לתושבים בעוטף נמאס מהסכנות בכביש 334

$(function(){setImageBanner('f2f10383-f7d0-4c7f-b36b-9a03325e22d8','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

תושבי רוחמה, דורות, שדרות והסביבה יצאו להפגין בדרישה לשפר תשתיות ואכיפה. ניצן איתמרי מרוחמה איבדה את זוגתה מיטל בתאונה חזיתית שאירעה ליד הקיבוץ: "ב-27 שנות חיי, לא ראיתי ניידת אחת על הכביש הזה"

הם החליטו לשים קץ לסכנה הנשקפת לחייהם בכל פעם שהם נוסעים בכביש 334. בשבוע שעבר התכנסו בשעות הצהריים תושבים מרוחמה, דורות ושדרות בצומת איבים הסמוכה לשדרות, להפגנה ראשונה שבה דרשו ממשרד התחבורה לשפר את תשתיות הכביש, וממשטרת ישראל - להגביר את האכיפה בו.

"איבדתי את אשתי, וכמעט גם את אבא שלי". ניצן (מימין) ומיטל ז"ל, צילום: פרטי

כביש 334, שאורכו 17 קילומטר, מחבר בין כביש 293 בצומת שדה צבי לכביש 232 בצומת איבים הסמוך לשדרות. היישובים לאורך הכביש הם רוחמה, דורות וחוות שקמים, אך הוא משמש ציר תנועה מרכזי לנוסעים מכביש 6 לשדרות דרך צומת בית קמה ולתושבי רהט הנוסעים לשדרות.

את המאבק בנושא כביש הדמים עוררה ומנהלת ניצן איתמרי (27) מקיבוץ רוחמה. בת זוגה מיטל קרואני־איתמרי נהרגה לפני חצי שנה בתאונה חזיתית בכביש 334.

"זה היה ב־29 במאי השנה", היא מספרת. "מיטל, שהייתה כמעט בת 28, יצאה מרוחמה בשעה שש וחצי בבוקר לכיוון אשדוד, שם היא עבדה.

"היא נסעה כרגיל, וכשהיתה על כביש 334, קילומטר וחצי מכביש היציאה מהקיבוץ, התנגשה בה אתאר אל־הוזייל, בת 29, מרהט, שעבדה כאחות מוסמכת בבית אבות. אתאר נסעה בכיוון הנגדי וסטתה מהנתיב שלה מסיבה לא ברורה. שתיהן נהרגו במקום".

מה הבעיה של הכביש הזה?

"הבעיה היא קודם כל שאין בו בכלל תאורה, ושהשוליים שלו צרים מאוד, בעיקר בחלק המזרחי בין רוחמה לצומת שדה צבי. יש בו גם הרבה שטחים מתים וסיבובים שלא מסומנים בקו הפרדה רצוף.

"יש נהגים שנוהגים בו בפראות, נוסעים מהר ועוקפים בפס לבן. במצב הזה, כשמישהו בא מולך בפתאומיות, הברירה שלך היא או לרדת מהכביש ולהתהפך בקפל הקרקע לתוך השדות, או להתנגש חזיתית. אין לך לאן לברוח.

"בכביש כזה היינו מצפים שתהיה נוכחות של המשטרה, אבל זה לא קיים. אני בת קיבוץ רוחמה, וב־27 שנות חיי לא ראיתי ניידת אחת על הכביש הזה. אין אכיפה בכלל".

כביש רולטה

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בין השנים 2018-2003 אירעו בכביש 334 28 תאונות דרכים. בתאונות אלו נפגעו שבעים בני אדם, מהם נהרגו חמישה ונפצעו קשה חמישה.

מנתוני מרחב לכיש של המשטרה מהשנים 2018-2014, עולה כי בכביש 334 אירעו 29 תאונות, מתוכן 21 תאונות קלות. בתאונות הקשות נפגעו שישה אנשים באורח קשה, ובשתי תאונות קטלניות נהרגו שלושה אנשים.

לדברי איתמרי היא יצאה למאבק כדי לתת משמעות למוות של בת זוגה מיטל, בתקווה להציל אנשים אחרים מגורל דומה. "אחרי שהתחלנו במאבק, אנשים סיפרו לי על הרבה נסיעות שכמעט נגמרו בתאונה חזיתית", היא אומרת. "אנשים מרוחמה שלחו לי סרטונים ממצלמות דרך, שמראים תאונות של מכוניות שנסעו לפניהם או כמעט תאונות".

איך מתנהל המאבק, ומה אתם דורשים?

"זה התחיל אחרי שמישהו עקף בקו לבן, וכמעט נכנס באבא שלי שנהג בכביש. כתבתי פוסט על זה שאיבדתי בכביש את אשתי, וכמעט גם את אבא שלי. הפוסט זכה ל־13 אלף צפיות. בעקבות זה החלטנו להקים צוות מאבק בקיבוץ ובאזור, פתחנו דף פייסבוק, החתמנו אלף איש על עצומה, וניסחנו דף עמדה.

"ראש מועצת שער הנגב תומך במאבק שלנו, וסוכם שהמועצה תקצה איש מקצוע שימפה את מוקדי הסיכון בכביש שצריכים לתקן אותם בטווח הארוך.

"ברמה המיידית אנחנו דורשים אכיפה ממשטרת שדרות, שאמרו לנו שאין להם מספיק כוח אדם, ושיפור של התשתיות על ידי חברת נתיבי ישראל, שנמצאת תחת משרד התחבורה. מדובר במאבק מתמשך שנגייס אליו את כל היישובים באזור".

חן גרינברג, ממטה המאבק, תושב בקיבוץ רוחמה, היה יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת ספיר עד לפני חצי שנה, והכיר את הסטודנט אליאור עמר, שהתגורר בקיבוץ ונהרג בכביש 334 לפני שנתיים.

"הוא חזר בלילה מהעבודה", מספר גרינברג, "ונסע בקטע שבין שדה צבי לרוחמה, שבו אין שוליים, ויש לצד הכביש קפל קרקע ממש עמוק. מסיבה כלשהי אליאור סטה מהכביש בקטע הזה, ונהרג אחרי שהרכב שלו התהפך כמה פעמים".

הבעיה היתה בנהיגה שלו או בכביש?

"אחת הבעיות הנוראות בכביש הזה, שהוא לא סלחני במקרה של טעות של הנהג או אפילו של נהג אחר. אתה יכול להיות נהג שומר חוק, מקפיד על מהירות נכונה, לא מתעסק בטלפון, שתי ידיים על ההגה, ועדיין החיים שלך בסכנה מנהג שעוקף קו לבן ובא מולך כשאין לך לאן לברוח. הכביש הזה הוא ממש רולטה רוסית. סטודנטים שלמדו בספיר כתבו לנו שבכל פעם שהם עולים על הכביש הזה, הם מתפללים שהנסיעה הקצרה בו תיגמר בשלום".

גרינברג מספר שהוא גר עם ארוסתו ברוחמה כבר שנה וחצי, והם החליטו להישאר בקיבוץ ובאזור עוטף עזה גם לאחר שהוא סיים את לימודיו בספיר. "החיסרון היחיד זה הכביש", הוא אומר, "ואם נעבור מפה זה רק בגלל הסכנה שבו".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, מציין כי הוא תומך במאבק התושבים באופן מלא, ומתכוון לדרוש מהמשטרה אכיפה מוגברת על כביש 334 המועד לפורענות, והסברה לנהגים על הסכנות בכביש.

"נדרוש גם ממשרד התחבורה לטפל בתשתיות הלקויות, במטרה להגביר את הבטיחות בנסיעה בכביש", הוא אומר לקראת ההפגנה, שבה תהיה המועצה שותפה.

דובר מרחב לכיש של המשטרה, פקד שמעון כהן, מסר בתגובה: "בניגוד לטענות תושבי האזור, כביש 334 אינו מרובה כלל במספר תאונות דרכים, וכל ניסיון לציירו ככזה - חוטא לאמת.

"כמו כן, מתבצעת אכיפה בכביש זה במועדים שונים ובהתאמה למאפייני התאונות בכללן שהתרחשו בו בשנים האחרונות. כל טענה העולה מפי התושבים מתוך רצון לשיפור מאפייני הכביש, מקומה להיבחן בידי הגורם המוסמך - משרד התחבורה". ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה