משמרים את מורשת קיבוץ ניצנים הישן

$(function(){setImageBanner('6870f7f9-1ef3-4a8b-b7d3-9d97f0a292e9','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

בימים אלו מתחילות עבודות שימור והצלה של גבעת המכלים המוכרת בסמוך לניצן, המכלים ניצבים על אחת מהגבעות הגבוהות ביותר באזור. גבעת המכלים הינה עדות כמעט אחרונה לקיומו של קיבוץ ניצנים ולקרבות הקשים בין מגניו לצבא המצרי בתקופת טרם קום מדינת ישראל. חורי הכדורים במכלים ובעמודי הבטון המחזיקים אותם הם עדות לעימות הקשה שהתחולל במקום.

צילום  בתיה דורי

קיבוץ ניצנים הישן הוקם בשנות השלושים והיה מאחת נקודות ההעפלה הגדולות לארץ ישראל.

על ראש גבעה המשקיפה אל הים, ניצבים כארבעה מגדלי מים בעלי עיצובים שונים שסיפקו מים לקבוץ ניצנים שהיה במרחק של כ2 קילומטרים מהמקום.

הקיבוץ היה פעיל עד למלחמת העצמאות בשנת 1948 , אז נכבש לאחר כיבוש "עד הלום" על ידי הצבא המצרי. הצבא ביצע בתחילה מעקף מעל פני הקיבוץ, אך לאחר שאחז שליטה בגשר עד הלום הסמוך לכפר איסדוד, (אשדוד של היום) חזר על צעדיו ותקף נמרצות את הקיבוץ הצעיר עד שנפל לידיו.

קרב ניצנים היה אחד מהקרבות השנויים במחלוקת למשך שנים רבות, זאת לאור הבחנה שגויה של אבא קובנר שהיה קצין התרבות של חטיבת גבעתי. בעת הלחימה כנגד האויב המצרי , הוציא קובנר דף קרבי , בו הטיח בלוחמי קיבוץ ניצנים אשמות חמורות על אי תפקוד לחימתי והפקרת הקיבוץ לידי האויב.  לאחר תום המלחמה הוקמה ועדת חקירה, אשר הזימה את דברי קובנר וטיהרה את שמותיהם של לוחמי ניצנים.

גבעת המכלים בסמוך לקיבוץ הישן , מכילה מס' מודלים של מגדלי מים בני אותה תקופה אך בעלי צורה שונה. הצפוני ביותר , מגדל בעל דפנות מרובעות ונבנה בתקופת המנדט הבריטי. מגדל דומה ניתן היה לראות באחד מבסיסי הצבא הבריטי הישנים במרכז הארץ – צריפין וסירקין. לצדו ומולו, מגדלי מים בעלי מאפיינים בריטים כפי שניבנו בגבעה 69 , תחנות המשטרה הבריטיות ,החלק המערבי הינו מגדל מים סגלגל כפי שנבנה ברוב הקיבוצים בני אותה תקופה.

מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עמרי שלמון , ציין בהקשר זה כי המועצה ראתה חשיבות רבה לשמר שריד לספור גבורה עילאית של לוחמי ניצנים ועשיית צדק היסטורי עם חברי הקבוץ " שנפל פעמיים". פעם אחת לידי המצרים ובשנייה לטעות טרגית לגבי לחימת חבריו. ה מועצה האזורית מתכוונת , לאחר תום עבודות השימור וההצלה להקים במקום מרכז מבקרים שיספר את ספור הגבורה של לוחמי הקבוץ ותצפית מקורה על מגדל ה מים המרכזי שממנה ניתן יהיה לצפות אל הים ולעבר כל האזור שעמד במוקד קרבות מול המצרים במלחמת העצמאות.

הפרויקט מבוצע בשיתוף משרד התרבות והספורט אגף מורשת במשרד ירושלים ומורשת והמועצה האזורית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה