יישובים באזור הדרום נערכים להתחדשות הקרבות ביניהם על טריטוריות

$(function(){setImageBanner('a967a74a-529f-4fff-a79f-54ee1317423e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

כשנה וחצי לאחר שהושבתו הוועדות הגאוגרפיות חוזרות לפעול ויוצרות מאבק מחודש על טריטוריות בין המועצות האזוריות ברחבי הדרום

צילום: shutterstock אילוסטרציה חקלאות

פעילות הוועדות הגאוגרפיות, שהוקמו לראשונה ב־2016 וכבר קיבלו החלטות ב־48 נושאים, מציתה מאבקים חדשים בין רשויות מקומיות. מטרת הוועדות להביא לצדק חלוקתי הוגן יותר בין רשויות עשירות, שבין היתר זכו בשטחי תעסוקה נרחבים, ובין רשויות שכורעות תחת הנטל. אך יש הטוענים כי הוועדות הללו משמשות בעיקר חותמת גומי להקמת שכונות מגורים בנות אלפי דירות על חשבון שטחים פתוחים ויישובים חקלאיים. המבחן של משרד הפנים יהיה להכריע בין הצורך בתוספת יחידות דיור ובין הצורך לשמור על יציבות פיננסית של רשויות מקומיות.

המועצות האזוריות שמחדשות את המאבק בדרום הן :

תל שבע מול בני שמעון

המועצה המקומית תל שבע צריכה לקבל 2,100 דונם מהמועצה האזורית בני שמעון. בפברואר 2020 נחתם כתב מינוי לשינוי גבולות בהתאם לתוכנית להקמת שכונה ממזרח לתל שבע, על שטח המצוי כיום בתחום בני שמעון. הקמת השכונה מיועדת לתושבים שהסדרת מגוריהם נדרשת לצורך סלילת המקטע הדרומי של כביש 6. העברת האזור המצוי כיום במנדט הוועדה לשטח שיפוט תל שבע עשויה להותיר מובלעות של בני שמעון באזור המרוחק ממרכז המועצה. במקביל הוועדה מבקשת מנדט להחליט להעביר את שטח השכונה המיועדת לתחום המועצה האזורית הסמוכה אל קסום.

 

קריית גת מול שפיר

קריית גת צריכה לקבל 2,300 דונם מהמועצה האזורית שפיר, במסגרת תוכנית להקמת 9,300 יחידות דיור ו־35 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. הרוב המוחלט של השטח מצוי כיום בתחום מועצה אזורית שפיר.

 

ברקע להקמת הוועדה נשמעת ביקורת על כך שהשטחים מיועדים להקמת שכונה חרדית, שעה שבעיר עתודות פוטנציאליות להתחדשות עירונית, ובינוי בעל אופי חרדי דורש שטח נרחב בשל הבנייה הנמוכה.

כמו כן המועצות האזוריות הסמוכות לקריית גת ידעו מספר רב של ועדות גיאוגרפיות על רקע הקמת מפעל אינטל ב־1995 ומפעלי הייטק נוספים בסמוך לו. הסכם היסטורי קבע שכל אחת מהרשויות, קריית גת, מועצה אזורית שפיר ומועצה אזורית יואב, תקבל שליש מההכנסות. בעבר כבר נפגעו הכנסות המועצות לטובת קריית גת. אזור התעשייה הוקם על 4,000 דונם שהיו ברובם בשטח המועצות והועבר לתחום השיפוט של קריית גת. ההכנסות מהארנונה שמשלם אזור התעשייה מגיעות כיום על פי הערכות ל־80 מיליון שקל בשנה, כאשר ועדות לחלוקת הכנסות שקמו לאורך השנים צמצמו את היקף ההכנסות שמקבלות המועצות האזוריות, לטובת הגדלת הנתח שמקבלת קריית גת. "ממש לאחרונה התבשרנו כי הוועדה הגיאוגרפית החליטה לצמצם את ההכנסות שלנו מאזור התעשייה לאפס", אומר ראשת המועצה האזורית יואב, מטי צרפתי הרכבי. "עמדנו על 18% בלבד מההכנסות מאזור התעשייה, שהניבו לנו 12 מיליון שקל בשנה, והיוו 10% מהתקציב השנתי של המועצה. מבחינתנו המשמעות של אפס הכנסות מאזור התעשייה למועצה האזורית יואב היא להיות או לחדול. בוודאות לא נוכל לתת את השירות לתושבים שלנו ברמה שנתנו עד היום. צדק חלוקתי לא חייב להיות צמוד דופן. צריך להיות בו היגיון. אין לי שום בעיה שתקום שכונה חרדית בקריית גת, אבל בהחלטה לצמצם את יואב לאפס הכנסות יש ריח פוליטי”.

 

ברנר מול נחל שורק

משרד הביטחון יזם העברת 110 דונם מנחל שורק לברנר. ב־2017 בחנה ועדה חלוקת הכנסות מבסיס חיל האוויר תל נוף ומבסיס חיל החימוש מרר שבשטחי השיפוט של המועצה האזורית ברנר, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית נחל שורק ומועצה מקומית מזכרת בתיה. המועצה האזורית ברנר מספקת שירותים מוניציפליים מלאים ל־300 דירות בתל נוף, אף שרוב הבסיס מצוי בתחום שיפוטה של נחל שורק, וכעת מבוקש שהשטח הזה יעבור לתחום השיפוט של ברנר.

 

ולסיום, היישוב שבי דרום, במועצה האזורית מרחבים, זקוק למעמד מוניציפלי. היישוב עלה על הקרקע בשנת 2011 ויועד עבור מפוני גוש קטיף. היישוב הוקם בתוך תחום הוועד המקומי ניר עקיבא במועצה האזורית מרחבים. בשנת 2017 התקבלה החלטה על הקמת היישוב, וכעת אמורים לבחון מתן מעמד מוניציפלי ליישוב כוועד מקומי עצמאי במועצה האזורית מרחבים, וכן להגדיר את גבולות הוועד.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה