מי הם הישראלים שמדורגים בין 20 עשירי רוסיה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b5e53ff5-2a5e-4cf9-b477-9d9020dad65f','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b5e53ff5-2a5e-4cf9-b477-9d9020dad65f','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

לפי מגזין פורבס הרוסי, ישנם חמישה מיליארדים בעלי אזרחות ישראלית שהם מדורגים בין 20 העשירים ביותר במדינה. מי הם - מיכאל פרידמן, משה קנטור, מיכאל פרוחורוב, רומן אברמוביץ, גרמן חאן. מה התרומה שלהם ליהדות ולישראל, כיצד צמחו ועוד

במקום הראשון מבין הישראלים העשירים ברוסיה - מיכאל פרידמן

המגזין פורבס הרוסי פרסם את דירוג 20 המיליארדרים הרוסים - מתוכם ל-5 יש אזרחות ישראלית - מיכאל פרידמן, משה קנטור, מיכאל פרוחורוב,רומן אברמוביץ, גרמן חאן.

בקרוב אמור פורבס רוסיה לפרסם את שמות כל 110 המיליארדרים הרוסים. יש להעריך שברשימה נראה עוד מספר מיליארדרים שקיבלו אזרחות ישראלית אך גרים ברוסיה, אנגליה, שוויץ וארה"ב ולישראל מגיעים במקרה הטוב כמה שבועות בשנה. האזרחות הישראלית חשובה להם כמקלט לכל צרה. הם אכן כיהודים, תורמים מאוד והרבה  לקהילה, אבל כאזרחים נשמח אם ישקיעו יותר תרומות בישראל.

אשדוד נט מביא לכם את סיפורם ותרומתם ליהדות ולישראל.

מיכאל פרידמן:

במקום ה-9 ברשימה עשירו רוסיה מדורג מיכאל פרידמן ששוויו מוערך ב-12.6 מיליארד דולר (הוא גם מדורג בין 60 עשירי העולם).

פרידמן נולד ב 1964 בלבוב, כיום באוקראינה, למשפחה יהודית חילונית. הוא מגדיר את עצמו גם כיום כיהודי חילוני - אתאיסט. לפי עדותו, הקשר היחידי שלו לדת היהודית אותה עת היה המצות שסבתו הייתה אופה מידי פסח. אולם החותמת "יהודי" על דרכונו הבדילה בינו לבין הסביבה, ואף שיצרה הגבלות רבות, לרבות התנכלויות אנטישמיות מצד כל מי שידע, היא גם איחדה אותו עם יהודים אחרים וייחדה אותו כמי ששייך לעם היהודי.

פרידמן גרוש ואב לארבעה ילדים. משפחתו מתגוררת בפריז, בעוד הוא עצמו מתגורר במוסקבה. למרות המרחק הוא שומר על קשר הדוק עם ילדיו וביולי 2012 ביקר עם שלושת ילדיו הגדולים יותר, באושוויץ, כדי להגביר ולשמור על הקשר שלהם ליהדות.

פרידמן הוא המממן העיקרי של קרן ג'נסיס, התומכת בחיזוק הזהות היהודית בקרב יהודים דוברי רוסית ברחבי העולם.

פרידמן היה בין האוליגרכים הראשונים שהתבטאו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה.

במאי 2022 פורסם כי פרידמן קיבל דרכון ישראלי, למרות שאין ברשותו בית בישראל.

משה קנטור:

במקום ה-11 מבין עשירי רוסיה מדורג - משה קנטור, משה קנטור נשיא הקונגרס היהודי האירופי,

ששוויו מוערך ב-11.3 מיליארד דולר;

ויאצ'סלב משה קנטור יליד 1953, הוא תעשיין, מדען, נדבן ומנהיג יהודי רוסי, המכהן כנשיא הקונגרס היהודי האירופי וכנשיא קרן פורום השואה העולמי.

הוא בעל תואר דוקטור במערכות בקרה אוטומטיות לכלי טיס ובעל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב.

קנטור ידוע בעולם במלחמתו העיקשת באנטישמיות ובגזענות. הוא משמש נשיא המועצה האירופאית לסובלנות ופיוס.

בשנת 2005, ייסד קנטור את קרן פורום השואה העולמי, והוא מכהן כנשיאה. בינואר 2020 הביא קנטור לישראל את אירועי פורום השואה העולמי החמישי, לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ ועל רקע התגברות האנטישמיות בעולם. באירוע, שערוצי תקשורת מובילים בעולם תיארו כ"האירוע הדיפלומטי הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל", השתתפו 48 מנהיגים מרחבי העולם.

בשנים 2005–2009 היה נשיא הקונגרס היהודי-רוסי. משנת 2007 מכהן קנטור כנשיא הקונגרס היהודי האירופי, ארגון המייצג 42 קהילות יהודיות באירופה.

בשנת 2010 הקים קנטור את "מרכז קנטור ליהדות אירופה בימינו" ואת "מאגר המידע על שם משה קנטור לחקר האנטישמיות והגזענות בימינו" באוניברסיטת תל אביב. בכל שנה, בערב יום השואה, מפרסם המרכז דו"ח על מצב האנטישמיות בעולם.

קנטור מכהן כנגיד מועצת יד ושם.

מיכאל פרוחורוב

במקום ה-12 מבין עשירי רוסיה מדורג - מיכאל פרוחורוב ששוויו מוערך ב-11.3 מיליארד דולר;

מיכאיל דמיטרייביץ' פרוכורוב יליד 1965, מוסקבה.  הוא מדינאי יהודי רוסי, איש עסקים ואוליגרך. הוא נשיא קרן ההשקעות הפרטית אונקסים, מנכ"ל חברת פוליוס-גולד, ממפיקות הזהב הגדולות בעולם, נשיא איגוד הביאתלון הרוסי, והוא מחזיק במרבית מניות רוסאל, חברת האלומיניום הגדולה בעולם ומניות חברת נורילסקי ניקל, ממפיקות הניקל הגדולות בעולם.

כמו כן במשך עשור (2009–2019) היה הבעלים של קבוצת ה-NBA ברוקלין נטס.

התמודד בבחירות הנשיאותיות במרץ 2012 מול ולדימיר פוטין וזכה בכ-8% מהקולות. ב-2022 במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה החליט לעלות לישראל.

רומן אברמוביץ'

במקום ה-16 מבין עשירי רוסיה מדורג - רומן אברמוביץ' ששוויו מוערך ב-9.2 מיליארד דולר

רומן ארקדיביץ' אברמוביץ' יליד 1966 הוא אוליגרך רוסי-ישראלי, איש עסקים, פילונתרופ ופוליטיקאי.

במרוצת השנים התגורר אברמוביץ' לסירוגין ברוסיה, בבריטניה ובישראל.

הוא נולד בעיר סראטוב שברוסיה הסובייטית ל משפחה יהודית ממוצא ליטאי. איבד את אמו כאשר היה בן שנה וחצי. אביו עבד, ולכן לא היה יכול לטפל בו, ומסרו לטיפול סבתו. כשהיה בן ארבע נהרג אביו בתאונת בנייה ואברמוביץ' והם עברו לגור אצל דודים.

אברמוביץ' החל את דרכו בעולם העסקים כסוחר בתקופת "הפרסטרויקה" והתפרקות ברית המועצות. הוא סחר בעצים, סוכר, מוצרי מזון ומוצרי צריכה אחרים.

הפריצה שלו לעולם של הגדולים החלה בסוף שנת 1994 כאשר פגש את האוליגרך בוריס ברזובסקי, איש אקדמיה שהפך לסוחר מכוניות מצליח, והשניים החליטו להיכנס כשותפים לעסקי הנפט ברוסיה. אברמוביץ' תרם את כישוריו העסקיים, וברזובסקי ניצל את קשריו עם בכירי שלטון. בהמשך שילוב של קשרים עם השלטון והראש של אברמוביץ אפשרו להם להגיע לדרגות העושר בגבוהות ביותר.

בין השנים 2003–2022 אברמוביץ' התפרסם ברחבי העולם כבעלים של צ'לסי, מועדון כדורגל מעוטר מהפרמייר ליג באנגליה.

בפברואר 2022, אברמוביץ' הודיע על העברת צ'לסי לנאמנות בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה וחשש מהקפאת נכסיו בבריטניה עקב עיצומים. ב-2 במרץ 2022 הודיע אברמוביץ' כי החליט למכור את הקבוצה וכי כל הרווחים מהמכירה יתרמו ליתומי המלחמה באוקראינה. ב-10 במרץ הוקפאו נכסיו בבריטניה, ואפשרותו למכור את המועדון נבלמה. במאי 2022 מסר אברמוביץ' את השליטה בצ'לסי לקבוצת משקיעים בראשות טוד בוהלי, תמורת 2.5 מיליארד ליש"ט. הממשל הבריטי אישר את עסקת המכירה לאחר שאברמוביץ' התחייב לתרום את הרווחים למטרות הומניטריות.

התרומה של אברמוביץ ליהדות ולישראל:

אברמוביץ' הוא ראש חבר הנאמנים של איגוד הקהילות היהודיות בחבר המדינות.

בשנת 2022 עלה לכותרות עקב סנקציות על רכושו בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה, והשתתפותו בשיחות השלום בין המדינות.

אברמוביץ השקיע כ-120 מיליון דולר ב-20 חברות הזנק ישראליות, ממנעד תחומים, החל מרפואה ואנרגיה מתחדשת ועד רשתות חברתיות.

בפברואר 2022 שיגרו נציגי ארגונים ומוסדות בישראל, מכתב קריאה לשגריר ארצות הברית להימנע מהטלת סנקציות אמריקאיות עליו. בין החתומים על המכתב היה יו"ר "יד ושם" דני דיין. יד ושם הכריז שאברמוביץ' התחייב לתרום עשרות מיליוני שקלים למוסד. עם פרסום דבר הסנקציות הכלכליות שהטילה בריטניה על אברמוביץ', הודיע המוסד על השעיית התרומה.

ב-2015 רכש אברמוביץ את מלון ורסנו ומגרש סמוך בשכונת נוה צדק בתל אביב תמורת כ-100 מיליון שקל, במטרה להקים בית מגורים יוקרתי לו ולמשפחתו. במאי 2018 אברמוביץ' עלה לישראל, לאחר שפגה אשרת השהייה שלו בבריטניה. בעלייתו הפך לאיש העשיר ביותר המתגורר בישראל.

ביוני 2020 רכש אברמוביץ' אחוזה בעיר הרצליה בשווי 226 מיליון שקלים, ובכך ביצע את עסקת הנדלן הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל.

הג'רוזלם פוסט מיקם את אברמוביץ' במקום ה-25 ברשימת היהודים המשפיעים לשנת 2021, וכינהו "מגה פילנתרופ" ו"תומך נלהב וותיק של תרבות יהודית ברחבי העולם". אברמוביץ' השתמש במעמדו כבעלי מועדון הכדורגל צ'לסי, לחנך ולעורר אוהדים להילחם בגזענות שנאה. הוביל ומימן קמפיין גלובלי ייחודי ומקיף, תחת השם 'אמור לא לאנטישמיות', שהוקדש להעלאת המודעות לאנטישמיות. הקמפיין כלל שותפים כמו הקונגרס היהודי העולמי, ADL, האמון החינוכי לשואה, ועידת נשיאי הארגונים היהודיים האמריקאים הגדולים, המוזיאון היהודי, מוזיאון המלחמה הקיסרית וחיל האוויר המלכותי.

אברמוביץ' הוכר על ידי הפורום לתרבות ודת יהודית, לאחר שתרם למעלה מ-500 מיליון דולר למטרות יהודיות ברוסיה, ארצות הברית, בריטניה, פורטוגל, ליטא, ישראל ובמקומות אחרים במהלך 20 שנה. יזם נטיעת 25,000 עצים, לזכר יהודי ליטא שנספו בשואה, בתוספת אנדרטה מחווה וירטואלית ליהדות ליטא[. תרם לשיקום בית הקברות היהודי באלטונה, כיום שכונה בעיר המבורג. הפרויקט מבוצע על ידי בני ברית פורטוגל הבינלאומית בשיתוף עם חב"ד המבורג.

בספטמבר 2020 פורסם ב-BBC כי חברות בבעלות אברמוביץ' תרמו כמאה מיליון דולר לעמותת אלע"ד.

יחד עם מייקל קדורי ויעקב ספרא, אברמוביץ' הוא אחד המיטיבים העיקריים של הקהילה היהודית בפורטוגל ושל בני ברית פורטוגל.

בשנת 2015 תרם אברמוביץ' כ-30 מיליון דולר לאוניברסיטת תל אביב להקמת מרכז חדשני לננוטכנולוגיה.

בין תרומותיו האחרות של אברמוביץ' נמצא המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אליו תרם יותר מ-60 מיליון דולר למיזמים שונים בתחום הרפואה המתקדמת, בהם הקמת מרכז חדש לרפואה גרעינית, המשתרע על פני 2,000 מ"ר, ומימון מיזמים בחקר הסרטן ורפואת ילדים. ב-2020, ערב התפרצות הקורונה בישראל, מימן את הרחבת יחידת הטיפול הנמרץ של שיבא לקומות התת-קרקעיות, ואת הנחת התשתיות לעיתות חירום.

תרומה שנתן אברמוביץ' לקק"ל לתוכנית שיקום יער מקיפה במדבר הנגב הדרומי, מסייעת להילחם במדבר העולה באזור ומקדמת את תיירות הטבע לאזור.

אברמוביץ' תרם ליוזמות אמנות ותרבות יהודיות, בהן פסטיבל התרבות העכשווית בתל אביב, M.ART

גרמן חאן

במקום ה-18 מבין עשירי רוסיה נמצא גרמן חאן ששוויו מוערך ב-8.2 מיליארד דולר.

גרמן בוריסוביץ' חאן יליד 1961. הוא אוליגרך, מיליארדר ואיש עסקים אוקראיני-רוסי-ישראלי.

חאן החל לעשות את הונו עם התפרקות ברית המועצות בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20, הוא מונה בידי מיכאיל פרידמן לתפקידי ניהול באלפא גרופ, ב-2013 נמכרו מניות החברה לרוסנפט וחאן עבר לנהל את עסקי הסחר הסיטונאי של הקבוצה, 'אלפא אקו'.

גם הוא עשה את הונו המשמעותי מעסקי הנפט בשילוב קשרים עם הממשל הרוסי.

באמצעות מיזם משותף עם בריטיש פטרוליום, מיזם שהביא את ההשקעה הזרה הגבוהה עד אז ברוסיה, בסך 8 מיליארד דולר ויצר את חברת הנפט השלישית בגודלה ברוסיה, TNK-BP . עשר שנים לאחר מכן נמכרה TNK-BP לרוסנפט תמורת 56 מיליארד דולר, במה שתואר על ידי סוכנות הידיעות רויטרס כאחת ההשתלטויות הגדולות בהיסטוריה של תחום האנרגיה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה