא אמור לעמוד על כ 15 מנדטים שמתפלגים בין – ישראל ביתנו  כ 5-6 מנדטים, יש עתיד כ 3-4 מנדטים הליכוד 3-4 מנדטים , והמחנה הממלכתי – כ 1-2 מנדטים, והציונות הדתית כ 1 מנדט.

הליכוד ולציונות הדתית מקבלים קולות בעיקר מהדור השני של העולים – בעיקר הציונות הדתית שמושכת את הצעירים מאוד בעיקר בגלל ההתבטאויות של בן גביר.

אז מה עשוי להשתנות ברגע האחרון?

יותר ויותר מחלחלת לתודעה של העולים מחבר העמים שהגוש שמגדיר את עצמו ימין, הוא בעצם גוש שעומד להקים ממשלה עם רוב מוחלט ומכריע של חובשי כיפות שחלקם הגדול כיפות שחורות – מה שאומר עבורם שהצבעה לליכוד ולציונות הדתית היא בדיוק כמו הצבעה ל ש"ס ויהדות התורה שהם שחקנים מובילים בגוש ובממשלה הצפויה.

ממשלת נתניהו שעשויה לקום בעוד שבוע ימים, תהיה הממשלה הראשונה מאז קום המדינה שיש לה רוב של חובשי כיפות, מכאן סביר להניח שאת ההזדמנות ינצלו לקידום של חוקים דתיים כמו סגירת כל העסקים בשבת, חוקים בנושאי דת ומדינה ועוד חוקים חדשים שיוצאי חבר העמים מתנגדים להם מאוד.

ההפנמה הזאת מחלחלת בימים האחרונים ובמידה ויהיה מעבר של מנדט עד 2 מנדטים מתוך 5 המנדטים שיושבים בגוש ליכוד/חרדים (בהובלת נתניהו) , לגוש השינוי - הכולל את ליברמן, יש עתיד והמחנה הממלכתי – הדבר עשוי ליצור מהפכה ולהעניק את הרוב לגוש השינוי.

כל הסקרים מראים שגוש הליכוד דתיים/חרדים אותו מוביל נתניהו - עומד על 59-60 מנדטים וגוש השנוי עומד 56-57 מנדטים (כשחד"ש/תע"ל תמיד בצד – לא יצטרפו לאף גוש).

מכאן שמעבר של 2 מנדטים של "הקול הרוסי" יעלה לראשונה את גוש השינוי מעל גוש הליכוד דתיים.

ציבור העולים מתעניין מאוד בנושאי דת ומדינה, אבל רק ליברמן באמת מעז להוביל קמפיין בנושא הזה. במפלגות האחרות נזהרים לא להרגיז את החרדים בגלל החלום על קואליציה אפשרית.

תופעה ייחודית לעולים מחבר המדינות לשעבר, שיש אצלם מתלבטים בין הגושים, כלומר בין הליכוד לישראל ביתנו. על פי הסקר של לובי המיליון, המתלבטים מהווים כ־10% מהעולים כלומר כמנדט וחצי. 30% מהם ציינו את הליכוד כמפלגה שהם שוקלים להצביע לה ו־30% ציינו את ישראל ביתנו כך שמדובר בעד חצי מנדט שמתלבטים בין הגושים. במציאות שבה אין כמעט מצביעים שנודדים בין הגושים גם זה משמעותי.

בניגוד לישראל ביתנו וליש עתיד, לא מורגש כמעט קמפיין של הליכוד בקרב דוברי הרוסית. בנוסף, ברשימת הליכוד יש רק עולה אחד במקום ריאלי — יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין.

בסיבוב השלישי ובסיבוב הרביעי קיבלה ישראל ביתנו 7 מנדטים. בסקרים הפעם היא מקבלת 6. מה שיעבוד לטובתה הפעם הוא שמאז הבחירות האחרונות הגיעו לישראל כ־40 אלף עולים בעלי זכות בחירה מרוסיה ואוקראינה בגלל המלחמה.  ישראל ביתנו היא היחידה שבאמת יכולה לדבר עם רובם והשאלה הפתוחה היא – כמה מהם באמת יבואו להצביע בקלפי.

ישראל ביתנו יודעת לנצל היטב את  ההתבטאויות הקיצוניות של יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף  ואת התבטאויות שך סמוטריץ' (שותפו של בן גביר בציונות הדתית) שמרתיעות עד מפחידות את הציבור שנרתע מקיצוניות דתית.

עתה, שאלת השאלות היא – עד כמה המסר יגיע ויחלחל לצעירי הדור השני ? התשובה לשאלה תכריע את תוצאת הגושים ושאלת הממשלה הבאה של מדינת ישראל.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה