לפני ה' תטהרו - מכינים אתכם באופן מושלם לכיפור

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('6d48897e-c669-4aeb-a1b9-be7f475e119b','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('6d48897e-c669-4aeb-a1b9-be7f475e119b','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

מיליוני יהודים ברחבי העולם יציינו היום (שלישי) בערב את יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי. הצום יחל בסביבות 18:00, ויימשך כ-25 שעות. מהם זמני כניסת כיפור ויציאת הצום, המנהגים והאיסורים, טיפים לצום קל ועוד.
כל מה שצריך לדעת כדי להיטהר ולעבור את יום הכיפור והצום בשלום.
בסוף מוגש לכם באהבה גם מתכונים למרק הטעים בעולם שהמרוקאים מכינים בצאת הכיפור.

יום כיפור

היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי יחל היום בסביבות השעה 18:00 ויסתיים כ-25 שעות לאחר מכן. מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד בהיר ותחול ירידה קלה בטמפרטורות. 

האם כבר בקשתם סליחה?

יום הכיפורים עצמו לא מכפר על עבירות שבין אדם לחברו "עד שירצה את חברו" – אז אל תשכחו לבקש סליחה אישית - כך שמי שנפגע מכם יתרצה.

בבוקר/צהרים של ערב יום כיפור:

נהוג לטבול במקווה, או בים. בכך מקיימים את ההקבלה של המשנה: "מה מקווה מטהר את הטמאים, אף הקדוש-ברוך-הוא מטהר את ישראל" (יומא, פרק ח').

תפילת מנחה: מקדימים להתפלל מנחה. בתפילת המנחה אומרים בפעם הראשונה "וידוי", כדי להגיע לסעודה המפסקת אחרי וידוי ראשון. במשך היממה של יום כיפור מגיעים בסך הכול לעשרה וידויים.

וידוי:

הווידוי, לדעת הרמב"ם, הוא המצווה העיקרית של התשובה והכפרה. לכל הדעות, מדובר בתנאי הכרחי לקיומה של תשובה ולכפרת עוונות. המתוודה מונה את חטאיו, מביע חרטה עליהם ומבקש כפרה.

הנוסח הבסיסי ביותר של הווידוי נאמר על ידי הכהן הגדול:

 "חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך". כיום, הנוסח הקצר של הווידוי הוא נוסח פיוטי: "אשמנו, בגדנו, גזלנו..." הנוסח המורחב ליום כיפור: "על חטא שחטאנו לפניך...". מומלץ להוסיף ולפרט, גם רשימה ממשית של חטאים שחטאו וזכורים להם (העיקר שזה יהיה מהלב).

אם לא מצאתם חטאים, חפשו שוב - כנראה הדחקתם... שחררו זה בריא לנפש גם בלי קשר לכיפור.

להתכונן נכון לצום:

הגוף שלנו צורך מזון ונוזלים על מנת להתקיים. אמנם מדובר רק ב-25 שעות ובכל זאת כשמונעים מהגוף במהלך הצום את המאגרים שלו, הוא עובר תהליכים העלולים לגרום לכאבי ראש, סחרחורות וחולשה, בעיקר למי שאינו רגיל בכך.

(אם אתם שואלים למה 25 שעות ולא 24 - אז בכיפור כמו בכל שבת - לוקחים מקדם ביטחון של חצי שעה לפני וחצי שעה אחרי צאת 3 כוכבים).

לפני הצום: שתו הרבה מים: זו לא חוכמה לשתות בקבוק של ליטר וחצי מים דקה לפני כניסת הצום. הכינו לכם במקרר מבעוד מועד בקבוק מים בלעדי שלכם ודאגו לשתות את כולו בעקביות במהלך היום לפני הצום. ניתן להוסיף לבקבוק קוביות אננס, פרוסות לימון או גבעולי נענע בכדי להגביר את החשק לשתות.

וותרו על הקפאין: ביום של ערב החג המנעו משתיית קפאין (להזכירכם - קולה נכללת בהגדרה).

פחות מתובל: אנחנו אוהבים את החיים ואת האוכל שלנו עם טעם מלוח, חריף ומתוק, אבל שימו לב כי תבלינים וסוכר עלולים לגרום לצמא ולכן מומלץ להימנע מהם בשעות של לפני הצום.

הזינו את הגוף בסוכרים ופחמימות מורכבות: מומלץ במהלך היום ובסמיכות לצום לאכול ענבים, תמרים וצימוקים שיעזרו למלא את מחסני הסוכר הזמין בגוף. כמו כן מומלץ על אכילה של פחמימות מורכבות כמו לחם, קרקרים, אורז, ופסטה במנות קטנות במהלך היום כולו עד לצום.

סעודה מפסקת:

הסעודה האחרונה לפני הצום. יש לסיימה עד זמן הדלקת נרות. זו סעודת חג לכל דבר. יש מצווה לאכול בערב יום כיפור במשך כל היום, כדי להתכונן לקראת הצום, ובמיוחד בסעודה זו.

אל תעמיסו: מומלץ לא להגזים בארוחה המפסקת. באותו הרגע זה אולי מרגיש לנו חכם לאגור יותר, אך בפועל זה רק מכביד על הגוף. פעולת העיכול "מבזבזת" נוזלים שהיינו מעדיפים לשמור להמשך הצום.

כל אבות המזון: להארכת תחושת השובע בגוף יש לשלב בין מרכיבי מזון שונים - ירקות, חלבונים ופחמימות. השילוב יאפשר להאריך את שהות המזון במערכת העיכול.

חלבונים קלים לעיכול: מומלץ במהלך היום ובסעודה המפסקת להזין את הגוף בחלבונים רזים כמו עוף, הודו ודגים  בסעודה המפסקת עדיף להמנע מבשר בקר שמתעכל לאט יותר וגורם לכבדות וגירוי שמתרגם לרעב (כלומר מנגל עם בשרים כבדים זה רעיון ממש לא טוב).. כן ניתן לשלב נתחי בקר רזים כמו כתף מרכזי ופילה מדומה, התורמים לתחושת השובע".

הדלקת נרות:
מדליקים נרות כבכל ערב שבת וחג, מברכים "להדליק נר של יום כיפור" ומוסיפים- "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה". מקובל להשאיר גם נר שידלוק במשך כל היום, ובו ישתמשו להבדלה במוצאי היום. יש הנוהגים להדליק נרות לזכרון הנפטרים, שאת זכרם יעלו בתפילה ב"הזכרת נשמות".

יש הלובשים בגדי לבן ורבים נוהגים להתעטף בטלית גם בערב, שלא כבשאר ימות השנה.

במהלך הצום:

זה הזמן לנוח: נכון, הכבישים והרחובות הריקים עושים חשק להתחיל לצעוד, אבל אם אתם צמים זה לא הזמן. המנעו ממאמץ ככל האפשר, עדיף להימצא בסביבה מוצלת ולאפשר לגוף להיות נינוח ורגוע.

ריח מרגיע: לדיכוי הרעב מומלץ להריח במהלך הצום קינמון, ציפורן, הל או טבק להרחה.

כל נדרי:

מנהג רוב עדות ישראל לפתוח את תפילת יום כיפור ב"התרת נדרים" קיבוצית, כאשר החזן ושניים מחשובי הקהל משמשים מעין בית דין, והם מתירים לכל הציבור את נדריהם.

התפילה הזאת הפכה להיות סמל רב-עוצמה של יום כיפור. הן מצד מיקומה בפתחו של היום, הן בשל התכנסות כל הקהל, הן מצד המטען הרגשי וההיסטורי של הדורות שהיא נושאת, והן בתוכנה – התחושה של ההזדכות מכל ההתחייבויות הקודמות והתקווה לפתוח דף חדש, נקי וחלק.

ערבית:

התפילה הקבועה של כל ערב, בשינויים המתבקשים לכבוד יום כיפור. השינויים הבולטים: אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו" בקריאת שמע, בקול רם. תפילת העמידה הכוללת קדושת היום של יום כיפור, ואמירת פיוטים, סליחות ווידוי אחרי תפילת העמידה. יש המוסיפים גם אמירת שירי הייחוד והכבוד ומזמורי תהלים.

שחרית ומוסף:

גם בשחרית וגם במוסף מתוודים - הן בתפילת היחיד.

מנחה:

בתפילת מנחה קוראים בתורה את פרשת העריות בחומש ויקרא. ומפטירים – ספר יונה, הוא סיפור התשובה הגדול של אנשי נינווה. גם במנחה שני וידויים. ממעטים בסליחות ופיוטים כדי להזדרז ולהתחיל נעילה מבעוד יום.

נעילה:

יום כיפור הוא היחיד בשנה שבו נוספת תפילה חמישית, לחתימתו של יום. מתחילים להתפלל אותה "כשהחמה בראש האילנות" ומסיימים עם צאת הכוכבים. מסיימים בתקיעה גדולה בקדיש האחרון – עם צאת הכוכבים.

מוצאי יום כיפור:

עם סיום יום כיפור מתפללים ערבית, כבכל מוצאי שבת וחג. רבים נוהגים לקיים "קידוש לבנה", הבדלה – בלי בשמים. רק יין ונר – אותו משתדלים להדליק מנר שדלק במשך כל יום כיפור.

בצאת הצום:

לא לדחוף: אל דאגה, יש מספיק אוכל לכולם, ובכדי לפתוח את הצום בדרך הבריאה נהיה עדינים.

נוזלים תחילה: קודם נחזיר לגוף שלנו נוזלים בצורה מבוקרת. אפשר מים ומומלץ משקה ממותק מעט כמו חליטת צמחים או לימונדה ביתית מתוקה.

מזון: אם חלמתם על גלגל שווארמה מסתובב וטריפל המבורגר עם קילו צ'יפס לצידו...חכו רגע... זו לא הדרך הנכונה לפתוח את הצום, שמרו את הפנטזיות ליום אחר.

התחילו את שבירת הצום במזון קל כמו עוגיות (רייבה, טישפישטי או ריפעת בניחוח אניס) או לחם מתוק לצד המשקה כמו לחם הבולו.

לאחר כשעה אפשר לאכול ארוחה קלה ולא מכבידה כמו מרק וכך ניתן לגוף להתאושש.

אצל המרוקאים נהוג להתענג לאחר כשעה משבירת הצום על מרק חרירה (משי) המלצה חמה - אם יש לכם חבר/ה מרוקאים – מומלץ להתחיל לתפוס איתם קשרים ולשאול אגב אם נשאר להם מהמרק הכי טעים והכי מזין בעולם. גם למחרת זה עדין הכי טעים בעולם - באחריות.

אם נדלקתם או שכחתם או אין מי שיכין לכם - אז לחצו כאן  למתכון של מרק חרירה מהשף גיא פרץ - מאסטר באוכל מרוקאי- למתכון למרק חרירה - של שף גיא פרץ - לחצו כאן.

למתכון מרק חרירה יותר מהיר ופשוט ממרק השף - קבלו את המתכון למרק חרירה מהיר של מרסל בן שמחון - לחצו כאן 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה