עירנות של משפחת דמרי מקיבוץ זיקים - הצילה בז נודד בסכנת הכחדה

$(function(){setImageBanner('da3972e7-0acf-4f71-9310-deb5b80e59c6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

משפחת דמרי מקיבוץ זיקים בדרום היא משפחה אוהבת טבע וטיולים, בעלי חיים ובעיקר ציפורים, ואת הטיול שערכו בשבת האחרונה בגן הלאומי עין עבדת סביר שלא ישכחו הרבה זמן.

עם הגעתם בשבת האחרונה לגן הלאומי, הם זיהו בז נודד יפהפה שניצב על סלע וללא תזוזה. מראה זה הלהיב אותם תחילה אך גם עורר את חשדם. לאור כך הם ניסו להתקרב אליו בזהירות כדי לאבחן את מצבו. כשהתקרבו זיהו שעל רגליו טבעות ורצועות והבינו שכנראה הוא מצוי במצוקה כלשהי.

בעקבות הזיהוי מיהרה סיון דמרי, אם המשפחה, לדווח על כך באופן ראוי להערכה למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* ופעיל 24/7. עם קבלת הדיווח, נציג המוקד של רשות הטבע והגנים קישר אותה במהרה למתנדבי החיבולנס של רשות הטבע והגנים, שהיו ממש במקרה בגן הלאומי עין עבדת עליון, לטובת פעילות הסברה סביב "יום הנשר", וכן עם הצפר מידד גורן, מנהל מרכז הצפרות רמת נגב.

-

גורן הגיע למקום בו הבז נמצא, אסף אותו והעבירו לניר נדיבי ויעל שדה, מתנדבות החיבולנס, לטובת העברה מהירה שלו לבדיקה וטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן בו הוא מאושפז נכון לעתה.

 צילום סיון דמרי

לדברי יעל שדה, מתנדבת החיבולנס של רשות הטבע והגנים, "על פי הטבעות ורצועות העור שהיו קשורות לרגלי הבז, מדובר בבז שגודל בתנאי שבי, באכזריות ובניגוד לחוק.  לשמחתנו היינו באיזור לטובת פעילות הסברה על החיבולנס, בית החולים ועופות דורסים. בצירוף מקרים מוזר הסברנו למטיילים על גורמי פגיעה של עופות דורסים בישראל, בינהם תופעת הבזיירות, וגידול אסור של חיות בר בשבייה".

 

לדברי רוני אליאס-עופרי, המטפלת הראשית בבית החולים לחיות בר, "הבז הגיע אלינו פגוע בחלק מנוצותיו ומותש. במהלך הבדיקה והטיפול ניכר לצערנו כי הוא מורגל באופן זה או אחר לבני אדם וזה דבר שאינו טבעי לחיית בר שצריכה לשהות בטבע. בשלב זה אנו בוחנים אפשרות להשתיל לו נוצות ולבחון האם בכל זאת ניתן יהיה לאפשר החזרתו לטבע לאחר טיפול, השגחה ושיקום בבית החולים לחיות בר".

 צילום יעל שדה

לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים: "שוב בז גדול ברח לשוביו ובאופן נדיר ניצל בזכות אנשים טובים ואוהבי טבע. לא אחת אנו נתקלים בעופות דורסים מתים או פגועים עם רתמות ורצועות לרגליהם. ברוב המקרים אלו בזים למיניהם, שנלכדים לשם החזקה וגידול או ציד של עופות אחרים. הפעם זה בז נודד צעיר. אלפי בזים גדולים: בזים נודדים, בזי ציידים או בזי צוקים מסיימים את חייהם בכלל ובטבע בפרט לאחר שנלכדים ע"י ציידים וסוחרים ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה. אלו נמכרים לבזיארים.

צילום רוני אליאס

רבים מהם מסיימים את חייהם בגלל תנאי ההחזקה הירודים ולבטח לא שבים לטבע, וכך אוכלוסייתם במזרח התיכון, באירופה ובאסיה, מאחר והם מינים נודדים, הגיעו לסכנת הכחדה באזורים גיאוגרפיים נרחבים. לעיתים עפעפיהם נתפרים והם סובלים מדלקות ובעיות ראיה. זהו מסחר אכזרי ורב ממון שאינו יודע רחמים. במקרה הזה מדובר בבז נודד, עוף דורס מהמהירים ביותר בעולם, שלפי נוצותיו ניתן לשער שבקע באביב הקודם. בשל מהירותו ומיומנותו בציד עופות באוויר כיונים, תורים ושלווים הוא מבוקש מאד בקרב הבזיארים. בעבר קינן הבז הנודד גם בישראל אך נכחד בן היתר משימוש מסיבי ובלתי מבוקר בחומרי הדברה וכנראה גם מחמיסת קינים ומלכידת בוגרים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה