משלחת מנהיגים מאמריקה הלטינית הגיעו לביקור סולידריות ביישובי העוטף

$(function(){setImageBanner('fe553796-2ff1-490a-b7f8-4cb8bef070c1','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בשבת השחורה של ה-7 לאוקטובר, נחטפו בידי מחבלי החמאס למעלה מעשרים ישראלים ארגנטינאים, כעשרה אחוזים מכלל החטופים. שיעור גבוה זה קשור קשר הדוק לסיפור ההתיישבות של עולי דרום אמריקה ודור ההמשך שלהם במספרים גדולים ביישובי העוטף, מביאים עימם את הלהט האידיאולוגי, האופי העממי והקסם הלטיני- למרקם החיים הפסטורלי שאפיין את הקיבוצים עד ליום הארור ההוא.

בהנגדה לכך, מלבד נשיא ארגנטינה הנבחר שבולט בתמיכתו בישראל, רבות ממדינות אמריקה הלטינית מביעות מאז פרוץ המלחמה ביקורת נוקבת נגדה: בוליביה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים, צ'ילה וקולומביה החזירו את השגרירים להתייעצות, הנשיא הברזילאי לולה יצא בהאשמות קשות, במקסיקו דרשו הפסקת אש מידית ומדינות אחרות נקטו בצעדים והתבטאויות פרו-פלסטיניות מובהקות. בתנועה למאבק באנטישמיות זיהו את המגמה האנטי-ישראלית במרכז ובדרום היבשת והחליטו לחזק את ההסברה הישראלית מול הקהילות המקומיות.

בהזמנת התנועה נחתה בישראל אתמול (11/3) משלחת סולידריות של מנהיגים מכמה מדינות מפתח, כולל נציגים מצ'ילה, מגואטמלה, מאורוגוואי, מפנמה ומהונדורס, מדינות שבחלקן הסחף האנטי- ישראלי בלט בחודשים האחרונים במיוחד. ביומם הראשון לביקור סיירו בקיבוץ ניר עוז, באתר מסיבת הטבע ברעים, ובעיר אופקים.

ביקורים אלו זימנו עבורם מפגשים מרגשים עם משפחות שכולות ומשפחות חטופים, וגם עם ראש עיריית אופקים, אשר שיתף את אורחיו בגבורה ובאומץ הלב שהפגינו עשרות מתושבי עירו שנפלו בהגנה על הבית.

פילאר ראולה בבית משפחת הורן ממוצא ארגנטינאי קרדיט CAM

בבית משפחת הורן בקיבוץ ניר עוז, התרגשו המשתתפים מסיפורם של שני האחים החטופים איתן (38) ויאיר (45) הורן שנחטפו יחדיו מביתו של יאיר המתגורר בקיבוץ. השניים מחזיקים באזרחות ארגנטינאית, ובני משפחתם התראיינו לכל כלי תקשורת אפשרי באמריקה הלטינית על מנת לפעול להשבתם. עוד נפגשו חברי המשלחת באתר הטבח ברעים עם נטליה קסרוטי, אמו של קשת קסרוטי ז"ל, הצעיר (21) זהוב השיער שנרצח במסיבה שהפכה לשדה קטל. עבור קסרוטי, דוברת ספרדית שפת אם, שהשתתפה כבר במשלחות הסברה במקסיקו ובמיאמי, הפגישה היתה סגירת מעגל ופעם ראשונה בה היא מגיעה לאתר המסיבה- שהפך לאתר של הנצחה.

באתר הנובה עם אמא של קשת זל - פעם ראשונה שמבקרת שם. קרדיט CAM

בהמשך, צפויים חברי המשלחת לבקר גם בקיבוץ בארי, ברהט ובירושלים, להיפגש עם משפחות של חטופים דוברי ספרדית, עם צוות ארגון "איחוד הצלה", וגם עם יזמים שיציגו בפניהם את עולם ההייטק, המחקר והפיתוח הישראלי.

את המשלחת מלווה העיתונאית הספרדיה פילאר ראולה מברצלונה, לשעבר חברת הקונגרס הספרדי וסגנית ראש עיריית ברצלונה, מרצה מובילה בנושא הקונפליקט במזרח התיכון וקול מוביל בעולם הלטיני בנושא המלחמה באנטישמיות. ראולה משמשת כיו"ר הוועד המנהל של התנועה למאבק באנטישמיות באמריקה הלטינית. 

חברי המשלחת עם דובר צהל בספרדית בניר עוז קרדיט CAM

"התנועה החלה את פעילותה באמריקה הלטינית ב- 2021, התמורות הפוליטיות שאנו רואים במדינות שונות באירופה, לא פוסחות על היבשת הלטינית; גם במדינות שבאופן מסורתי עמדו לצד ישראל, אנו רואים בדאגה שינוי ברטוריקה מצד המנהיגים הנבחרים", מסביר שי סלמון מנהל מחלקת אמריקה הלטינית בתנועה למאבק באנטישמיות. "הגעתם של ראשי ערים ומושלים ממדינות כמו צ'ילה והונדורס בימים מאתגרים כאלו, מראה על השאיפה להמשך שיתוף פעולה ברמה המוניציפאלית והצורך הבוער להילחם באנטישמיות הגואה באמריקה הלטינית.

 "אנחנו מאמינים בחשיבות של רתימת מושלים מקומיים וראשי רשויות למאבק בשנאה לישראל, המודל הצליח בשתי יוזמות דומות שהוצאנו לפועל בארה"ב ובגרמניה" מסביר סשה רויטמן-דרטווה מנכ"ל CAM. "לראשי ערים יש יכולת ייחודית להתעמת עם אנטישמיות בצורה פרואקטיבית ברמה המקומית, הם מכירים את הקהילות שלהם הכי טוב והכי מקרוב, ובנוסף יש להם סמכות להניע יוזמות שונות, כמו יוזמות בתחום החינוך, להניע שינויים במדיניות, ולעשות שינוי מוחשי, ההשפעה של ביקור בארץ, מפגש בלתי-אמצעי עם משפחות החטופים, ניצולי הטבח וכוחות ההצלה, מייצר הבנה עמוקה יותר של הצד הישראלי" הוא מדגיש. 

מבין חברי המשלחת, ראש עיריית העיר קולינה מצ'ילה. בתקופה שבה נשיא צ'ילה האנטי-ישראלי קורא לשגריר להתייעצויות עקב "הפרות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ברצועת עזה", ובהמשך לאיסור שהוטל על התעשיות הישראליות להשתתף ביריד התעופה והחלל של אמריקה הלטינית שמתקיים במדינה, ביקור הנציגה הצ'ליאנית חשוב במיוחד.  בצ'ילה חיה הקהילה הפלסטינית הגדולה ביותר בעולם שמחוץ למזרח התיכון, ומעריכים כי 1.8% מהאוכלוסייה היא ממוצא פלסטיני.

מאורוגוואי מבקר בארץ מושל מלדונדו המהווה את אחד ממרכזי התיירות החשובים ביותר בדרום אמריקה, ובעיר שוכנת הקהילה היהודית השנייה באורוגוואי. עוד במשלחת מושלת פנמה, מדינה שאימצה את הגדרת העבודה של IHRA לאנטישמיות ומגלה יחס אוהד וידידותי לישראל.  מהעיר לה פאס שבהונדורס הגיע נציג רם דרג, כאשר לאחר שנים רבות של מדיניות פרו-ישראלית, עם היבחרה של נשיאה חדשה מהשמאל הקיצוני, שינתה המדינה את מדיניותה כלפי ישראל, וקראה להחזרת השגריר. בשל המצב המתוח בין המדינות, רואים בתנועה למאבק באנטישמיות חשיבות רבה להשתתפות נציגות מהונדורס בביקור הסולידריות, דווקא בעת הזו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה